کد خبر: ۶۵۷۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸
حجت الاسلام و المسلمین دکتر سیدعباس موسویان ـ مشاور امور فقهی بانک مهر اقتصاد و بانک مرکزی ـ گفت: بانکداری اسلامی باید در خدمت بخش واقعی اقتصاد که همان بخش تولید است قرار گیرد.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک مهر اقتصاد استان فارس، حجت الاسلام و المسلمین دکتر موسویان – عضو شورای فقهی بانک مرکزی - در همایش روسای دوایر و شعب استان گفت: فلسفه وجودی و ماموریت بانک ها، هدایت نقدینگی به سمت تولید است چرا که با این کار  می توان شاهد رشد اقتصادی، رونق تولید و ایجاد اشتغال باشیم.
وی اظهار داشت: اگر بخش مولد اقتصاد با کمبود نقدینگی روبرو شود شاهد تعطیلی کارگاه های تولیدی، افزایش بیکاری و کاهش نرخ رشد اقتصادی خواهیم بود ضمن آنکه این نقدینگی به سمت بازارهای کاذب سوق پیدا می کند بنابراین هر چه نقدینگی موجود در جامعه را جذب و به سمت تولید هدایت کنیم در مسیر اجرای صحیح بانکداری اسلامی گام برداشته ایم.
مشاور امور فقهی بانک مرکزی اضافه کرد: تفاوت بانکداری اسلامی با بانکداری متعارف را می توان در سه اصل کسب سود از محل معامله و فعالیت اقتصادی، اجرای احکام معاملات اسلامی و اخلاق اسلامی ذکر نمود.
وی اظهار داشت: در بانکداری اسلامی کسب سود باید از محل معامله و فعالیت اقتصادی حاصل شود و چنانچه این اتفاق رخ ندهد همان روح بانکداری ربوی بر قراردادها حاکم خواهد بود حتی اگر در قرارداد عناوین قرارداد مشارکت مدنی، فروش اقساطی نوشته شده باشد.
حجت الاسلام و المسلمین موسویان به اصل دوم بانکداری اسلامی اشاره کرد و گفت: ارائه خدمات بانکی یک معامله است و احکام معاملات در اسلام بسیار دقیق است و باید این احکام مدنظر قرار گیرد.
وی در خصوص اصل سوم تفاوت بانکداری اسلامی و متعارف گفت: برخورد شایسته و اخلاقی کارکنان با مشتریان و حفظ کرامت انسانی آنها، ارائه مشورت منصفانه به مشتریان و مواردی از این دست در بانکداری اسلامی ضروری است چرا که اسلام دین اخلاق است و خوشبختانه کارکنان این بانک افرادی جوان و اخلاق مدار هستند.
در ادامه سعید ترابی ـ رئیس اداره امور شعب بانک مهر اقتصاد استان فارس ـ با ارائه گزارشی از وضعیت استان و اقدامات بانک در حوزه بانکداری بدون ربا، گفت: برگزاری کلاس های آموزشی بانکداری اسلامی برای کارکنان، توزیع کتابچه تسهیلات بر اساس عقود اسلامی بین مشتریان، برپایی نمایشگاه بانکداری اسلامی در محل نماز جمعه در هفته بانکداری اسلامی، دیدار با مدیران استان و معرفی فعالیت های انجام شده در این حوزه از جمله فعالیت های این بانک در این عرصه به شمار می رود.
وی همچنین پرداخت تسهیلات به طرح های اقتصاد مقاومتی با همکاری سپاه فجر استان، حمایت از سرمایه گذاران با پرداخت تسهیلات و ارائه خدمات متنوع به همه اقشار جامعه را از دیگر اقدامات بانک در استان برشمرد و گفت: ارائه خدمات مناسب و تعامل مناسب کارکنان موجب محبوبیت بانک مهر اقتصاد در بیم مردم استان شده است.
گفتنی است در حاشیه این سفر دکتر موسویان و جمعی از مدیران با تبادار استاندار فارس، آیت الله دژکام امام جمعه شیراز، القاصی رئیس کل دادگستری استان فارس و آیت الله فقیه امام جمعه و نماینده مجلس خبرگان در نی ریز دیدار و گفتگو کردند.

نام:
ایمیل:
* نظر: