کد خبر: ۶۴۸۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
ظریف در مصاحبه با شبکه سی اِن اِن؛
وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه ای اختصاصی با شبکه خبری سی اِن اِن، از آمریکا و بی اثر بودن تحریمها علیه ایران سخن گفت.
تحریم ها در وضعیت داخلی ایران بی اثر است
وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه ای اختصاصی با شبکه خبری سی اِن اِن، از آمریکا و بی اثر بودن تحریمها علیه ایران سخن گفت.

به گزارش تجارت به نقل از خبرگزاری مهر، «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان روز یکشنبه در مصاحبه ای اختصاصی با شبکه سی اِن اِن در تهران گفت: «معتقدم که در آمریکا یک بیماری وجود دارد که همان اعتیاد به تحریم است. این بیماری در دوران ریاست جمهوری اوباما نیز وجود داشت؛ به طوری که حتی در آن زمان، آمریکا بیش از آنکه به اجرای تعهدات خود نسبت به تحریمهای لغو شده توجه داشته باشد، بر حفظ تحریمهایی تأکید داشت که به قوت خود باقی بودند».

ظریف در این مصاحبه یک ساعته که در محل وزارت خارجه ایران انجام شد، بر این باور آشکار پای فشرد که توافق هسته ای ایران صرفنظر از خروج آمریکا همچنان می تواند به حیات خود ادامه دهد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین از اینکه آمریکا هنوز درک نکرده است که اِعمال تحریمها برای تغییر وضعیت سیاسی در داخل ایران بی اثر هستند، ابراز نگرانی کرد.

وی در این باره گفت: گمان کردیم دستکم تاجایی که پای ایران در میان باشد، آمریکا به این درک رسیده که تحریم‎ها قطعاً به دشواری‎های اقتصادی می‌انجامد اما دستاوردهای سیاسی مورد انتظار آنها را تامین نمی‎کند. من فکر کردم آمریکایی‌ها از این موضوع درس گرفته اند اما متاسفانه اشتباه می‎کردم.

ظریف ادامه داد: هنوز تفکر دهه پنجاه بر رویکرد فعلی آمریکا حاکم است. به عقیده من، دولت آمریکا هنوز فکر می‎کند با همان دولتی سروکار دارد که بعد از کودتای ۱۹۵۳ بر ایران حاکم کرد. اما وقت آن رسیده که از این خواب و خیال بیرون بیایند.

وی در ادامه سخنان خود تاکید کرد: ما خواهان بازنگری توافق هسته‌ای نیستیم بلکه می‎خواهیم آمریکا همان توافق هسته‌ای (قبلی) را اجرا کند. امروز نزدیکترین متحدین آمریکا دربرابر تحریم‎ها مقاومت می‎کنند. اساساً آمریکا همه تلاشش را برای اعمال فشار انجام می‎دهد. نمی‎خواهم از واژه قلدری استفاده کنم اما موضوع همین است.

ظریف در پاسخ به امکان دیدار رودررو میان رؤسای جمهوری ۲ کشور نیز گفت: بیش‎ازهرچیز، توافق هسته‎ای قبلی باید محترم شمرده شود. برای ما آن توافق به منزله آزمونی تعیین کننده برای اعتماد یا عدم اعتماد به آمریکا بود.

وی درباره اینکه آیا در نهایت حصول پیمانی با دوام با مردی که «هنر معامله» را نوشته میسر خواهد شد یا خیر؛ پاسخ داد: این مسئله به ترامپ بستگی دارد و اینکه آیا می‎خواهد ما را به این باور برساند که شریکی قابل اعتماد است. اگر با او پای مذاکره بنشینیم و توافقی دیگر امضا کنیم؛ چقدر آن توافق دوام خواهد داشت؟ تا پایان دولت وی؟ تا وقت عزیمت از مکانی که توافق را در آن امضا کرده است؟

ظریف تاکید کرد: دهها سال تحریم نشان داد مردم ایران در برابر این فشارها مقاومت می‎کنند با این‌حال این تحریم‎ها تاثیراتی به همراه دارد.

وی در این باره توضیح داد: تحریم‌های آمریکا همواره صدمه زده‌اند اما صدمات آنها متوجه مردمی است که می‌خواهند دارو و غذا بخرند. دشواری اقتصادی که اکنون در ایران شاهد هستیم محصول اقداماتی است که باید برای آماده شدن برای چنین روزهایی اتخاذ می‌شد. بنابراین ما برای بدترین سناریوی ممکن آماده‌ایم.

وزیر امور خارجه ایران در نهایت گفت: ما وقت زیادی صرف (مذاکره) کردیم. این برای دولت ایران، شخص من و رئیس جمهور روحانی تصمیم سیاسی آسانی نبود. شاید برای برخی وزاری خارجه صرف ساعت‌ها و ساعت‌ها وقت با وزیر خارجه آمریکا اعتبار بیاورد اما در ایران این موضوع قطعاً اعتباری ندارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار