کد خبر: ۶۵۷۵۸
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۳
از جولان آلمانیهای دست دوم تا رکوردشکنی قیمت خودروهای داخلی
تجارت آنلاین: بازار خودروی ایران این روزها آشفته و به هم ریخته است. بازاری که با نوسانات ساعت به ساعت قیمت رو به رو است و هر بار با بالا رفتن قیمت دلار موجهای سنگین گرانی لجام گسیخته خریدارانش را شوکه می کند.
در بازار خودرو چه می گذرد؟
تجارت آنلاین: بازار خودروی ایران این روزها آشفته و به هم ریخته است. بازاری که با نوسانات ساعت به ساعت قیمت رو به رو است و هر بار با بالا رفتن قیمت دلار موجهای سنگین گرانی لجام گسیخته خریدارانش را شوکه می کند.

در این بازار آشفته با رکوردشکنی 43 میلیون تومانی پراید و سود دو برابری دلالان از اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار  حتی پیش فروش گسترده سایپا و ایران خودرو هم نتوانست از عطش بازار بکاهد و عرضه و تقاضا را متعادل کند.

به گزارش تجارت آنلاین، بسیاری این گرانی ها را بیش از دلار ناشی از هجوم سرمایه های سردگردان مردم به بازار خودرو می دانند و معتقدند خودرو اکنون به کالایی سرمایه ای برای خانواده ها تبدیل شده تا ارزش پول خود را حفظ کنند. این رویکرد سبب شده تا گرانی مهمان همیشگی بازار خودرو باشد و هر هفته چند میلیون به قیمت خودروهای داخلی افزوده شود.

به عنوان نمونه در بررسی‌های امروز بازار خودروی تهران میانگین افزایش قیمت هر خودرو نسبت به هفته گذشته از ۱ تا ۱۱ میلیون تومان است.  در این میان خودروهای پژو ۴۰۵ و سمند و تیبا با میانگین ۱ تا ۱.۵ میلیون تومان کمترین افزایش قیمت و خودروهای ساندرو استپ وی اتوماتیک با ۱۱ میلیون و پژو ۲۰۷ با ۷ میلیون تومان بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند.

در بازار خودروهای وارداتی هم کاهش شدید واردات خودرو خارجی در ماههای اخیر از عوامل اصلی افزایش قیمتها در بازار است. این ممنوعیت واردات سبب شده تا بازاری مناسب برای خودروهای دست دوم ایجاد شود و در این بازار آشفته خودروهای المانی یکه تازی کنند.

به عنوان نمونه اکنون ب. ام و، سری ۷، ۷۳۰li با کارکرد ۱۰ هزار کیلومتر به مبلغ یک میلیارد ۵۰۰ میلیون تومان در بازار خرید و فروش می‌شود.
قیمت مدل های دیگر خودروهای آلمانی در بازار تهران به شرح زیر است:

در بازار خودرو چه می گذرد؟

*یک نسخه تازه برای بازار خودرو
در این بازار اشفته هر روز نسخه های متعددی از سوی کارشناسان برای ساماندهی وضعیت کنونی مطرح می شود و تازه ترین آنها بحث ازادسازی قیمت خودرو برای مبارزه با دلال بازی و قطع دست واسطه گران است.

کارشناسان معتقدند تنها را نجات بازار خودروی ایران از این به هم ریختگی و سردرگمی آزادسازی قیمت خودرو در کنار ازادی دوباره واردات خودروهای خارجی باشد.

هر چند یک عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس امروز گفت: آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو بدون ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی کشور و حمایت از مصرف کنندگان به بازار یک طرفه‌ای مبدل خواهد شد که تماما به نفع شرکت‌های خودروسازی تمام می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدجواد حسینی‌کیا ، با بیان این مطلب اظهار داشت: شورای هماهنگی اقتصادی قوا به درستی نقش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را در نظام قیمت‌گذاری خودرو پررنگ‌تر از شورای رقابت کرد.

نماینده مردم سنقر در مجلس ادامه داد: در نوسانات نرخ ارز و افزایش شیب‌دار قیمت انواع خودروهای وارداتی و تولیدی همواره واردکنندگان خودرو و شرکتهای خودروساز منتفع شده اما مصرف کنندگان مستمرا متضرر شده و قدرت خریدشان کاهش یافته است لذا سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نسبت به شورای رقابت بهتر می‌تواند حقوق مصرف کنندگان را استیفا کند.

وی افزود: حال که نقش سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در نظام قیمت‌گذاری کالا و خدمات پررنگ‌تر از قبل شده بر مدیران این سازمان است تا تامین حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را با حفظ توان خرید جامعه دنبال کند.

این عضو هیات رییسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه «نظام قیمت‌گذاری خودرو بدون توجه به مصرف‌کنندگان همواره قیمت خودرو را افزایشی کرده است»، گفت: شورای رقابت که مرجع اصلی این نظام تصمیم‌گیری بود صرفا هزینه‌های تامین قطعات و لوازم یدکی شرکت‌های خودروساز را ملاک تصمیم‌گیری‌های قیمتی خود داشت و شاید به همین دلیل بود که شورای هماهنگی اقتصادی قوا به درستی مسؤولیت تصمیم‌گیری درباره قیمتگذاری را از این شورا سلب و به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و ستاد تنظیم بازار سپرد.

حسینی‌کیا تاکید کرد: آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو بدون ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی کشور و حمایت از مصرف کنندگان به بازار  یک طرفه‌ای مبدل خواهد شد که تماما به نفع شرکتهای خودروسازی تمام می‌شود اما اگر قیمت‌گذاری خودرو براساس ساز و کار نظام عرضه و تقاضا و تعرفه صفر واردات خودرو انجام شود خود به خود به نفع مصرف‌کنندگان و خودروسازان تمام می‌شود.

نماینده مردم سنقر در مجلس خاطرنشان کرد: اگر خودروسازان ظرفیت و توان رقابت در برابر خودروسازان خارجی را دارد مخالفتی هم با آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو نمی‌شود چرا که با واردات خودرو با تعرفه صفر خود به خود مکانیزم رقابت باعث تعدیل قیمت خودروهای داخلی و افزایش ایمنی و کیفیت آنها می‌شود.

وی هشدار داد: اگر آزادسازی قیمت‌گذاری خودرو بی‌اهمیت به اصل رقابت‌پذیری انجام شود به یقین انحصار بازار خودرویی کشور همچنان در اختیار شرکتهای خودروساز باقی می‌ماند و آنان با توقف عرضه به بازار، قیمت‌ها را تا جایی که دوست داشته باشند تصاعدی می‌کنند و چون هیچ رقیب جدی‌ای برای رقابت با آن ندارند، مردم همچنان محکوم به خریداری کردن خودروهای داخلی می‌مانند.

*آخرین قیمت ها از بازار خودرو
به رغم این حرف و حدیث ها آنچه اکنون در بازار خودروی ایران می گذرد موجی تازه از گرانی در کنار تب تند دلالی و واسطه گری است که سبب شده تا خریداران واقعی همچنان منتظر روزهای آینده و تحولات بازار باشند شاید بالاخره فرجی شود و این آشفته بازار به سرانجام برسد.

در پایان آخرین قیمت خودروهای داخلی و خارجی را در بازار امروز مشاهده می کنید:

در بازار خودرو چه می گذرد؟


در بازار خودرو چه می گذرد؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار