کد خبر: ۶۵۶۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۷
صادرات نفت ایران بسیار سریعتر از حد انتظار در حال کاهش است، اما تهران امیدوار است با استفاده از برخی راه حل های خلاقانه مانع از افت بیشتر صادرات خود شود.
صادرات نفت ایران کاهش یافت
صادرات نفت ایران بسیار سریعتر از حد انتظار در حال کاهش است، اما تهران امیدوار است با استفاده از برخی راه حل های خلاقانه مانع از افت بیشتر صادرات خود شود.
آمارهای وال استریت ژورنال و موسسه اس وی بی انرژی نشان می دهد، صادرات نفت ایران در ماه اوت 600 تا 700 هزار بشکه در روز کاهش داشته است. با نزدیک شدن به موعد اجرای تحریم ها در ماه نوامبر، صادرات نفت ایران بیش از این نیز کاهش خواهد یافت. در حال حاضر، صادرات نفت ایران نسبت به ماه آوریل، یعنی ماه قبل از خروج آمریکا از برجام حدود یک میلیون بشکه کاهش یافته است.
اختلالات در عرضه نفت ایران بسیار شدیدتر از چیزی بوده که بسیاری انتظارش را داشتند، زیرا آمریکا موضعی بسیار سختگیرانه در قبال اجرای تحریم ها در پیش گرفته و این سیگنال را ارسال کرده است که معافیت های بسیار معدودی برای خریداران نفت ایران در نظر خواهد گرفت. این به نوبه خود موجب شده تا ایران به دشواری بتواند شرکت های بیمه ای مناسب جهت بیمه محموله های نفتی خود و بانک های مورد نیاز را برای دریافت پول معاملات نفتی اش بیابد.
البته تحریم ها تمام مشتریان نفتی ایران را مرعوب نکرده است. اتحادیه اروپا و چین، درخواست های آمریکا را رد کرده و تلاش نموده اند به ایران برای کاهش فشار تحریم ها کمک کنند. اما به رغم حمایت های سیاسی چین و اروپا، خرید نفت چین از ایران در ماه اوت حدود 250 هزار بشکه کاهش داشته است. خرید نفت هند هم افتی 400 هزار بشکه ای را شاهد بوده است. مشخص نیست که این روند کاهشی تا کجا ادامه خواهد داشت.
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران گفته، کشورش راه های دیگری برای جلوگیری از کاهش بیشتر صادرات نفت خود دارد. ایران می تواند تخفیف بالایی برای فروش نفت خود به فروشندگان بدهد و جذابیت نفت خود را بالا ببرد. معاملات تهاتری هم یکی دیگر از این روش هاست. ایران همچنین می تواند اقدام به انتقال نفت به پاکستان و افغانستان و صادرات از طریق این کشورها نماید. در این صورت کارشناسان برآورد می کنند که ایران بتواند در سال آینده صادرات 800 هزار بشکه از نفت خود را همچنان تداوم ببخشد.


نام:
ایمیل:
* نظر: