کد خبر: ۶۶۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱
زنگنه: ترامپ نفت را گران کرد نه اوپک
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران رئیس‌جمهور آمریکا و سیاستهای اخلالگرانه او را دلیل افزایش قیمت نفت و بی‌ثباتی این کالا در بازارهای جهانی دانست.
قیمت نفت سال 2019 چقدر خواهد بود؟
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران رئیس‌جمهور آمریکا و سیاستهای اخلالگرانه او را دلیل افزایش قیمت نفت و بی‌ثباتی این کالا در بازارهای جهانی دانست.
بیژن زنگنه در حاشیه نشست هیئت دولت با اشاره به اینکه اوپک با تمام توان و ظرفیت برای ایجاد ثبات در بازار نفت تلاش می‌کند، افزود: ترامپ درحال تلاش برای کاهش جدی سهم صادرات نفت ایران بدون افزایش قیمت، در بازار است که این اتفاق نخواهد افتاد.
وی با بیان اینکه برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت و ثبات بازار، باید آمریکا از دخالتهای بیجا و تنش‌زا در منطقه مهم خاورمیانه دست بردارد گفت: رئیس جمهور این کشور نباید مانع تولید و صادرات ایران شود و این موضوعی است که مکرون در سخنان شب گذشته خود آن را بیان کرده است.
وزیر نفت با یادآوری اینکه اوپک در فعالیتهای خود، سازوکار ضمانتهای اجرایی ندارد ادامه داد: در حال حاضر هیچ‌کدام از تولیدکنندگان نفت، توان تولید بیشتر از حجم فعلی را ندارند و حرفهای مطرح‌شده بی‌اساس است.
زنگنه درباره تأثیر بیانیه 1+4 در صادرات نفت اضافه کرد: این بیانیه را باید هر دو طرف عملیاتی کنند و اراده سیاسی نیز در این موضوع وجود دارد و اروپایی‌ها برای انجام آن جدی هستند.

*قیمت نفت به 100 دلار می‌رسد؟
رسیدن قیمت نفت به 100 دلار موضوعی است که در کمتر از 40 روز مانده به اجرای تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران، بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده و به محل مجادله کارشناسان و فعالان بازار تبدیل شده است. با اینکه آمریکا در نظر دارد با فشار به کشورهای صادرکننده نفت باعث فزونی عرضه بر تقاضا شود، اما پایبندی این کشورها به تعهدات خود در سازمان اوپک سیگنال مثبتی را وارد بازار نفت کرد. بر این اساس طی دو روز اخیر، قیمت نفت به بالاترین رکورد چهارساله خود رسید و از مرز ۸۱ دلار در هر بشکه عبور کرد.
دونالد ترامپ به دنبال سیاست‌های خصمانه خود بر ضد ایران قصد دارد از چهارم نوامبر 2018(13 آبان) تحریم‌های نفتی علیه ایران را به اجرا بگذارد. او همچنین از کشورهای تولیدکننده نفت خواسته است برای اعمال فشار به ایران صادرات خود را در این صنعت افزایش دهند با کاهش صادرات نفت ایران، قیمت‌ها روند صعودی به خود نگیرد و تقاضای موجود در بازار نیز بی‌پاسخ نماند. اما روند بازار نفت نشان می‌دهد که سیاست‌های ترامپ راه به جایی نبرده است. او که حتی جلساتی در این زمینه با دوستان خود در این منطقه برگزار کرد، اما حتی عربستان و روسیه با پایبندی خود بر معاهداتشان در اوپک به دولت آمریکا دهن‌کجی کردند. به دنبال این اتفاق بازار نفت با سیگنال‌های مثبت مواجه شد و طی دو روز گذشته قیمت هر بشکه نفت خام برنت، با جهش 4/2 دلاری به 4/81 دلار در هر بشکه رسید که بیشترین قیمت آن از نوامبر ۲۰۱۴ تاکنون است.
با اینکه آمریکا و متحدانش تصور می‌کنند با اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران فشار مضاعفی به این کشور وارد می‌کنند، اما در شرایط فعلی کاهش صادرات نفت ایران نه‌تنها به زیان این کشورها، بلکه به زیان بازار هم تمام می‌شود. زیرا کشورهای دیگر، از جمله عربستان و روسیه نه قصد افزایش تولید و صادرات خود را دارند و نه بر این کار توانا هستند.
این شرایط بی شک سبب می شود سال 2019 برای جهان سالی کابوس وار از نظر قیمت نفت باشد و طلای سیاه دوباره از مرز 100 دلار بگذرد. به همین علت شاید باید از همین حالا ترامپ و متحدانش را بازنده تحریم نفتی ایران دانست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار