کد خبر: ۶۵۴۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۸
هفتمین جلسه دادگاه حمید باقری درمنی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد. گفتنی است، ششمین جلسه دادگاه روز گذشته برگزار شد و به دفاعیات متهم اختصاص داشت.
مشروح جلسه دادگاه حمید باقری درمنی
هفتمین جلسه دادگاه حمید باقری درمنی متهم اقتصادی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شد.

گفتنی است، ششمین جلسه دادگاه روز گذشته برگزار شد و به دفاعیات متهم اختصاص داشت.

در جلسه امروز وکیل مدافع متهم به دفاع از موکلش پرداخت.

با شروع دادگاه قاضی صلواتی از نماینده دادستان درخواست کرد تا در جایگاه قرار بگیرد و نسبت به دفاعیات روز گذشته متهم مستندات خود را ارائه دهد.

نماینده دادستان گفت: متهم روز گذشته ادعا کرده بود که فاقد هرگونه سابقه کیفری است، در صورتی که پرونده کلاهبرداری باقری با شکایت بانک ملی در دادگاه مفتوح و حکم قطعی آن در شعبه 70 دادگاه تجدیدنظر صادر شده و وی دارای سابقه کیفری است. در صورتی که در جلسه قبلی اعلام کرده بود فاقد هرگونه سابقه کیفری است.

نماینده دادستان در رابطه با اتهام افساد فی‌الارض گفت: متهم مدعی است اتهام افساد فی‌الارض برای وی موضوعیت ندارد، لذا این قانون در سال 92 به قانون آئین دادرسی اضافه شده و اتهامات وی به قبل از سال 90 باز می‌گردد، در صورتی که در کتب فقهی افساد فی‌الارض قسمی از محاربه است و در قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 برای اولین بار مجازاتی برای جرم افساد فی‌الارض تعیین شده است.

نماینده دادستان گفت: متهم مدعی است فقط دو شرکت از 6 شرکت مطرح شده در پرونده را می‌شناسد، در صورتی که در اعترافات آقای برسنجی وی عضویت 6 شرکت را برعهده داشته است.

نماینده دادستان خطاب به قاضی گفت: باقری درمنی ادعا می‌کند تمام قراردادهای موجود با شرکت جی وجود دارد، به همین دلیل پرونده جنبه کیفری دارد و مراجع قضایی صلاحیت رسیدگی به آن را ندارند، در صورتی که اینگونه نیست.

وی همچنین ادعا می‌کند: در زمان انعقاد قرارداد با شرکت جی، آقایان نصیری و جزایری در ایران نبوده‌اند. در گفته‌های بعدی مدعی شده‌ که در سال 92 و در زمان واگذاری پالایشگاه جزایری نقش موثری داشته که این دو باهم تناقض دارد و لازم است در رابطه با آن توضیح دهد.

وی ادامه داد: متهم می‌گوید ارزیابی کارشناسی در رابطه با قیمت واقعی پالایشگاه درست انجام نشده است، در صورتی که ارزش واقعی پالایشگاه پرنده آبی همان مبلغی است که در کیفرخواست مطرح شده و در غیر این صورت متهم اگر ادعایی دارد، باید آن را اثبات کند.

نماینده دادستان گفت: همه می‌دانند که پالایشگاهی که خوراکی ندارد، ارزش آن قیمت ملک و تجهیزات است و بیشتر از آن نمی‌ارزد.

وی افزود: متهم می‌گوید مبالغ دریافتی به حساب شرکت جی واریز نشده است که باید اسناد و مدارک آن را ارائه دهد.

نماینده دادستان بیان کرد: متهم در جای دیگری از اعترافات خود پرداخت 160 میلیارد تومان بدهی 6 شرکت را به شرکت نفت جی قبول کرده است که این موضوع نشان می‌دهد با هر 6 شرکت ارتباط دارد.

وی افزود: متهم ادعا می‌کند در رابطه با موضوع جعل در پرونده اطلاعی ندارد، در صورتی که آقای جهانگیر مطهری رئیس بانک ملی شعبه بهار در اعترافات خود گفته است حمید باقری درمنی از تمام موضوع مطلع بوده است.

نماینده دادستان خطاب به قاضی بیان کرد: تاکنون متهم در تمام دفاعیات خود بیشتر به حاشیه‌ها پرداخته و به اصل پرونده اشاره‌ای نکرده و لازم است در خصوص ممنوع‌المعامله بودن خود توضیحاتی ارائه دهد.

در ادامه قاضی صلواتی از متهم درخواست کرد که در جایگاه قرار بگیرد و دفاعیات خود را براساس صحبت‌های نماینده دادستان ارائه دهد.

باقری درمنی متهم ردیف اول پرونده با قرار گرفتن پشت جایگاه اظهار کرد: آقای برسنجی و شرکت وی هیچ ارتباطی با شرکت نفت جی ندارد.

وی افزود: همچنین بر اساس قانون، بازپرس پرونده باید مستندات خود را ارائه دهد، نه آن که متهم مستندات به دادگاه بدهد، ضمن اینکه بنده مدارک لازم را در اختیار دارم.

باقری درمنی ادامه داد: جزایری سال 90 از کشور فرار کرد، چگونه ممکن است در سال 91 در قراردادها حضور داشته باشد؟

وی گفت: نمی‌دانم چرا کارشناسی قیمت پالایشگاه از تهران به بوشهر منتقل شده است و قیمت ارز بدون در نظر گرفتن تولید انجام شده و بیش از 100 بار درخواست تجدید کارشناسی داشته‌ام که کسی به آن اعتنایی نکرد.

متهم افزود: بتن‌ریزی پالایشگاه متری 55 هزار تومان قیمت‌گذاری شده است که عقلانی نیست، همچنین مخازن آن که 85 هزار تن ظرفیت دارد، 19 میلیارد تومان کارشناسی شده است، در صورتی که شرکت نفت جی می‌توانست از این پالایشگاه سالیانه 800 تا 850 میلیارد دلار سود ببرد، اما نبرده است و این دست من نیست و 7 سال است این پالایشگاه در دست شرکت نفت جی است و نمی‌دانم با آن چه کار کرده است، همچنین 60 میلیارد تومان دیگر از اموال من از جمله ملک کن و وردآورد در اختیار این شرکت است که در این صورت باید بدهی بنده تصفیه می شد و بقیه اموالم باز می‌گشت، اما نمی‌دانم شرکت نفت جی به دنبال چیست؟

در ادامه رمضانی وکیل متهم در جایگاه قرار گرفت و دفاعیات خود را آغاز کرد. وی گفت:‌ اولین و مهمترین اتهام موکلم افساد فی‌الارض است، در صورتی که نماینده دادستان برای آن هیچ ادله‌ای ذکر نکرده است و صرف افساد فی‌الارض جرم نیست، همچنین نماینده دادستان بیان کرد که موکلم در شعبه 70 دادگاه تجدید نظر پرونده دارد، در صورتی که این پرونده در شعبه 38 است و حکم آن صادر شده و املاکی هم برای ردمال معرفی شده و این تناقض نشان می‌دهد که نماینده دادستان حتی یکبار هم پرونده را نخوانده است.

وکیل متهم گفت: افساد فی‌الارض مربوط به اتهاماتی از جمله ارتشاع، اختلاف و کلاهبرداری است و این جرائم جنبه عمومی دارد، در نتیجه کیفرخواست باید به دادگاه عمومی ارسال می‌شد و در صورت نظر دادگاه عمومی اگر پرونده شامل افساد فی‌الارض می‌شد به دادگاه انقلاب ارجاع داده می‌شد، با این موارد دادگاه انقلاب صلاحیت رسیدگی به این پرونده را ندارد.

قاضی صلواتی در پاسخ به وکیل متهم گفت: این پرونده افساد فی‌الارض خرده است و صلاحیت آن بر عهده دادگاه انقلاب است و ادعای شما رد می‌شود.

در ادامه وکیل متهم گفت: آیا قراردادهایی بین موکلم با شرکت نفت جی قانونی بوده یا باطل شده است؟. اگر باطل شده است، دلیل آن را مطرح کنند؟

قاضی صلواتی خطاب به وکیل مدافع متهم گفت: این مواردی که مطرح می‌کنید ایراد نیست، بلکه دفاعیات است و هنوز نوبت به دفاع شما نرسیده است.

در ادامه باقری درمنی در دفاع از خود گفت: در سال 89 آقایان شیری و سیروس محمدی به دفتر بنده مراجعه و اعلام کردند که امکان صدور ضمانت‌نامه را دارند و دو برگ ضمانت‌نامه به مبلغ 100 و 200 میلیارد تومان متعلق به بانک‌های پارسیان و ملی را به بنده نشان دادند، در آن زمان نصیری هم در دفتر من حضور داشت.

متهم ادامه داد: من به آن‌ها تاکید کردم که باید همه اسناد طبق قانون صادر شود و نمی‌خواهم در صدور ضمانت‌نامه‌ها کوچکترین تخلفی رخ دهد. روز بعد نصیری و محمدی به بانک رفتند و به بنده اعلام کردند که تمام اسناد درست بوده و ضمانت‌نامه‌هایی که از طرف شرکت شکوه آبی در به نام نصیری صادر شد.

باقری درمنی گفت: در صدور این ضمانت‌نامه‌ها حتی یک میلیون هم به بنده پرداخت نشده است.

قاضی صلواتی از متهم سوال کرد: شما اگر اطلاع نداشتید، چرا اجازه ندادید محمدی به کشور بازگردد.

متهم پاسخ داد: من اصلا خبر نداشتم محمدی از کشور فرار کرده است، همچنین نصیری قبل از فرار به بنده اعلام کرده بود که 54 واحد در ولنجک خریداری کرده است، اما متاسفانه بعد از فرار وی مشخص شد که فقط 24 واحد بوده است.

باقری درمنی گفت: بنده 50 میلیارد از ضمانت‌نامه‌های آرش شرافتمند را به بانک پرداخت کردم و فکر می‌کردم اگر این ضمانت‌نامه‌ها وصول شود، املاک توقیفی من آزاد می‌شود، اما متاسفانه پول را دادم و هیچ‌کدام از املاک آزاد که نشد، چهار سال هم در زندان هستم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: 26 فقره از مطالبات شما به مبلغ 28 میلیارد تومان پرداخت شده است و یک ضمانت‌نامه برای یک متهم هنوز پرداخت نشده است، در رابطه با آن توضیح دهید.

باقری درمنی گفت: من در آن زمان اصلا شیری و محمدی را نمی‌شناختم.

قاضی گفت: پس چرا دستور دادید که جهانگیر محمدی از ترکیه به ایران بازنگردد.

متهم پاسخ داد: من اولین نفری بودم که با فرار از مجموعه به خارج از کشور مخالفت داشتم، زیان دیده اصلی پرونده من هستم.

در ادامه وکیل بانک ملی گفت: شرکت شکوه آبی در از بانک ملی 50 میلیارد ضمانت‌نامه گرفته و برای آن دو پلاک ثبتی یکی در سنندج و دیگری در تهران معرفی کرده است، ملک تهران در آن زمان 214 میلیارد تومان ارزیابی شده بود که بعدا مشخص شد، 65 میلیارد تومان ارزش دارد و هر دوی این سند ثبتی رد شد.

در ادامه دادگاه نماینده دادستان خطاب به متهم گفت:آقای باقری در شرایطی که سهم هر ایرانی از یارانه 45 هزار تومان است، درآمد شما از کجا بوده که یک میلیارد تومان برایشان پول خورد حساب می‌شد. شما چه تخصصی داشتید؟ پزشکان متخصص ما که پر درآمدترین قشر جامعه هستند هم اینقدر درآمد ندارند.

وی ادامه داد: اموال مردم را با کلاهبرداری چپاول کردید و رفتار شما مصداق افساد فی‌الارض است، اگر فقط یک دلیل برای رد این اتهام در دادگاه بیاورید ما هم آن را رد می‌کنیم.

باقری درمنی در پاسخ به سوالات نماینده دادستان گفت: اگر من درآمدی داشتم که برای 40 میلیارد تومان وثیقه 4 سال در زندان نمی‌مانده، فرزند 18 ساله‌ام در این چهار سال زجر زیادی کشیده است و من چهار سال از عزیزترین زمان عمرم را در زندان بودم. بازپرس فکر می‌کنم من پول دارم و نمی‌خواهم بدهم.

باقری درمنی ادامه داد: من در سال 67 مغازه لوازم خانگی داشتم و در سال 72 چندین کارگاه تولیدی با سرمایه‌های کوچک 200 تا 300 میلیونی احداث کردم، من برای کسب درآمد در طول 24 ساعت، 20 ساعت کار می‌کردم، اما الان 40 میلیارد هم ندارم. در صورتی که نصیری همین الان 100 میلیارد اموال به نامش است.

وی گفت: در طول این چهار سال 10 واحد از دفترهای شرکت من در اختیار شرکت جی است که 4 مورد آن به نصف قیمت واگذار شده است.

باقری درمنی گفت: من سال 79 اموالی خریدم که الان ارزش پیدا کرده است، در غیر این صورت باید الان در زندان گدایی می‌کردم.

قاضی صلواتی از متهم پرسید شما در زندان نامه ای نوشتید و در آن اعلام کردید که اموالتان به افرادی واگذار شود؟ آیا این نامه را قبول دارید؟

متهم گفت: بله.

قاضی پرسید: در آن نامه نام 15 نفر را اعلام کردیم، اسامی آن‌ها را به یاد دارید؟

متهم پاسخ داد: خیر.

نماینده دادستان به متهم گفت: چطور ممکن است شما اموالتان را به فرد دیگری واگذار کنید، اما اسامی آن‌ها را به خاطر ندارید. این افراد آقایان عباس و محمد فخاری طبار، مجید باقری درمنی، کیانوش افشین، محمد و مجید باقری، محمود و فرزاد نیک بخت، محمد بیابانی هستند.

نماینده دادستان خطاب به متهم گفت:‌ بخشی از اموالتان به نام برادرتان مجید باقری درمنی واگذار شده، در حال حاضر برادرتان کجاست و چرا متواری است؟

همچنین قاضی از متهم سوال کرد: آیا شما بدهی بانکی دارید؟

متهم گفت: نمی‌دانم برادرم کجاست، من هم از وی ناراضی هستم، برادرم مدیر عامل شرکت فجر گستر نوین است و چهار سال است که هیچ خبری از وی ندارم و بارها اعلام کرده‌ام که اگر تخلفی کرده‌اند، خودشان به دادگاه بیایند و توضیح دهند.

همچنان متهم در پاسخ به سوال قاضی گفت: من هیچ بدهی مالیاتی ندارم.

قاضی خطاب به متهم گفت: اما اداره مالیات برای شما 70 میلیارد تومان بدهی مالیاتی اعلام کرده است.

باقری درمنی گفت: اما من از آن اطلاع ندارم.

در پایان قاضی ختم جلسه دادگاه امروز را اعلام کرد و گفت: جلسه بعدی روز سه‌شنبه 97/06/13 برگزار خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: