کد خبر: ۶۶۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹
طلا و ارز رکوردهای تاریخی خود را می شکنند؟
امروز در صرافی‌ها هر قطعه سکه طرح قدیم چهار میلیون و ۸۱۱ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته ۶۰ هزار تومان افزایش داشت. دلار هم بر طبل افزایش قیمت کوفت و گران تر شد.
آخرین پیش بینی ها از بازار آشفته سکه و دلار
امروز در صرافی‌ها هر قطعه سکه طرح قدیم چهار میلیون و ۸۱۱ هزار تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته ۶۰ هزار تومان افزایش داشت. دلار هم بر طبل افزایش قیمت کوفت و گران تر شد.
امروز در صرافی‌ها هر قطعه سکه طرح قدیم چهار میلیون و ۸۱۱ هزار تومان معامله شد، این رقم نسبت به روز گذشته افزایش ۶۰ هزار تومانی داشته است؛ سکه طرح جدید چهار میلیون و ۴۱۰ هزارتومان به فروش رسید.
قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی امروز با قبول نوسان بسیار بالا یک بار تا ارتفاع 4 میلیون و 811 هزار تومان بالا رفت اما پس از ان از میانه روز به قیمت 4 میلیون و 741 هزار تومان رضایت داد.
 قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 4 میلیون و 410 هزار تومان، ربع سکه 2 میلیون و 333 هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و 252 هزار تومان است.
 بر این اساس سکه گرمی قیمتی برابر با 662 هزار تومان دارد اما یک گرمی قطعه ای کمیاب در بازار تلقی می شود.
 بهای هر گرم طلای 18 عیار نیز 453 هزار و 800 تومان شد که افزایشی برابر با 1610 تومان را نسبت به روز قبل شاهد است . هر گرم طلای ۱۸ عیار، روز دوشنبه ساعت ۴ بعدازظهر ۴۴۱ هزار تومان قیمت داشت که ۲۱ هزار تومان بیشتر از قیمت آن در روز یکشنبه بود.
برخی فعالان، رشد بیشتر قیمت گرم طلا در ابتدای نیمه دوم سال را ناشی از ورود تقاضای افرادی عادی به این بازار دانسته‌اند. از نظر آنها، مردمی که آشنایی زیادی با بازارهای دلار و سکه ندارند و بیشتر برای حفظ دارایی خود اقدام به خرید طلا می‌کنند، زمینه‌ساز موج جدیدی از این نوع تقاضا به بازار مصنوعات طلا و طلای خام شده‌اند؛ این در حالی است که عده دیگری از فعالان باور دارند، اتفاقا خریداران فعلی طلا، بیشتر از معامله‌گران حرفه‌ای تشکیل می‌شوند. از نظر آنها ۳ عامل موجب می‌شود که حرفه‌ای‌های بازار به سوی بازار طلا رهسپار شوند. اولین عامل مربوط به انتظارات این دسته نسبت به قیمت اونس طلاست. آنها باور دارند، اونس طلا در ماه‌های اخیر بارها توانسته است پس از برخورد به کف‌های قیمتی به محدوده هزار و ۲۰۰ دلار بازگردد. این دسته باور دارند، این موضوع نشان‌دهنده آن است که اونس در ماه‌های پیش‌رو توانایی رشد بیشتر قیمت را دارد و افزایش بیشتر آن قیمت طلا در بازار داخلی را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. عده دیگری عوامل داخلی را در رشد قیمت طلا موثر می‌دانند. عده‌ای عنوان می‌کنند، در نیمه اول سال، قیمت دلار و سکه رشد زیادی را تجربه کرد، ولی گرم طلا نسبت به آنها افزایش کمتری را ثبت کرده بود. این دسته تصور می‌کنند، در نیمه دوم سال، گرم طلا نسبت به سکه و دلار این توان را دارد که بیشتر رشد کند. همچنین آنها معتقدند مردم عادی دیرتر از معامله‌گران حرفه‌ای وارد بازار می‌شوند و بیشتر نیز خرید طلا و مسکن را به‌طور سنتی در دستور کار قرار می‌دهند؛ در نتیجه معامله‌گران بزرگ بازار روی افزایش تقاضای خرد نیز در بازار حساب کرده‌اند. این در حالی است که عده زیادی از معامله‌گران نیز باور دارند طلا به‌دلیل هزینه‌های اضافی مانند مالیات ارزش افزوده و اجرت فروشنده، با کمی افزایش بیشتر قیمت، از دور تقاضای افراد عادی خارج خواهد شد. این عده معتقدند سبقت گرم طلای ۱۸ از سکه و دلار موقتی خواهد بود.
گزارش ها از بازار ارز هم حاکی است روند افزایش قیمت ها امروز هم ادامه یافت تا هر دلار آمریکا در بازار با 16 هزار و 73 تومان مبادله شود . در عین حال دلار سلیمانیه و هرات همچنان در کانال 15 هزار تومانی قرار دارند .  هر یورو 18 هزار و 868 تومان و هر پوند انگلیس 21 هزار و 25 تومان قیمت دارد.
امروز بازار ارز آنقدر با وضعیت ناپایدار، غیرقابل پیش‌بینی و با نرخ‌های غیرمنطقی و فروش‌های فردایی پیش‌رفت که فعالان بازار می‌گویند این بازار روی شرط بندی می‌چرخد و قمارخانه شده است.
ایسنا در این رابطه نوشت:  امروز(سه‌شنبه) بازار ارز بازهم یکی از روزهای عجیب خود را پیش برده است. قیمت‌ها که تا عصر روز گذشته رو به رشد و تند پیش رفت، برای امروز صبح ریزشی بود؛ به طوری‌که دلار که از حدود ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان تا ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان تا اواخر دیروز فروش رفته بود، امروز هم کار خود را با ۱۶ هزار و ۱۰۰ شروع کرد، اما این روند پایدار نبود و برای ساعتی تا ۱۵ هزار و ۷۵۰ تومان ریزش داشت.
این روند در فاصله‌ای کوتاه متوقف و بار دیگر با رشدی سریع به ۱۶ هزار و ۶۰۰ تومان رسید، این نرخ هم کمتر از یک ساعت دوام داشت و مجدد تا ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان کاهش یافت. یورو هم همین وضعیت را داشته است؛ به‌گونه‌ای که این ارز که روز گذشته از حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ تا ۱۹ هزار تومان قیمت خورده بود، امروز را با نرخی در حدود ۱۷ هزار و ۹۰۰ آغاز و تا ۱۹ هزار تومان نرخ‌گذار و معامله شده است، البته در این بین ریزش قیمت و برگشت هم برای آن ثبت شد. نوسان به حدی بود که صرافان برای ساعتی حتی معاملات را متوقف کرده بودند.
بررسی شرایط بازار از افزایش شدید تقاضا برای خرید حکایت دارد، این در حالی است که صرافان و دلالان می‌گویند "انتظار رشد قیمت در روزهای پیش‌رو و جو روانی که بر بازار حاکم است باعث شده تا مردم حتی بدون حضور برای دریافت ارز، پول آن را واریز کرده و فقط خرید کنند و در فرصتی دیگر بیایند و ارز خود را تحویل بگیرند. "
در این آشفته بازار انگار باید به روال اغلب پیش بینی ها هر ساعت منتظر خبرهای تازه ای از افزایش قیمت دلار و سکه در بازار باشیم . هر چند در این میان نباید از یاد برد برخی از کارشناسان و اقتصاد دانان معتقدنداین مسائل سیاسی هستند که به قیمت ارز جهت می‌دهند. بخشی از علل افزایش قیمت دلار که حالا از مرز ۱۵ هزار تومان هم عبور کرده است به خاطر مسائل روانی است و در حالت عادی و تحت شرایط اقتصادی دلار نهایتا تا ۸ یا ۹ هزار تومان و یورو تا ۱۰ هزار تومان ارزش دارند.  
ان گونه که کارشناسان و فعالان بازار می گویند چشم همه در این بازار به 24 ساعت آینده و دستاوردهای سفر روحانی به نیویورک است  و بازار بدون شک با نوسانات محسوس به نتایج این سفر واکنش نشان می دهد.


برچسب ها: بازار ، سکه ، دلار ، قیمت ، ارز
نام:
ایمیل:
* نظر: