کد خبر: ۶۵۸۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷
حمزه کریمی
معاون مالی پشتیبانی وتوسعه سرمایه‌های انسانی آتیه صبا


امروزه رقابت در عرصه توليد و تجارت جهانی به واسطه کمرنگ شدن مرزهای اقتصادی،ابعاد دیگری یافته است و کوشش برای بهبود و ارتقای بهره وری، پایه اصلی این رقابـت را تشکيل می‌دهد. در افق بلندمدت، مهمترین عامل تعيين‌کننده استاندارد زندگی یک ملت ، بهره وری آنهاست. بهره وری البته دارای ابعاد گسترده ای در مفهوم و تعریف خود است که منحصر به واحد های صنعتی و تولیدی نیست. سازمان‌های عمومی(دولتی) که عموماً ارائه دهنده خدمات به مردم می‌باشند نیز باید الگوهای آن را بکار گیرند. با این حال دستیابی به اهداف و برنامه‌های از پیش تعیین شده در بخش‌های متعدد صنعتی،تولیدی و اقتصادی بدون کار، تلاش و همت فزاینده و مضاعف امکان پذیر نیست.
فلسفه وجودی هر سیستمی، تحقق اهداف آن است. هر سازمان، ایجاد می شود تا به اهدافی که در ماموریت و چشم انداز خود مشخص می‌کند، دست یابد. تحقق این اهداف اما با موانعی، نه فقط در کشور ما، بلکه حتی در پیشرفته ترین سازمان‌ها در کشورهای توسعه یافته هم مواجه هستند. از جمله این موانع عدم بهره‌وری در نیروی انسانی است که در یک چشم انداز کلی می تواند در بخش‌های مختلف اقتصادی اثر سوء به جا بگذارد.
این اصل و قاعده در ارتباط با سیاست های اقتصاد مقاومتی نیز مصداق دارد و در صورت عدم بهره وری کافی نیروی انسانی، قطعا روند دستیابی به آنچه که هدف اصلی از تبیین و ابلاغ این سیاست ها خواهد بود با کُندی و فرسایش بسیاری همراه خواهد شد. یک استراتژی رقابتی و برنامه استراتژیک و حساب‌شده، احتمال موفقیت سازمان را بالا می‌برد و تعهد سازمانی به‌وجود می‌آورد. به‌علاوه، اگر استراتژی به‌اندازه‌ی کافی روشن و قابل فهم باشد، نه‌تنها به کارکنان انگیزه می‌دهد، بلکه به آنها کمک می‌کند روی اهداف تمرکز کنند.
منابع انسانی اعم از کارکنان و مدیران، باارزش‌ترین سرمایه‌های هرسازمانی محسوب می‌شوند و رسالت سازمان باید دادن فرصت مناسب برای رشد و افزایش بهره‌وری آنان باشد. استخدام و حفظ نیروهایی که قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارند و باانگیزه هستند، مؤثرترین عامل بهره وری در سازمان است. مدیران و بخش منابع انسانی به کمک هم می‌توانند برنامه ریزی کنند تا افراد خلاق، کارآمد و علاقه‌مند به یادگیری را جذب، استخدام و حفظ کنند.
تردیدی نیست که بهره وری در هر سازمان چه دولتی و چه خصوصی ارتباط مستقیم با اقتصاد و توسعه آن دارد. به عبارت دیگر اکثر کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن در دوره‌هایی با استفاده از تکنیک‌های مدیریتی و بالا بردن بهره وری توانستند در یک بازه زمانی مشخص به نتایج مطلوبی در اقتصاد دست پیدا کنند. در کشور ما نیز با توجه به شرایط پیش آمده، مقام معظم رهبری اقتصاد مقاومتی را به عنوان یک الگوی دقیق مطرح فرمودند و به‌منظور حداقل شدن آسیب‌پذیری اقتصاد، رویکرد اقتصاد مقاومتی تقویت فرهنگ جهادی در راستای حمایت از اقتصاد داخلی و تولید ملی تجویز شد. اهمیت سرمایه‌‌های انسانی و بهره‌وری نیروی کار کشور در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی یک امر ضروری است. شکل‌گیری روحیه جهادی در راستای افزایش قدرت مقاومت اقتصادی با حمایت از تولید داخلی، حداقل‌سازی موانع تولید، افزایش تولید ملی، افزایش صادرات غیرنفتی و... اهداف اقتصاد مقاومتی را در کشور محقق خواهد کرد.
لازمه اجرایی شدن اهداف اقتصاد مقاومتی، استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود به‌منظور ارتقای تولید ملی و افزایش بهره‌وری در بخش‌های تولیدی کشور است.
بهره‌وری نگرشی فرهنگی است که در آن، انسان، فعالیت‌های خود را هوشمندانه و خردمندانه انجام می دهد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار