کد خبر: ۶۵۹۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱
سطح آب خزر در 10 سال اخیر یک متر پایین رفته است
رئیس سازمان نقشه‌برداری خبر داد که به دلیل کاهش بارش‌ها وکاهش ورودی آب از رودخانه‌ها و بخصوص حوزه ولگا سطح آب دریاچه خزر طی دو سال‌ اخیر چهار سانتی متر و طی ۱۰ سال اخیر یک متر کاهش یافته و به نظر می‌رسد این روند ادامه‌دار خواهد بود.
نام دریای خزر تغییر می کند
رئیس سازمان نقشه‌برداری خبر داد که به دلیل کاهش بارش‌ها وکاهش ورودی آب از رودخانه‌ها و بخصوص حوزه ولگا سطح آب دریاچه خزر طی دو سال‌ اخیر چهار سانتی متر و طی ۱۰ سال اخیر یک متر کاهش یافته و به نظر می‌رسد این روند ادامه‌دار خواهد بود.
صبح امروز اولین نشست خبری مسعود شفیعی رئیس سازمان نقشه‌برداری کشور برگزار شد. مسعود شفیعی در این نشست از کاهش چهار سانتی متری سطح دریای خزر طی دو سال اخیر و کاهش یک متری آن طی ده سال اخیر خبر داد.
او اظهارکرد: طی یک دهه گذشته به اندازه ۳۸۰ کیلومتر مربع معادل ۱۲ دریاچه ارومیه در زمان پرآبی آن از آب دریای خزر کاسته شده و به نظر می‌رسد روند کاهنده آن با توجه به داده‌هایی که بطور ماهیانه از این حوزه دریافت می‌کنیم، ادامه خواهد داشت.
شفیعی کمبود بارش‌ها، کاهش سطح ورودی آب از رودخانه‌ها و بخصوص کاهش آب از حوزه ولگا در روسیه را از مهم‌ترین عوامل پایین آمدن سطح آب دریای خزر عنوان کرد.

*نقشه‌های ایرانی جای نقشه‌های انگلیسی را گرفتند
رئیس سازمان نقشه‌برداری همچنین با بیان اینکه سال گذشته موفق شدیم با ارائه چارت‌هایی از خلیج فارس، بعد از نیم قرن نقشه‌های ایرانی را جایگزین نقشه‌های انگلیسی کنیم، گفت: طبیعتا وقتی این اتفاق مهم رخ داد، نام خلیج فارس را درج کردیم و همه شناورهای خارجی از این نام استفاده می‌کنند. امسال هم امیدواریم در حوزه خزر، نقشه‌های ایران را جایگزین نقشه‌های روسیه کنیم. هم اکنون در دو منطقه نقشه‌های ما تایید شده و در پنج منطقه دیگر منتظر تایید IHO (سازمان بین‌المللی هیدروگرافی) هستیم تا به این مهم نیز دست پیدا کنیم.
وی ادامه داد: سابقا هیچگاه چارت‌های ما در حوزه‌های بین‌المللی منتشر نمی‌شد،‌چرا که باید با استانداردهای بین‌المللی تطبیق داده می‌شد. اما اخیرا از طریق کمیته ملی هیدروگرافی ایران و با همکاری سایر سازمان‌ها و ارتباط با سازمان بین‌المللی هیدروگرافی در فاز اول ۴۱ چارت را از خلیج فارس منتشر کردیم و تعداد زیادی چارت دیگر در نوبت انتشار داریم.

*احتمال تغییر نام دریای خزر
آنطور که شفیعی اعلام کرد: هم اکنون در نقشه‌های داخلی این دریا را با نام خزر می‌شناسیم و در حوزه بین‌المللی با نام کاسپین. احتمال دارد در نقشه‌های داخلی نیز نام کاسپین را برای دریای خزر انتخاب کنیم که ریشه ایرانی دارد.

*رژیم حقوقی دریای خزر مشکلی ندارد
رئیس سازمان نقشه‌برداری همچنین با اشاره به کنوانسیون حقوقی دریای خزر که ۲۱ مرداد ماه در قزاقستان به امضا رسید، اضافه کرد: این کنوانسیون هم نکات فنی دارد و هم نکات حقوقی. در خصوص نکات فنی نظرات خود را اعلام کردیم و در مورد نکات حقوقی هم موضوعاتی را ارائه دادیم که به وزارت امور خارجه و کمیسیون امنیت ملی مجلس ارائه دادیم. مهم‌ترین مسئله آن تعریف خط مبدأ است که بر مبنای ارتفاع منفی ۲۸ متر محاسبه شده است. در این خصوص با روسیه اختلاف حدود نیم متر تا یک متر داریم، البته بررسی‌های ما از کنوانسیون خزر نشان می‌دهد هم اکنون این معاهده مشکلی از نظر فنی ندارد.

*درآمد نیم میلیون دلاری سازمان نقشه‌برداری در دو سال اخیر

شفیعی با بیان اینکه از اواخر سال ۲۰۱۵ فروش چارت را آغاز کردیم،‌ خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷، ۶۳ هزار و ۲۰۵ چارت مربوط به دریای عمان و خلیج فارس به فروش رساندیم که عمدتا توسط شناورهای خارجی خریداری شده است. از این طریق ۴۵۰ هزار دلار درآمد حاصل شده که نصف آن به موسسه پریمار اختصاص یافته است،‌ اما از سال ۲۰۱۷ به بعد سهم موسسه پریمار از هر چارت به یک دلار کاهش یافته و بدین ترتیب از ۱۴۴ هزار و ۵۰۶ چارت فروخته شده درآمدی معادل ۸۲۲ هزار و ۷۲۹ دلار به دست آمده که بدین ترتیب با توجه به سهم ۸۰ درصدی ایران درآمد سازمان نقشه‌برداری ایران ۵۴۲ هزار دلار بوده است.
وی ادامه داد: روند کسب درآمد می‌تواند افزایش پیدا کند،‌ چرا که ما دائما در حال افزایش چارت‌های خود هستیم و با منابع حاصل از فروش آن‌ها می‌توانیم عملیات هیدروگرافی را افزایش دهیم، بطور مثال شناورهای بیشتری خریداری کنیم و محدوده خود را نیز گسترش دهیم.
رئیس سازمان نقشه‌برداری با بیان اینکه سالیانه دو تا شش میلیارد تومان هزینه داریم، اظهارکرد: طبیعتا اگر نتوانیم درآمدهای خود را بالا ببریم، هزینه‌های ما حدر می‌شود. کما اینکه از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۶ هیچگونه عملیات هیدروگرافی نداشتیم و درآمدی هم به دست نیاوردیم.
شفیعی تصریح کرد: در حال حاضر سه شناور در آب‌های خلیج فارس داریم که یکی از آن‌ها به عنوان «ایران آب‌نگار یک» فعال است و بخش زیادی از چارت‌های ما توسط این شناگر تولید شده است. در شمال شناگر اختصاصی نداریم و از طریق اجاره کردن شناورهای دیگر از شیلات و سازمان بنادر و دریانوردی کار هیدورگرافی را انجام می‌دهیم. نکته مهم آن است که خلیج فارس و دریای عمان آب‌های مهمی هستند و در حوزه ورود به کشور محسوب می‌شوند، ‌بنابراین به یک شناور دیگر برای تولید چارت نیاز داریم که البته هزینه‌های سرسام‌آوری دارد. در دریای خزر هم جا دارد یک شناور اختصاص دهیم.


نام:
ایمیل:
* نظر: