کد خبر: ۶۵۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۹

مسعود یوسفی

روزگاری حافظ گفته بود:« آیینه سکندر جام جم است بنگر/  تا برتو عرضه دارد احوال ملک دارا». در باره آیینه سکندر گفته اند:« همان آیینه ای است که بر فراز منارۀ اسکندریه نصب کرده بودند. چون بنای شهر اسکندریه را منسوب به اسکندر می دانند، از آن جهت آن را، آیینه ی سکندری می گویند.گفته می شود که آن آیینه را ارسطو برای اسکندر ساخته وبر مناره نصب کرده بود، تا بتواند از اوضاع واحوال عالم آگاه شود». اگر روزگاری فقط اسکندر می توانست از اوضاع و احوال عالم آگاه شود و اگر این تنها جمشید  - پادشاه اسطوره ای ایران - بود که با نظر انداختن در جام جهان بی می توانست از خیر و شر عالم مطلع شود، هم اکنون در دست هر کودک و نوجوانی یک آیینه سکندری و یک جام جهان بین وجود دارد که در هر لحظه و آن می تواند به هرکجای عالم سرک بکشد و از همه امور مربوط به آن نقطه مطلع شود. موبایل یا تلفن همراه یک وسیله چند رسانه ای است و به صاحب خود این امکان را می دهد که تصویر، فیلم و صوت خبر مورد نظر خود را دریافت کند و همه هوش و حواس خود را برای دریافت آن خبر به کار بگیرد. در کنار موبایل، ابزار و امکانات متعدد دیگری نظیر تلویزیون های ماهواره ای، سینما و مطبوعات وجود دارند که شب و روز در کار مخابره اطلاعات و اخبار گوناگون برای تسخیر روح و روان کاربران خود هستند. در چنین شرایط سرسام آوری اگر مخاطب رسانه نداند که چه می خواهد و چگونه باید اطلاعات مورد نیاز خود را استخراج و حاصل کند، بدون تردید در دام شبکه ها و کانال های خبری ای خواهد افتاد که با صرف هزینه های میلیاردی و استفاده از متخصصان کاربلد در حال برنامه ریزی برای دستیابی به اهداف مورد نظر کارفرمایان خود هستند. پروژه سیاه نمایی و نومیدسازی شهروندان ایرانی نسبت به وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشور خود از جمله اهداف و آمالی است که بدخواهان و ستیزه جویان در ورای مرزها به دنبال آن بوده و از طریق همین کانال های خبری و نیز برخی عوامل داخلی در صدد اجرای آن هستند. در مقابل رسانه های داخلی، به خصوص رسانه ملی برای رویایی با چنین وضعیت بغرنجی تقریبا دست بسته و منفعل می نمایند و همین غفلت هاست که باعث ایراد ضربه و خسارت به همبستگی اجتماعی و امنیت ملی خواهد شد. رهبر انقلاب روز گذشته در دیدار با اعضای خبرگان رهبری به همین نکته اشاره کردند و اظهار داشتند:  « امروز نظام اسلامی با یک جنگ همه جانبه اقتصادی مواجه است که از یک اتاق جنگ و با دقت و اهتمام کامل هدایت می شود اما در کنار این جنگ، یک جنگ مهم رسانه ای و تبلیغاتی نیز در جریان است که بیشتر اوقات از آن غفلت می شود».
بر این اساس به جاست متولیان و دست اندرکاران رسانه کشور، در راهبرد ها و شرح وظایف خود بازنگری نموده و برای مقابله با جنگ رسانه ای مورد نظر رهبری آمادگی بیش از پیش داشته باشند و در این مورد نیز همچون جبهه های نظامی و اقتصادی آرایش جنگی بگیرند.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار