کد خبر: ۶۵۱۳۴
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۵
استعفای حضرتی و صدای پای انشعاب در جبهه اصلاح طلبان؛
تجارت آنلاین: استعفای حضرتی را حالا بسیاری به عنوان گام نخست اتفاق هایی نام می برند که ممکن است در آینده ای نزدیک به بروز اختلاف های پنهان و در نهایت به انشعاب و ریزش چشمگیر فراکسیون امید و حتی جبهه اصلاح طلبان منجر شود.
استعفای حضرتی و صدای پای انشعاب در جبهه اصلاح طلبان
حالا که حدود نیمی از عمر مجلس دهم گذشته بیش از پیش نشانه های بروز اختلاف در جبهه اصلاح طلبی و فراکسیون امید در صحن بهارستان دیده می شود. فراکسیونی که در مجلس دهم با عضویت کسانی که با پرچم  لیست امید به صحن بهارستان رسیده بودند شکل گرفت و در چند برهه حساس نشان داد برخی از اعضا آن بر زبان حرف دیگری دارند و در عمل کار دیگری را انجام می دهند.

به گزارش تجارت آنلاین، نمونه این رویکرد عجیب را می توان در انتخابات هیات رئیسه مجلس دید. جایی که عارف با حمایت همکاران خود در فراکسیون امید، تصمیم گرفت دوبار برای رقابت با علی لاریجانی، رکوددار ریاست مجلس، وارد گود شود.

اولین رقابت مستقیم عارف منتخب اول مردم تهران، با لاریجانی منتخب مردم قم در همان ابتدای مجلس دهم بود. فراکسیون امید باتوجه به تعداد افرادی که با فهرست امید وارد مجلس شده بودند، انتظار جدی برای رسیدن به کرسی ریاست مجلس داشت. اما تنها 103 نماینده به کاندیدای امیدی ها در سال اول رأی دادند و در مقابل لاریجانی با 173 رأی بر جایگاه ریاست تکیه زد. دومین تلاش عارف هم برای شکست دادن لاریجانی ناکام ماند تا همگان بر این حقیقت آگاه شوند که فراکسیون امید رویکردی یکپارچه و مشخص و یکصدا در تصمیم گیری ها ندارد و شاید درون فراکسیون امید موریانه های اختلاف رخنه کرده اند.

تعداد آرای عارف، شک و شبهه زیادی درباره اعضای واقعی فراکسیون امید مطرح کرد تا محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس همان روزها در پاسخ به سوالی درباره کارشکنی برخی اعضا این فراکسیون وعده دهد: این‌که برخی اعضاء از نظر فراکسیون تخطی کرده‌اند را پیگیری می‌کنیم.

رییس فراکسیون امید اعتراف کرد: حقیقتاً «لیست امید» اولیه هیچ‌گاه شکل نگرفت و آن اعداد بالایی که مطرح می‌شد، خیلی دقیق نبود و بنده به‌موقع این بحث را مطرح خواهم کرد که چرا عده‌ای این مسائل را مطرح می‌کردند. با این حال دوستانی که از ریزش «لیست امید» سخن می‌گویند، باید بدانند که در این مدت رویش هم داشتیم. هم‌اکنون ما نمایندگانی در «فراکسیون امید» داریم که در «لیست امید» نبودند و ما در انتخابات برایشان کاری نکردیم اما از ابتدای راه یا بعضاً در ادامه راه، همراه ما شده‌اند. به‌زودی فهرست اعضاء فراکسیون امید منتشر می‌شود و اسامی این افراد نیز مشخص خواهد شد.

در این بین برخی معتقد هستند انتشار اسامی نمایندگانی که با استفاده از این لیست به مجلس راه یافته اند و فرم عضویت آن ها را پر کرده اند ضروری و واجب می باشد اما در مقابل برخی اعضای فراکسیون امید این اقدام را در راستای افزایش انشقاق و اختلاف دانسته اند.

به اعتقاد موافقان، انتشار اسامی می تواند اعضا را نسبت به تصمیمات فراکسیون متعهد سازد. اما از سوی دیگر افرادی مانند تابش، نماینده اردکان نیز وجود دارند که معتقد است نیاز به هیچ تصفیه ای وجود ندارد و « نباید به سمت کم تعداد شدن حرکت کنیم؛ این فراکسیون فراکسیونی است که در حاکمیت هم مقبولیت دارد».

اما محمود صادقی معتقد است «اینکه مشخص شود اعضای فراکسیون امید چه کسانی هستند و در این باره شفاف سازی شود، کار خوبی است و موافق آن هستم. نباید اجازه داد برخی افراد از یک برند و عنوان برای غلط اندازی استفاده کنند چون به اعتماد مردم آسیب می رساند.»

 او همچنین اعتقاد دارد که این رفتار سواستفاده از اعتماد مردم و فریب کاری است و باید جلوی این فریب کاری و دروغ گویی گرفته شود. البته پیش از این بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید در این باره گفته بود که به زودی اسامی اعضای فراکسیون امید و نمایندگانی که با لیست امید وارد مجلس دهم شدند به زودی اعلام می شود. نمی‌شود کسانی به نام لیست امید وارد مجلس شوند با آقای عارف و بزرگان اصلاح‌طلب سلفی بگیرند ولی رویه‌شان در مجلس چیز دیگری باشد.

این اختلاف ها که در یکی دو ماه گذشته تا حدودی مسکوت مانده بود دیروز دوباره در جریان استیضاح وزیر اقتصاد دوباره خود را نشان داد.

فراکسیون امید روز گذشته موضع خود را در حمایت از وزیر اعلام کرد اما این موضوع باعث اختلاف در میان فراکسیون امید شد.

جلیل رحیم آبادی که عضو این فراکسیون بود در موافقت با استیضاح نطق کرد اما او تنها امیدی مخالف وزیر نبود بلکه مخالفان دیگری هم بودند که حتی برای نطق در ردای موافق استیضاح ثبت نام کردند اما پشت تریبون قرار نگرفتند.

در این میان مخالفت جدی مربوط می شود به الیاس حضرتی که روز گذشته هم در صفحه توئیترش از لزوم  برکناری وزیر اقتصاد گفته بود. او دیروز وقتی با موضع رسمی فراکسیون امید در جهت اعتماد دوباره به مسعود کرباسیان مواجه شد مقابل جایگاه خبرنگاران آمد و گفت از فراکسیون امید استعفا می دهد و در موافقت با استیضاح نطق خواهد کرد.

او به خبرآنلاین گفت: وقتی فراکسیون امید تصمیم به ابقا وزیر گرفت برای آنکه بتوانم در موافقت با استیضاح صحبت کنم راهی نداشتم جز آنکه از فراکسیون استعفا دهم.

او در پاسخ به این سوال که آیا استعفایتان مورد موافقت قرار گرفت گفت: من هنوز خبر ندارم فقط همان صبح استعفایم را به آقای عارف تقدیم کردم.

حالا و با استعفای الیاس حضرتی از فراکسیون امید بسیاری صدای پای انشعاب در فراکسیون امید و به نوعی در جبهه اصلاح طلبی را می شنوند. استعفای الیاس حضرتی و جایگاه او به عنوان وزنه ای سنگین و دارای رسانه ای فعال در عرصه سیاسی کشور را حالا بسیاری به عنوان گام نخست اتفاق هایی نام می برند که ممکن است در آینده ای نزدیک به بروز اختلاف های پنهان و در نهایت به انشعاب و ریزش چشمگیر فراکسیون امید  و حتی جبهه اصلاح طلبان منجر شود.

جبهه ای که بسیاری از اعضا آن با استیضاح وزرای دولت در عمل با اصولگرایان موضع  مشترک دارند. برخی دیگر نیز با تابلوی اعتدال گرایی و گرایش به مشی معتدل و میانه روی روحانی موضع گیری می کنند و ممکن است بعد از پایان ریاست جمهوری دکتر روحانی با رهبری او جبهه ای تازه از اعتدالیون و دارای مرزهایی روشن با اصلاح طلبان تشکیل دهند.





نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار