کد خبر: ۶۵۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴
از دستبند و انگشت اشاره تهدید آمیز تا جامه دران اسفندیار؛
براساس فیلم کوتاهی که خبرگزاری صدا و سیما منتشر کرده، اسفندیار رحیم مشایی در بخشی از دادگاه دیروز خود لباس خود را با عصبانیت در می‌آورد و به گوشه‌ای پرتاب می‌کند. انتشار این فیلم سبب شد تا بسیاری از خود بپرسند در این دادگاه چه گذشته است؟
در دادگاه جنجالی مشایی چه گذشت؟
روز گذشته فیلم کوتاهی از برگزاری دادگاه اسفندیار رحیم مشایی منتشر شد که در رسانه ها بازتاب ویژه ای یافت. این بازتاب ها البته در حالی منتشر شد که به خاطر غیر علنی بودن جلسه دادگاه خبری از موارد مطرح شده در دادگاه منتشر نشد و رسانه ها تنها از روی عکس ها و فیلم منتشر شده به گمانه زنی پرداختند.

در همین رابطه اعتماد در مطلبی با عنوان جامه دران اسفندیار تیتر و عکس اول خود را به این اتفاق اختصاص داد و نوشت: پس از جريان‌سازي‌هاي فراوان و سناريو‌هاي مختلفي كه در روز‌هاي اخير مطرح شد، سرانجام اسفنديار رحيم مشايي روز گذشته در دادگاه حاضر شد؛ حضوري كه البته خالي از حاشيه نيز نبود. درحالي كه صبح ديروز اخبار ضد و نقيضي درباره لغو دادگاه اسفنديار رحيم مشايي منتشر مي‌شد اما پايگاه اطلاع‌رساني قوه قضاييه از آغاز جلسه دادگاه علني رسيدگي به اتهامات« الف.ر.م» رييس دفتر رييس‌جمهور سابق در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامي تهران خبر داد و نوشت: هم اكنون كيفرخواست در حال قرائت است و اين دادگاه با حضور متهم و وكيل مدافع آن در حال برگزاري است.

اين در حالي بود كه شبكه خبر ساعتي پيش از انتشار خبر برگزاري دادگاه به نقل از منابع آگاه خبرداد: دادگاه اسفنديار رحيم مشايي كه قرار بود ديروز به صورت علني برگزار شود، به علت غيبت متهم و وكلاي او لغو شد. پيش از اعلام خبر لغو دادگاه اسفنديار رحيم‌مشايي، عادل حيدري وكيل مدافع او در گفت‌وگو با تسنيم، گفت: موكل در تماس تلفني ضمن اعلام خودداري خود از حضور در دادگاه، به بنده نيز اعلام كرد در جلسه دادگاه شركت نكنم. سيدعلي اصغر حسيني ديگر وكيل مدافع مشايي در گفت‌وگو با ايسنا، در خصوص دلايل شركت نكردن اسفنديار رحيم‌مشايي در جلسه دادگاه ديروز اعلام كرد: آقاي مشايي به دليل اينكه شرايط و تمهيدات قانوني لازم از جمله ابلاغ درست كيفرخواست به متهم صورت نگرفته و اين موضوع براي تشكيل جلسه توسط دادگاه رعايت نشده بود در جلسه امروز حاضر نشدند.

در پايان اين جلسه دادگاه، روابط عمومي دادگاه انقلاب اسلامي اعلام كرد: در جلسه دادگاه « الف.ر.م»، كيفرخواست قرائت و با اعلام تنفس از سوي رييس دادگاه، ادامه اين جلسه به وقت ديگري موكول شد. حسب اعلام رييس دادگاه در مهلت تنفس، به متهم و وكلاي وي، فرصت داده شد كه بار ديگر كيفرخواست را ملاحظه و نسخه‌برداري كرده و براي تدارك دفاع، مهيا شوند.
فيلمي از دادگاه اسفنديار رحيم‌مشايي منتشر شده است؛ اين فيلم لحظه‌اي را نشان مي‌دهد كه او با خشم پيراهن زندان را از تن در آورده و به سمتي پرتاب مي‌كند. اين فيلم تنها تصوير است و صوت ندارد از همين رو مشخص نيست كه مشايي چه چيزي خطاب به رييس دادگاه را با فرياد بيان مي‌كند و چه اتفاقي باعث اين واكنش شده است.
در دادگاه جنجالی مشایی چه گذشت؟
خبرآنلاین هم از رسانه هایی بود که تنها از روی عکس های منتشر شده به گمانه زنی در خصوص محتوای گفت و گوهای این دادگاه پرداخت و نوشت: در تصاویر معدودی که خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه از دادگاه اسفندیار رحیم مشایی منتشر کرده، نکات جالبی درباره حقوق متهم وجود دارد.

در یکی از تصاویر منتشر شده، متهم با بی اعتنایی نسبت به رئیس دادگاه، روی خود را از قاضی برگردانده و به صورت یک بر، نشسته است و از گوشه چشم قاضی را تماشا می کند. این رفتار متهم در جای خود جالب توجه است.

سئوال اینجاست که بعید به نظر می رسد از فردی مانند مشایی بیم رفتارهای پرخاشگرانه، خودزنی، ایذا و آزار دیگری و فرار در جلسه دادگاه برود.

اینطور به نظر می رسد که رئیس دادگاه تا دقایقی دستور باز کردن دستبند را به ماموران بدرقه نداده بود که چرایی این نکته هم جای سئوال دارد. همچنین در تصویر دیگری، متهم با دستان باز در مقابل قاضی نشسته و حالت دست او به وضوح، "تهدید" و "خط و نشان کشیدن" را نشان می دهد.
در دادگاه جنجالی مشایی چه گذشت؟
نکته دیگری هم در تصاویر پیداست، فردی که مشخص نیست چه سمتی در پرونده دارد، در بخشی از دادگاه (جایگاه نماینده دادستان در سمت راست تصویر) حضور یافته و با دست، جلوی چهره خود را گرفته گویا بیم شناخته شدن دارد.

این گمانه زنی ها در حالی منتشر می شود که هنوز هیچ اظهارنظر رسمی در خصوص این جلسه منتشر نشده و برای اگاهی از کم و کیف این اتفاق باید تا روزهای اینده منتظر ماند. در ادامه فیلم کوتاهی از برگزاری جلسه دادگاه و حرکت جنجالی مشایی را مشاهده می کنید:






نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار