کد خبر: ۶۵۸۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰
پیش بینی تحولات بازاردلار و سکه در یک ماه آینده
بازار ارز امروز هم درگیر نوسان بود؛ اما نه به شدت دیروز و دلار تا حدود ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. در بازار سکه و طلا هم این روزها مالیات به عنوان ترمزی برای افزایش قیمت عمل کرده و همه را محتاط کرده است. حالا همه می خواهند بداند تا یکماه آینده در این بازار چه خواهد گذشت؟
دلار و سکه بخریم یا نه؟!
بازار ارز امروز هم درگیر نوسان بود؛ اما نه به شدت دیروز و دلار تا حدود ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان معامله شد. در بازار سکه و طلا هم این روزها مالیات به عنوان ترمزی برای افزایش قیمت عمل کرده و همه را محتاط کرده است. حالا همه می خواهند بداند تا یکماه آینده در این بازار چه خواهد گذشت؟
در روزهای اخیر نوسان در بازار ارز بیشتر و لحظه‌ای‌تر شده است؛ به طوری که روز گذشته قیمت دلار از حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ تا ۱۴ هزار و ۹۰۰ رشد کرد و به یکباره به کمتر از ۱۴ هزار تومان بازگشت. برای امروز اما از حدود ۱۳ هزار و ۵۵۰ تومان قیمت شروع و رو به افزایش رفت و تا ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان هم رسید، ولی برای دقایقی روند ریزشی به خودش گرفت  و تا ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش پیدا کرد. این قیمت هم فقط برای چند دقیقه کوتاه بود و مجددا دلار تا زمان تنظیم گزارش تا حدود ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان در حال معامله است.
همچنین قیمت یورو نیز تا حدود ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان افزایش یافت، در حالی که در ابتدای معاملات امروز حدود ۱۵ هزار و ۷۰۰ تومان قیمت خورده بود.
نوسان در بازار ارز در حالی جریان دارد که با هر ریزشی بلافاصله تقاضا برای خرید بالا رفته و به گفته فعالان بازار مردم و متقاضیان در انتظار کوچک‌ترین کاهش قیمتی برای خرید هستند، این در حالی است که در حال حاضر خرید در بازار بیش از فروش انجام می‌شود، مگر در زمان‌هایی که قیمت به طور خاص بالا رفته و ۱۴ هزار تومان را پشت سر می‌گذارد برخی از نوسان‌گیران حرفه‌ای‌تر به بازار می‌آیند در غیر این صورت مردم عادی عمدتا ترجیح خود را بر خرید گذاشته‌اند.
این تب خرید در خود احتمال و پیش بینی گران شدن دلار در روزهای آینده را نهفته دارد و نشان می دهد جو روانی جامعه اماده شنیدن خبرهایی درباره افزایش قیمت و رکوردشکنی احتمالی دلار حتی تا نزدیک 20 هزار تومان است. به همین علت هم مردم با هجوم به بازار تلاش می کنند با خرید دلار ارزش نقدینگی و دارایی های خود را حفظ کنند و از تورم افسار گسیخته جا نمانند.
در بازار سکه اما حکایت دیگری در جریان است و دورنمای بازار نشان از افت داد و ستد دارد و کاهش قیمت ها در بازار به واسطه آغاز ماه محرم و صفر قطعی است. هر چند مالیات گیری از صاحبان سکه هم در این میان بی تاثیر نبوده و احتمال ترکیدن حباب سکه در این بازار وجود دارد.
 با کاهش جزئی قیمت سکه نسبت به روز گذشته، سکه تمام طرح‌ جدید امروز چهار میلیون و ۴۳۰ هزار تومان در بازار قیمت داشت که به گفته رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر، افزایش قیمت‌ در روزهای آینده بعید به نظر می‌رسد.
در حالی که در روزهای ابتدایی این هفته شاهد افزایش قیمت در بازار طلا و سکه بودیم که علت آن کاهش نرخ ارز بود، از روز دوشنبه به صورت غیرقابل پیش‌بینی قیمت‌ها روند افزایشی گرفت و حتی فعالان بازار ارز را هم متعجب کرد. این نوسانات در بازار همچنان ادامه دارد، البته امروز شاهد کاهش قیمت جزئی در بازار بودیم.
همچنین یکی از مواردی که شاید بر کاهش تقاضا برای خرید سکه و در نتیجه کاهش قیمت آن تاثیر داشته باشد، تصمیم سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از سکه‌های خریداری‌شده است؛ به نحوی که برای خریدهای تا ۲۵ سکه معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است و بیش از آن بر اساس یک جدول میزان مالیات آن‌ها مشخص شده و برای ۱۰۰۰ سکه نیز تا ۳۵ درصد مالیات در نظر گرفته شده است.
در این راستا ابراهیم محمدولی -رییس اتحادیه فروشندگان طلا و جواهر- در گفت‌وگو با ایسنا، درباره نوسانات بازار سکه و طلا در این روزها بیان کرد: امروز تغییرات بسیار جزئی کاهشی در بازار شاهد بودیم اما در حال حاضر نوسانات بازار زیاد است و نمی‌توان پیش‌بینی کرد. ممکن است بر اثر اخبار تغییرات غیرقابل پیش‌بینی داشته باشیم.
وی ادامه داد: اگر ارز برای تقاضای مردم تامین شود و قیمت‌ها مطابق همان قیمت‌های پایه‌ای که تعیین شده نگه داشته شود، با توجه به اینکه بازار هم در روزهای تعطیلی به دلیل ایام محرم قرار دارد، به نظر نمی‌رسد افزایش قیمت چشم‌گیری داشته باشیم و تقاضایی که در روزهای معمول بازار وجود دارد هم چندان در این روزها شاهد نیستیم. مگر اینکه حاشیه غیرمترقبه‌ای رخ دهد یا مسوولان بانک مرکزی سیاست‌های جدیدی را پیش بگیرند که با کاهش قیمت مواجه شویم.
محمدولی همچنین درباره تاثیر اخذ مالیات از سکه‌ها برای افرادی که بیش از ۲۵ سکه خریداری می‌کنند، اظهار کرد: این موضوع بر کاهش قیمت سکه تاثیر دارد اما اقدامی نیست که بتواند اثرگذاری چندانی داشته باشد. البته تصمیمی که گرفته شده برای دریافت مالیات از کسانی که سکه‌های زیادی خریداری می‌کنند تصمیم خوبی است اما بهتر است ۲۵ عدد افزایش یابد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار