کد خبر: ۶۵۱۰۱
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۱
هشدار نسبت به کمبود و گرانی ظروف پلاستیکی برای محرم
نوسانات نرخ ارز بر بسیاری از بازارها تاثیرگذار بوده است اما این نوسانات بر بازار محصولات پتروشیمی که مواد اولیه پلاستیک است، تأثیر بسزایی داشته که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان پلاستیک و ظروف یکبار مصرف، رشد چند برابری قیمت را تجربه کرده است.
افزایش قیمت ظروف یکبار مصرف تا ۱۰ برابر!
نوسانات نرخ ارز بر بسیاری از بازارها تاثیرگذار بوده است اما این نوسانات بر بازار محصولات پتروشیمی که مواد اولیه پلاستیک است، تأثیر بسزایی داشته که به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان پلاستیک و ظروف یکبار مصرف، رشد چند برابری قیمت را تجربه کرده و اگر مواد اولیه تامین نشود، در ایام سوگواری محرم و صفر که تقاضای ظروف یک‌بار مصرف افزایش می‌یابد، فاجعه رخ خواهد داد.
به گزارش تجارت آنلاین از ایسنا، در ماه‌های اخیر نوسان نرخ ارز به‌ویژه به بیشترین میزان خود در سال‌های اخیر رسید تا هر دلار آمریکا حتی بیش از ۱۰ هزار تومان معامله شود. این رشد قیمت ارز به‌ویژه دلار بر تمام بازارهای اقتصادی کشور تأثیرگذار بود و به گفته کارشناسان بازارهایی همچون پتروشیمی که صفر تا ۱۰۰ آن به بازارهای خارجی نیازی ندارد و حتی دیگر کشورها مشتری محصولات آن هستند، از نوسانات نرخ دلار تأثیر گرفت.
تأثیر محصولات پتروشیمی به واسطه آن بود که دلارهای دیگر کشورها برای خرید مواد پتروشیمی، شرکت‌های پتروشیمی را وسوسه کرد تا محصولات خود را با وجود نیاز داخلی به بازارهای دیگر عرضه کنند و در این مسیر به دلیل آنکه بازار ارز کشور نیاز به اسکناس دلار داشت، دولت نیز از این اتفاق دلخور نبود.
تولیدکنندگان داخلی در بازارهای مختلف به‌ویژه پلاستیک و ظروف یک‌بارمصرف برای تهیه مواد اولیه تولیدی پتروشیمی‌ها باید محصولات را در سختی تمام و با قیمت‌های گران شده خریداری می‌کردند که البته این روند با وجود آنکه وزیر صنعت، معدن و تجارت دستور توقف صادرات محصولات پتروشیمی را داد تا نیاز بازار داخلی تأمین شود، همچنان پابرجاست.

*قیمت‌ها گران نشده؛ گران کرده‌اند!
بررسی بازار ظروف یک‌بارمصرف و محصولات پلاستیکی نشان از آن دارد که قیمت این محصولات بیش از نرخ مواد اولیه رشد داشته که در این رابطه رئیس اتحادیه فروشندگان پلاستیک و ظروف یک‌بارمصرف بر این باور است که برخی تولیدکنندگان و سودجویان، قیمت محصولات نهایی را با وجود رشد ۱.۵ تا دو برابری مواد اولیه تا ۱۰ برابر افزایش داده‌اند.
احمد مقیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه قیمت محصولات داخلی گران نشده و برخی افراد آن را گران کرده‌اند، گفت: تنها تولید داخلی که ۱۰۰ درصد هم داخلی است و وابستگی به بازارهای دیگر ندارد و دیگر کشورها در این بازار خریدار به حساب می‌آیند، صنعت پتروشیمی است.
او خاطرنشان کرد: دست‌اندرکاران از طریق پتروشیمی می‌توانند دیگر کشورها را تحریم کنند یا از طریق آن، دیگر نیازها همچون دارو را تأمین کنند.
مقیمی یادآور شد: در پی نظارت ضعیف دستگاه‌های حکومتی بر فعالیت پتروشیمی‌ها که خوراک و امکانات دولتی دریافت می‌کنند، شرایط سخت، عدم تأمین مواد اولیه و گرانی در محصولات پلاستیکی و ظروف یک‌بارمصرف رخ داده است.

*افزایش ۱۰ برابری قیمت!
رئیس اتحادیه فروشندگان پلاستیک و ظروف یک‌بارمصرف، با تأکید بر اینکه ثبات و نظارت کاملی بر بازار وجود ندارد، بیان کرد: در حالی که قیمت مواد اولیه دو برابر شده، قیمت ظروف یک‌بارمصرف حتی تا ۱۰ برابر افزایش یافته است، برخی تولیدکنندگان افزایش ۱.۵ تا دو برابر هر کیلو مواد اولیه را بر هر قلم کالای تولیدی لحاظ کرده‌اند که می‌توان مدعی شد که برخی تولیدکنندگان و سودجویان عامل گرانی بیش از حد ظروف یک‌بارمصرف هستند.
وی تأکید کرد: اتحادیه در قیمت‌گذاری و فروش ظروف یک‌بارمصرف و محصولات تولیدی بازار پلاستیک اختیار کامل برای نظارت و برخورد جدی ندارد.
مقیمی هشدار داد که اگر مشکلات فعلی بازار ظروف یک‌بارمصرف همچون تأمین مواد اولیه و نظارت بر قیمت‌گذاری جدی گرفته نشود، در ایام سوگواری محرم و صفر که میزان مصرف ظروف یک‌بارمصرف افزایش می‌یابد، فاجعه رخ خواهد داد.
رئیس اتحادیه فروشندگان پلاستیک و ظروف یک‌بارمصرف یادآور شد: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در وظایف محول شده بر آن در بازار نظارت دارد اما باید نظارت بیشتر و دقیق‌تری بر فعالیت‌ها پتروشیمی‌ها به خصوص در زمینه عرضه محصولات داشته باشد.
او ادامه داد: در حال حاضر با وجود تقاضای بسیار و نوسانان نرخ دلار، از میزان عرضه مواد اولیه از سوی پتروشیمی‌ها کاسته شده و این در حالی است که محصولات پلاستیکی بر بسیاری از بازارها و محصولات همچون مواد غذایی و دارو تأثیرگذار است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار