کد خبر: ۶۵۷۷۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

سیامك قاسمى
کارشناس اقتصادی


این روزها همه جا صحبت از اف‌ای‌تی‌اف (FATF) است و بعضى تأثیر عدم پیوستن ایران به اف‌ای‌تی‌اف بر اقتصاد ایران را حتى فراتر از تحریم‌هاى آمریكا مى‌دانند. اما اف‌ای‌تی‌اف چیست که این قدر مهم شده است:

1- اف‌ای‌تی‌اف یا گروه ویژه اقدامات مالی فقط و فقط یک سازمان غیردولتی است که سیاست‌ها و استانداردهای مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم را وضع کرده و ارتقا می‌دهد. این سازمان در سال ١٩٨٩ تاسیس شده و مقر آن در پاریس است ...

۲- هم اكنون ١٩٨ كشور جهان به صورت مستقیم یا از طریق گروه‌های نه گانه منطقه‌ای در اف‌ای‌تی‌اف عضویت دارند. از این بین ۳۷ کشور صاحب اقتصادهای بزرگ و توسعه یافته عضو سازمان اصلی هستند.

۳- اف‌ای‌تی‌اف در سال ۲۰۱۲ چهل و نه توصیه را به عنوان استانداردهای این سازمان برای مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم ابلاغ كرد كه كشورهای عضو موظف شدند یا قوانینی برای رعایت این توصیه‌ها تصویب كنند و یا قوانین فعلی خود را ارتقاء دهند.

۴- اف‌ای‌تی‌اف همه كشورهاى جهان را بر اساس پایبندى به این توصیه‌ها به ٤ دسته استاندارد، در حال پیشرفت، غیرهمكار و لیست سیاه دسته بندى می‌كند.

۵- اف‌ای‌تی‌اف از بین همه كشورهای جهان ٩ كشور را در طى سال‌های اخیر به دلیل عدم پایبندى به استانداردهای جهانى مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم در لیست سیاه قرار داده است و ایران در همه سالهای اخیر در صدر این لیست بوده است.

۶- اف‌ای‌تی‌اف از بین ٩ كشور عضو لیست سیاه، ٢ كشور كره‌شمالی و ایران را در جایگاهى فراتر از لیست سیاه قراره داده و توصیه شده است علیه آنها «اقدامات متقابلانه» انجام شود.

۷- امروزه استانداردهای اف‌ای‌تی‌اف و نظر این سازمان درباره سطح پایبندى كشورها به این استانداردها، به عنوان یكى از مهمترین پیش نیازهای ارائه هرگونه ارتباط و ارائه خدمات بانكى و اعتباری و مالی از سوى بانك‌ها و موسسات مالی به دیگر كشورها است.

۸- در سال ٢٠١٦ دولت آقای روحانى توانستاف‌ای‌تی‌اف را راضی كند تا یك ضرب العجل به ایران داده تا توصیه‌های ٤٩ گانه این سازمان را در كشور عملیاتى كرده و در عوض اف‌ای‌تی‌اف بطور موقت حضور ایران از لیست سیاه را تعلیق كند.
این ضرب العجل تاكنون دو بار از سوى اف‌ای‌تی‌اف تمدید شده و ضرب الاجل نهایی كمتر از چند هفته دیگر به پایان مى رسد.

۹- ایران براى خروج از لیست سیاه باید قوانین داخلی خود در مبارزه با پول‌شویی و تامین مالی تروریسم را بر اساس كنوانسیون‌های جهانى ای‌ام‌ال (AML) و سی‌اف‌تی (CFT) اصلاح و عملیاتى کند.

10- در صورت عدم پیوستن ایران به سازمان اف‌ای‌تی‌اف در طى فرصت باقى مانده و حضور دوباره ایران در لیست سیاه، عملا ارائه هرگونه خدمات و ارتباطات مالی و بانكى و پولی از سوى بانك‌های جهانى با بانك‌های ایرانى ناممكن شده و كشور عملا در یك تحریم تمام‌عیار بانكى جهانى فراتر از تحریم‌های آمریكا قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرآنلاین


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار