کد خبر: ۶۵۸۷۶
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
یک گزارش جالب از محله یوسف آباد
یوسف آباد از محله‌های قدیمی تهران است. از آن محله‌ها که داستان‌ها برای خود داشته و دارد. از آن محله‌ها که میرزا یوسف مستوفی الممالک از مردان دوره ناصرالدین‌شاه آن را پایه نهاد تا پایگاهی را در شمال غربی دارالخلافه ناصری از آن خود بداند.
پدیده سرقفلی جوی‌های آب برای ماشین‌شویی!
یوسف آباد از محله‌های قدیمی تهران است. از آن محله‌ها که داستان‌ها برای خود داشته و دارد. از آن محله‌ها که میرزا یوسف مستوفی الممالک از مردان دوره ناصرالدین‌شاه آن را پایه نهاد تا پایگاهی را در شمال غربی دارالخلافه ناصری از آن خود بداند.
از آن سال‌ها که مستوفی الممالک با آرامش در گذر دوست داشتنی خود قدم بر می داشت بیش از صد سال می‌گذرد و طی این سال‌ها دارایی پر طمطراق مستوفی الممالک حال و هواهای مختلفی به خود دیده است.
از هجوم ماشین‌ها و ترافیک و آلودگی هوا و رشد بی‌اندازه جمعیت گرفته تا شغل‌ها و کاسبی‌هایی که حال این خیابان قدیمی تهران را دچار دگرگونی کرده است.
اگر این روزها در خیابان اسدآبادی یا همان یوسف آباد خودمان قدم بگذاریم ماشین شورهایی را می بینیم که به فاصله دو تا سه متر از یکدیگر گذر خیابان را از آن خود کرده‌اند و ماشین های شهروندان را می شورند.
ماشین شوری شغلی که در گذر یوسف آباد سرقفلی خاص خودش را دارد و به جز آن عده که قوم و خویش یکدیگرند کس دیگری نمی‌تواند آن را از آن خود کند. شغلی که فارغ از آنکه سیما و منظر خیابان یوسف آباد و برخی خیابان های اطراف را بهم ریخته است، مشکلات زیست محیطی فراوانی را نیز برای اهالی محل و درختان به همراه دارد. مشکل و معضلی که خیابان یوسف آباد سال های سال است با آن رو به رو بوده است.
 

*نارضایتی شهروندان از ماشین شورها و شکایت به شورا و شهرداری
 خانم سهایی یکی از شهروندان یوسف آباد است که در همین راستا می گوید: این ماشین شورها آسایش و آرامش را از ما سلب کرده اند؛ هر روز هفته از ابتدای صبح تا شب گذر را برای خود کرده اند و گاهی به خاطر نحوه ماشین شوری و خراب کردن ماشین افراد سر و صدای دعوایشان نیز بلند می‌شود.
وی ادامه می‌دهد: شهر باید مکانی برای آرامش و آسایش ما باشد؛ اما با وجود ماشین شورها امنیت نیز از ما سلب شده است و نمیدانیم که چطور و چگونه باید از این معضل رهایی یابیم.
به گفته سهابی، سال هاست که این عده به خصوص در خیابان یوسف آباد برای خود شغل و کاسبی راه انداخته اند و بارها به خاطر این وضعیت به شورای شهر و شهرداری شکایت برده‌ایم.
احمدی نیز از شهروندان قدیمی یوسف آباد است که در این رابطه می گوید: قنات یوسف آباد را از بین برده اند. آب قناتی که باید برای گیاهان و محیط زیست و امورات شهری استفاده شود تبدیل به محل درآمدزایی این افراد شده است.
وی ادامه می‌دهد: ماشین شورها به واسطه استفاده از مواد شوینده درختان خیابان یوسف آباد و خیابان جهان آرا را نیز از بین برده‌اند و بسیاری از درختان حال و روز خوشی ندارند.
 

*تمام حوزه ها باید به کمک شهرداری بیایند

افشین خدامی، معاون امور شهری و محیط زیست شهرداری منطقه شش در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص مشکلاتی که ماشین شورها برای منطقه به وجود آورده اند و چرا شهرداری آن ها را جمع آوری نمی کند؟ می‌گوید: شهرداری منطقه شش یکی از معضلات جدی که با آن رو به روست همین موضوع ماشین شورهاست که به محیط زیست منطقه آسیب زده و سیمای شهری و آسایش شهروندان را سلب کرده اند.
وی با بیان اینکه جلسات بسیاری را با پلیس راهور، امور مناطق و مسئولان وزارت بهداشت به منظور ساماندهی ماشین شورها داشته‌ایم ادامه می‌دهد: بر اساس قانون ماشین شوری در کنار خیابان جرم است و پلیس می‌تواند صاحبان ماشین ها را جریمه کند و پلیس راهور نیز با کمک شهرداری و با الصاق بنرهایی این موضوع را به اطلاع شهروندان رسانده تا وقتی با قبض های جریمه خود مواجه می شوند شکایتی نداشته باشند.
معاون امور شهری و محیط زیست شهرداری منطقه شش همچنین از آلودگی بهداشتی ناشی از ماشین شوری در کنار خیابان خبر داده و می‌افزاید: با نمونه برداری که وزارت بهداشت داشت مشخص شد این آبی که ماشین شورها از آن استفاده می‌کنند برای سلامتی شهروندان مضر بوده و میکروب های حاصل از آن روی ماشین ها نیز مانده و خطر جدی برای سلامت شهروندان و به خصوص کودکان شناخته می‌شود.
خدامی با بیان اینکه بارها مأموران خدمات شهری به منظور جمع آوری افراد ماشین شور اقدام کرده‌اند، می‌گوید: اما این افراد که به صورت تیمی فعالیت می‌کنند به سرعت موضوع را به زد و خورد سوری و فیلم گرفتن از آن به سمت افکار عمومی می کشانند تا بعدا در رسانه‌ها بزرگ نمایی کنند که مأمور شهرداری به خاطر ماشین شستن در کنار خیابان ما را زده است. درست مانند همان موضوعی که در مسئله جمع آوری افراد دستفروش که خواسته دیگر شهروندان است با آن مواجه می شویم.
معاون امور شهری و محیط زیست شهرداری منطقه شش با بیان اینکه به منظور جمع آوری ماشین شورها در سطح منطقه به صورت منسجم با پلیس راهور و وزارت بهداشت در حال همکاری هستیم، تصریح می‌کند: اطلاع رسانی وفرهنگ سازی و برخورد قانونی راهکارهایی است که به همین منظور مورد توجه قرار داده‌ایم تا بتوانیم پس از سال‌ها معضل ماشین شورها را ساماندهی کنیم.
خدامی در ادامه به فرهنگسازی های صورت گرفته در سطح منطقه اشاره کرده و تاکید می کند: تا کنون اقدامات بازدارنده بسیاری از جمله نصب بروشور و پلاکارد و توزیع بروشور در سطح منطقه داشته‌ایم تا شهروندان و صاحبان ماشین ها را با خلاف بودن ماشین شوری در گذر خیابان آشنا کنیم چراکه معتقدیم اگر شهروندان خود راغب به این کار نباشند این افراد نیز نمی توانند به فعالیت ادامه دهند.
وی تصریح کرد: ساماندهی و جمع آوری ماشین شورها یکی از خواسته‌های مدیریت شهری بوده و حتی در مقاطعی نیز آمادگی داشته برای این افراد در کارواش‌های مستقر در سطح شهر کار ایجاد کند اما این افراد حاضر نیستند از گذر خیابان دست بکشند.
خدامی معتقد است باید تمام عوامل دست در دست هم داده تا با مطالبه عمومی یکی از خیابان های قدیمی تهران را از دست ماشین شورها رهایی بخشید.
 
 
*ماشین شوری در کنار خیابان جرم است!
برابر بند "ژ " ماده 163 آیین نامه راهنمایی و رانندگی توقف اتومبیل ها در هر نقطه از معابر در هر نقطه از معابر به منظور تعمیر، شستشو و تعویض روغن و نیز در طول مسیرهای ویژه اتوبوس و دوچرخه و همچنین در طول مسیر و خط‌های عبور آزادراه‌ها تخلف محسوب شده و بنا بر ماده 21 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و مصوبه موضوع ماده مذکور از سوی هیئت وزیران باید برخورد قانونی با عاملین اعم از افراد ماشین شور و مالکین خودرو توسط پلیس راهور صورت گیرد.
بر این اساس جریمه اتومبیل های متخلفین مبلغ 30 هزار تومان بوده و همراهی همه جانبه پلیس راهور نیز کمک شایانی برای حل این دغدغه شهروندان خواهد بود.
از سوی دیگر نباید فراموش کنیم برابر تبصره یک ماده 55 قانون، شهرداری ها مکلفند تا از سد معبر جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزادنمودن معابر و اماکن مذکور به وسیله مامورین خود اقدام کنند و بدون تردید شهروندان نیز همراهی های لازم را با شهرداری برای احقاق خواسته قدیمی خود در آزاد کردن معابر خیابان یوسف آباد و برخی از خیابان های اطراف که به تازگی ماشین شوری در آن ها جریان یافته خواهند داشت.
شهر تهران این روزها با موضوعات و مسائل پیچیده ای رو به رو می شود که اگر مدیریت یکپارچه شهری را داشته باشیم و تمام ارگان ها و دستگاه ها در کنار یکدیگر باشند چنین موضوعاتی را شاهد نبوده و شهر زودتر پله های پیشرفت و ترقی را برای نیل به شهری آرمانی طی خواهد کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر: