کد خبر: ۶۵۳۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۳
رئیس انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم کشاورزی: در سالی که بنام حمایت از تولیدات داخلی است متاسفانه مشاهده می گردد با دستورالعمل های غیر کارشناسی تولیدات داخلی تهدید می شوند.
اختصاص ارز دولتی به واردات سموم، افت جان تولیدکنندگان داخلی شد
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تجارت آنلاین مهندس گیل آبادی رئیس انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم کشاورزی در نشست خبری با موضوع فرصتها،چالشها و تهديدهاي صنعت سم و آفت کش گفت: متاسفانه اختصاص ارز 4200 تومانی به واردکنندگان سموم که عمدتان محصول آماده مصرف بسته بندی شده را از چین و هند وارد می کنند باعث نابودی تولیدات داخلی و بسته شدن کارخانجات و بیکاری بسیاری از هموطنانمان می شود.
گیل آبادی ابتدا به معرفی انجمن و این صنعت پرداخت و گفت: تا سال 1384 تولید این محصول در انحصار خدمات حمایت کشاورزی بوده است و پس از برداشته شدن این انحصار شرکت های مختلف وارد این عرصه شده و فعالیت خود را آغاز کردند.
البته باید خاطرنشان کنم که انجمن صنایع تولیدکنندگان افت کش در سال 1380 شکل گرفته بود و در سال 1384 فعالیت گستره تری پیدا کرد که امروز تعداد اعضای این انجمن 46 کارخانه و پرسنل شاغل بصورت مستیم 8000 نفر می باشد.
وی ادامه داد امروز ما با نیت جلوگیری از نابودی این صنعت در کشور به عرصه آمده ایم و از مسئولین می خواهیم به مشکلات این صنعت رسیدگی کنند از آن جمله اختصاص ارز دولتی 4200 تومانی به واردات سم است که موجب شده عده ای اقدام به واردات سموم محصول آماده مصرف بسته بندی شده کنند و در نهایت موجب لطمه به محصولات تولید داخل شود چون محصولات داخلی 50 درصد وارداتی و مابقی 50 درصد تولید داخل است و با ارز آزاد هزینه بری دارد و قیمت تمام شده آن نسبت به محصول کاملا وارداتی متفاوت می باشد و از طرفی وقتی می توان 90 درصد سموم مورد نیاز کشور در داخل تهیه شود چه لزومی بر واردات داریم. ضمنا از نظر کیفیت نیز تولیدات داخلی بسیار مناسبتر و با تکنیکال مشخص تحت نظارت کامل ارایه می گردد که مزیت آن نسبت به محصولات وارداتی می باشد.
گیل آبادی ادامه داد: در کشور 12 میلیون هکتار سطح زیر کشت داریم که 83 میلیون تن محصولات زراعی تولید می کند و 2 میلیون و 400 هزار هکتار باغات داریم که 21 میلیون تن محصولات باغی تولید می کند و  اگر از آن حفاظت نشود زیان فراوان و جبران ناپذیری متوجه کشاورزی کشور خواهد شد و این موضوع اهمیت افت کش ها و کارخانجات تولید این محصول در کشور را نشان می دهد.
در ادامه مهندس بوستانی عضو انجمن صنایع تولیدکنندگان سموم کشاورزی گفت چنانچه سموم افت کش نباشد مواد غذایی تولید شده در دنیا فقط تامین کننده غذای تنها یک میلیارد نفر جمعیت را دارد و داروی افت کش تضمین کننده تامین مواد غذایی دنیا می باشد.
مهندس جهانتیغ دیگر عضو انجمن در ادامه گفت: ما در گذشته تحریم های بزرگتر و جنگ را پشت سر گذاشتیم و کشور به خوبی اداره شد و امروز نیز چنانچه مدیران مدیریت صحیح کنند کشور بخوبی اداره می شود. نباید اجازه دهیم ارز دولتی متعلق به کارگر ایرانی به این صورت به کارگران چینی و هندی داده شود.
در ادامه مهندس رحمتی عضو هیئت مدیره انجمن نیز گفت: تعداد اعضای انجمن 46 کارخانه است که البته مجموعا حدود 64 کارخانه در این صنعت فعال هستند و برخی از آنها واحد تحقیق و توسعه نیز دارند با این حال 90 درصد سموم مورد نیاز در کشور تولید می شود و تنها نیاز به واردات 10 درصد از سموم جدید را داریم. وی در خصوص میزان نیاز کشور گفت که کلا سالانه 30 میلیون لیتر افت کش در کشور مورد نیاز است. البته باید اضافه کنم که ایران به لحاظ حجم تولید پتانسیل بسیار فراتر از این حجم تولید را دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر: