کد خبر: ۶۴۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
تخت گاز قیمت ها در بازار آشفته خودرو
بازار خودرو حال و روز خوشی ندارد. از یک طرف گرانی خودروهای داخلی و از طرف دیگر نبود خودرو در بازار خودروهای خارجی به خاطر ممنوعیت واردات سبب به هم ریختگی بازار خودرو و گرانی روز به روز قیمت ها شده است.
پراید هم پرید!
بازار خودرو حال و روز خوشی ندارد. از یک طرف گرانی خودروهای داخلی و از طرف دیگر نبود خودرو در بازار خودروهای خارجی به خاطر ممنوعیت واردات سبب به هم ریختگی بازار خودرو و گرانی روز به روز قیمت ها شده است.
از سوی دیگر مشکلاتی که در تامین واردات قطعات خودرو وجود دارد مشکلاتی را برای خودروسازان داخلی بوجود آورده بطوری که حتی برخی خودروسازان داخلی هم تحویل سفارشات خود را به تعویق انداخته‌اند و یا خودروهای جایگزین به خریداران پیشنهاد کرده‌اند.
این روند که به نابسامانی و آشفتگی بازار دامن زده سبب شده است تا حالا پراید که روزگاری ارزان ترین خودروی ایرانی محسوب می شد از مرز 32 میلیون تومان بگذرد و رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو از افزایش بی رویه قیمت خودروهای داخلی و عرضه پراید ۱۱۱ با قیمت ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان در بازار گلایه کند.

*پراید با قیمت پرادو!
سعید موتمنی با اشاره به ادامه روند محدودیت عرضه خودرو های داخلی به بازار به مهر می گوید: این رویه سبب ایجاد اختلاف بسیار بالا قیمت خودروهای داخلی در کارخانه و بازار شده است.
وی قیمت پراید ۱۱۱ را در کارخانه ۲۲ میلیون و ۴۹۲ هزار تومان و در بازار ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دانست و گفت: امروز دنا پلاس در کارخانه ۵۳ میلیون و ۲۶۸ هزارتومان و در بازار ۸۵ میلیون تومان، پژو پارس در کارخانه ۴۰ میلیون و ۵۹۵ هزار تومان و در بازار ۶۱ میلیون تومان، سمند LX در کارخانه ۳۳ میلیون و ۵۳۵ هزارتومان و در بازار ۵۱ میلیون تومان، پارس تندر در کارخانه ۴۸ میلیون و ۹۵۶ هزار تومان و در بازار ۷۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان عرضه شده است.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو با اشاره به اینکه قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را درکارخانه ۴۱ میلیون و ۹۴۲ هزارتومان است ادامه داد: پژو ۲۰۶ وی ۸ امروز در کارخانه با قیمت ۴۲ میلیون و ۷۸۳ هزارتومان و دربازار ۶۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه ۳۶ میلیون و ۲۸۶ هزارتومان و در بازار ۵۴ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ دنده ای در کارخانه ۵۴ میلیون و ۳۶۴ هزارتومان در بازار ۷۸ میلیون تومان و ۲۰۷ اتوماتیک در کارخانه ۵۴ میلیون و ۳۶۴ هزارتومان و در بازار ۹۶ میلیون تومان است.
در این بازار آشفته تنها امید خریداران خرید خودرو بدون واسطه از کارخانه است اما متاسفانه با هجوم دلالان برای خرید محصولات کارخانه ها دست خریداران واقعی از این خودروها نیز کوتاه می ماند.
در تازه ترین اتفاق ایران خودرو امروز طرح فروش ۱۵ محصول خود را آغاز کرد اما برخی اختلال های سیستمی ناشی از هجوم خریداران سبب شد تا کمتر خریدار واقعی امکان خرید این خودروها را داشته باشد.
اکثر این خودروها با اختلاف قیمت بسیار بالا از کارخانه تا بازار روبه رو هستند که همین امر سبب شده تا برخی دلالان تلاش کنند به هر شیوه از این اختلاف قیمت برای کسب سود بیشتر استفاده کرده و در صدد خرید خودرو و فروش آنها با قیمت بالا در سطح بازار برآیند.

*در بازار وارداتی ها چه خبر است؟
در بازار خودروهای وارداتی هم اوضاع رو به راه نیست. امروز خریدار یک خودروی خارجی با اشاره به اینکه علیرغم انعقاد قرارداد با یک شرکت برای خرید خودرو این شرکت به تعهد خود عمل نکرده است، به فارس گفت: خودروهای جایگزین این شرکت بسیار گران‌تر از خودروهای مورد معامله است.
حمید شاملو خریدار یک خودروی خارجی از یکی از شرکت‌های داخلی گفت: در اسفندماه سال 1396 با پرداخت مبلغ 45 میلیون تومان به عنوان پیش‌پرداخت یک خودرو ماهیندرا kuv100 از شرکت عظیم خودرو پیش خرید کردم.
وی با بیان اینکه براساس قرارداد باید این خودرو را در خرداد ماه 1397 و به قیمت روز تحویل می‌گرفتم، افزود: با توجه به شرایط بازار پیش‌بینی می‌شد که با پرداخت مبلغ 25 میلیون تومان دیگر در زمان تحویل خودرو نوع دنده‌ای این خودرو را در نهایت با قیمت 70 میلیون تومان از شرکت مذکور دریافت کنم.
شاملو اظهار داشت: اما در زمان موعد تحویل خودرو، این شرکت با بیان اینکه به دلیل ممنوعیت واردات خودرو قادر به برآورده کردن تعهد خود نیست به من پیشنهاد خرید یک خودروی دیگر را داد.
وی افزود: شرکت از من خواست تا به جای خودرو ماهیندار 70 میلیون تومانی یک خودرو GAC ترامپچی مدل GA3 که قیمت آن در آن مقطع زمانی 145 میلیون تومان بود تحویل بگیرم.
شاملو با بیان اینکه امکان خرید خودرو با چنین قیمتی را نداشتم گفت: بنابراین شرکت پیشنهاد انصراف از خرید را به من داد ضمن اینکه اعلام کرد در صورت انصراف 2 درصد از مبلغ پیش‌خرید کسر خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر مقرر شده تا مهرماه 97 پول پیش ‌خرید خودرو با کسر 2 درصد به حسابم واریز شود و این در حالی است که نه تنها موفق به خرید خودروی دلخواه خود نشدم بلکه 2 درصد از مبلغ پیش‌پرداخت را هم از دست خواهم داد.
شاملو گفت: البته شرکت اعلام کرده است تا زمان واریز پول به حساب خریدار قرارداد پیش‌خرید خودرو کماکان دارای اعتبار است و خریدار قادر خواهد بود تا در صورت تمایل از انصراف، انصراف بدهد.
این گزارش می‌افزاید با توجه به شرایط خاص بازار خودرو امثال این اتفاقات این روزها برای بسیاری از خریداران خودرو اتفاق افتاده است و حتی برخی از شرکت‌ها از باز پرداخت پول پرداختی مشتریان هم سرباز می‌زنند.
با این شرایط بازار خودروهای داخلی و خارجی این روزها بازاری نابسامان و آشفته است. بازاری عجیب و غریب که در آن پراید هم با قیمت 32 میلیون تومانی و نجومی اش دارد از سبد خرید خانواده های ایرانی می پرد!

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار