کد خبر: ۶۵۸۷۴
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۱
احتمال جهش قیمت نفت به ۸۰ دلار
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود هشدار داد که قیمت‌های نفت ممکن است به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کند؛ مگر این‌که سایر تولیدکنندگان، عرضه کمتر از سوی ایران و ونزوئلا را جبران کنند.
‌هشدار آژانس بین المللی انرژی در خصوص قیمت نفت
آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود هشدار داد که قیمت‌های نفت ممکن است به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کند؛ مگر این‌که سایر تولیدکنندگان، عرضه کمتر از سوی ایران و ونزوئلا را جبران کنند.
 آژانس بین‌المللی انرژی در این گزارش به متاثر شدن صادرات نفت ایران در آستانه اجرای تحریم‌های آمریکا و بحران اقتصادی در ونزوئلا که تولید نفت این کشور را به پایین‌ترین میزان در چند دهه گذشته رسانده است، اشاره کرد. این آژانس گفت: معلوم نیست عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان چگونه کمبود عرضه به بازار را جبران خواهند کرد و این‌که چه میزان قادر به جبران خواهند بود.
آژانس بین‌المللی انرژی که به اقتصادهای بزرگ جهان درباره سیاست انرژی توصیه می‌کند، در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: میزان عرضه محدودتر می‌شود و اگر روند کاهش صادرات ونزوئلا و ایران ادامه پیدا کند، بازارها ممکن است دچار کمبود عرضه شده و قیمت‌ها جهش پیدا کند، مگر این‌که افزایش تولید سایر کشورها، این مسئله را جبران کند.
قیمت نفت در روز چهارشنبه به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه و همچنین نسبت به آسیب دیدن تقاضا به دلیل جنگ تجاری میان چین و آمریکا به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود.
بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، اگرچه اوپک و متحدانش شامل روسیه وعده داده‌اند که تولیدشان را افزایش دهند، اما باید دید چطور به این وعده عمل می‌کنند. عربستان سعودی تولید نفت خود را در ماه میلادی گذشته ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و به ۱۰.۴۲ میلیون بشکه در روز رساند، اما هنوز با سطح ۱۱ میلیون بشکه در روز که مقامات عربستانی وعده داده بودند، فاصله دارد.
اگرچه آژانس هشدار داده که چالش‌های بازارهای نوظهور نظیر سقوط ارزش ارزهای ملی و اختلافات تجاری، ریسکی را برای دورنمای تقاضا در سال ۲۰۱۹ ایجاد کرده است، اما پیش‌بینی خود از رشد مصرف را بدون تغییر نگه داشت.
در این بین، ریسک‌های عرضه فراوان‌تر هستند. ذخایر نفت در اقتصادهای توسعه یافته به پایین میانگین معمول رسیده و در سه ماهه چهارم کاهش بیشتری پیدا خواهد کرد.
ونزوئلا که تولید نفتش به نصف نرخ تولید اوایل سال ۲۰۱۶ رسیده است، با وخامت بیشتر وضعیت زیرساختی و فرار کارکنان، ممکن است امسال با افت ۱۹ درصدی تولیدش روبرو شده و تولیدش به یک میلیون بشکه در روز سقوط کند. تولید نفت ایران نیز به ۳.۶۳ میلیون بشکه در روز رسیده است که پایینترین میزان از ژوییه سال ۲۰۱۶ است.
بر اساس گزارش بلومبرگ، عربستان سعودی، روسیه و سایر اعضای اوپک در منطقه خلیج فارس وعده داده اند تولیدشان را یک میلیون بشکه در روز افزایش دهند، اما آژانس بین‌المللی انرژی درباره عملی شدن این وعده محتاط مانده و اعلام کرد مشخص نیست ظرفیت تولید شناور اوپک که حدود ۲.۷ میلیون بشکه در روز است، چقدر سریع می‌تواند فعال شود. ما وارد دوره بسیار حساسی برای بازارهای نفت شده ایم که ممکن است قیمتها را از محدوده ۷۰ تا ۸۰ دلار که در چند ماه گذشته دیده ایم، به سطح بالاتری افزایش دهد.


نام:
ایمیل:
* نظر: