کد خبر: ۶۶۳۳۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
"پول بده فوتبال بازی کن"
دلالی در فوتبال ایران یکی از مفاسدی است که با وجود اطلاع مسئولان ورزشی و غیر ورزشی کماکان پابرجاست و بعدی می دانیم به این سادگی از چرخه فوتبال حذف شود.
بحث دلال های نقل انتقالاتی را بهتر است با یک مثال عینی از چند سال قبل که راوی آن یکی از مطلعین فوتبال بود مطرح می کنیم.

آمار تکان دهنده از رواج دلالیسم در فوتبال ایران/

متن زیر عین جملات فرد مورد نظر است که البته مربوط به چند سال قبل می شود.

"آقا دلالی در فوتبال بهترین شغل دنیاس،باور کن اکثر دلال ها از دوستای من هستن نمیدونی چقدر راحت زندگی میکنن" .گفتم مگه چجوری دارن زندگی میکنن؟

" دیگه چجوری می خوای زندگی کنن تمام سال رو از این تمرین به اون تمرین میرن بعدشم با بازیکنان فوتبال میرن میگردن سفره خونه و خرید و گردش و تفریح های ...خلاصه باب رفاقتشون در یک سال  با بازیکن باز میکنن بعد نزدیک نقل و انتقالات که میشه بازیکن و مربی حسابی نمک گیر میشن و تا رفیق گرمابه و گلستانشون یعنی آقای دلال اجازه نده با هیچکس مذاکره نمی کنن."

البته فقط دلال ها و نفرات عمومی نیستند که فوتبالیست ها و مربیان را جابجا می کنند و در برخی اوقات، مربیان هم دست به جابجایی بازیکنان می کند. مربیانی که به هر تیمی می روند، به مدیرعامل می گوید این ۴ بازیکن را باید جذب کنید و سپس با بازیکنان مذاکره می کند که به تیمم بیا و ۱۰ درصد قراردادت را به من بده! یعنی مربی تیمش را می بندد و پول بدست میارد و بازیکن هم صاحب تیم می شود و پولش را می گیرد، فقط این وسط هواداران می مانند که خرص خوردن برای آنها است.

جباری:بحث دلالی در فوتبال ما همه گیر شده است و برخی از سرمربیان لیگ برتری این کار را انجام می دهند

آمار تکان دهنده از رواج دلالیسم در فوتبال ایران/

علی جباری رییس کمیته فنی باشگاه استقلال درباره بحث دلالی در فوتبال ایران گفت :بحث دلالی در فوتبال ما همه گیر شده است و برخی از سرمربیان لیگ برتری این کار را انجام می دهند .دلالی در فوتبال ما رواج پیدا کرده و هم اکنون هم تعدادی از سرمربیان توسط نزدیکان خود اقدام به دلالی در فوتبال می کنند .

جباری بیان کرد :واقعا برخی از مربیان به خوبی فهمیدند چگونه در ایران دلالی کنند و متاسفانه این روز ها دلالی در فوتبال ما انجام می شود که واقعا این کار تاسف بر انگیز است .باید دلالان در فوتبال ما ریشه کن شوند و به نوعی مدیران باشگاه ها باید وارد عمل شوند تا دیگر شاهد بحث دلالی در فوتبال نباشیم .از طرفی هواداران هم متوجه دلالی مربیان نمی شوند و آنها فقط به برد و باخت تیم خود کار دارند در صورتی همه باید بدانند که دلالی در فوتبال ما رخنه کرده و باید فکر اساسی انجام داد تا دیگر از این پس دلالان به خود اجازه ندهند در فوتبال باقی بمانند."

بحث دلالی سرمربیان و حتی سرپرست تیم ها در فوتبال ایران سابقه ای طولانی دارد و بازیکنان زیادی بوده اند که برای عقد قرارداد با تیم ها مبلغی از قرارداد خود را به سرمربیان آن تیم داده اند. ماجرای چند مربی معروف فوتبال ایران  که به دلیل زد و بند های این چنینی از حضور در لیگ  برتر محروم و به لیگ دسته اول تبعید شدند از نمونه های بارز دلالیسم مربیان در فوتبال ایران است، البته این مربیان پس از اتمام محرومیتشان توانستند بار دیگر در لیگ برتر فعالیت کنند.

یکی از موارد مشکوک در فوتبال ایران اینست که برخی مربیان بازیکنان را به صورت اتوبوسی با خود به تیم های مختلف منتقل می کنند و بارها شاهد بوده ایم برخی بازیکنان خاص اگر سرمربی خاص به تیمی برود با آن سرمربی به تیم جدید می روند. حتی نفوذ برخی سرمربیان روی بازیکنان به شکلی است که اگر سرمربی از لیگ برتر جدا شود و به لیگ یک برود هم آن بازیکنان مجبورند برای ادمه فوتبالشان درصدی از قرارداد خود را به سرمربی بدهند و با او از قطار لیگ برتر جدا شوند که این اتفاق امسال در یکی از تیم های متمول رخ داد. 

فصل گذشته اتفاق عجیبی در لیگ برتر رخ داد. یکی از تیم هایی که تا آخرین روزهای باقی مانده تا آغاز لیگ برتر تکلیف سرمربی اش مشخص نبود و در آستانه یکی از مهم ترین بازی های فوتبال ایران تکلیف سرمربی خود را مشخص کرد درحالیکه تنها 2 تا 3 روز تا برگزاری نخستین بازی خود زمان داشت ناگهان بازیکنان گمنامی را به فهرست خود اضافه کرد که برخی از این نفرات به جز بازی در لیگ های 2 و حتی 3 فوتبال ایران رزومه روشنی نداشتند و البته در ادامه مشخص شد سرمربی آن تیم با این بازیکنان توافق کرده است در ازای دریافت 10 تا 20 درصد مبلغ قراردادشان، آنها را به عضویت آن تیم در آورد. البته سرپرست سابق همان تیم هم که بعدها با یک اتفاق بسیار جنجالی مواجه شد  از بازیکنان تیم های پایه باشگاه و البته برخی بازیکنان بزرگسال مبلغی در حدود 50 تا 100 میلیون تومان اخذ کرده بود تا طبق هماهنگی با سرمربی تیم های پایه و بزرگسال، نام آنها را در فهرست قرار دهد.

شنیده می شود یکی از تیم های کم حاشیه لیگ برتر در شانزدهمین دوره این رقابت با دردسر عجیبی مواجه شد. در آن فصل یکی از مربیان موفق و البته کم سر و صدای فوتبال ایران که بسیاری از اهالی فوتبال او را به عنوان یکی از نمونه های اخلاق مداری در فوتبال ایران می دانند هدایت آن تیم را برعهده گرفت و مسئولان آن باشگاه امید زیادی داشتند  با بهره گیری از تجارب این مربی بتوانند جایگاهی بهتر از رتبه های میانی جدول را کسب کنند اما بازیکنان باتجربه آن تیم از همان ابتدای ورود جناب سرمربی با دستیار همیشگی او دچار مشکل شدند چراکه مربی مورد نظر که از قضا او هم در فوتبال ایران سابقه خوبی دارد زمینه را برای حضور برخی بازیکنان خاص در آن تیم فراهم کرد.

یک منبع موثق تاکید کرد دستیار آقای  X به بازیکنانی که قصد حضور در تیم را داشتند اعلام کرده است در ازای دریافت بخشی از مبلغ قراردادشان شرایط را برای عقد قراردادی مناسب از لحاظ مالی تامین می کند اما 2 مربی دیگر و البته برخی بازیکنان باتجربه تیم این اقدام های جناب دستیار را به اطلاع مدیرعامل باشگاه می رسانند اما غافل از اینکه تیغ  او نزد مدیرعامل بیش از قدیمی های تیم برش دارد و شرایط به شکلی پیش می رود کاپیتان تیم به یک نیمکت نشین محض تبدیل شده و دیگر بازیکن باتجربه تیم هم به بهانه اشتباهات فنی پس از میخکوب شدن به نیمکت، در نیم فصل آن سال در فهرست مازاد تیم قرار می گیرد. در آن فصل حدود 6 بازیکنی که در ابتدای لیگ به تیم آمده بودند پس از اتمام دور رفت رقابت ها از تیم جدا شدند تا جا برای بازیکنان جدید مورد نظر آقای دستیار فراهم شود. تیم مورد نظر که در آن فصل برای دریافت سهمیه آسیا بسته شده بود با گلی که ستاره جوانش در آخرین بازی فصل به ثمر می رساند جواز بقا در رقابت های لیگ را به دست می آورد اما سرمربی  و دستیار جنجالی اش با نظر هیات مدیره باشگاه مجبور به جدایی می شوند.

لطیفی:مربیانی که با دلال ها کار می کنند به طور حتم سال بعد بهترین تیم ها نصیبشان می شود

آمار تکان دهنده از رواج دلالیسم در فوتبال ایران/

علی لطیفی درباره دلالی در فوتبال گفت:قطع به یقین فساد و دلالی در فوتبال وجود دارد و هیچ شکی در آن نیست اما اعتقاد دارم یکی از عوامل اصلی در افزایش فساد و دلالی برون شک مدیران عامل باشگاه ها هستند .چون برای اینکه مدیران موفق باشند و کار بلد نیستند خواسته با نا خواسته به عواملی وصل می شوند که عامل فساد در فوتبال هستند .مدیرانی که اطلاعی از فوتبال ندارند با حضور در این ورزش دست به چنین کارهایی می زنند .مدیران باشگاه های ما فکر می کنند برای موفقیت به افرادی که اسمشان دلال هستند وصل می شوند .البته همه دلال ها فاسد نیستند اما همین افراد بازیکنی که 50 میلیون تومان می ارزد را به یک مدیر 200 میلیون تومان می فروشند .جدا از مدیران ،مربیان هم دست به کار می شوند و برای ماندن در فوتبال به دلال ها وصل می شوند و در این میان چند بازیکن به سرمربی پیشنهاد داده می شود و در نهایت مربی هم مجبور است برای ماندن در تیم بازیکنانی که کارایی هم ندارند را به خدمت بگیرند .

او افزود: مربیانی که با دلال ها کار می کنند به طور حتم سال بعد بهترین تیم ها نصیبشان می شود .بسیار متاسف هستم که چندین مربی چنین کارهایی را می کنند .برخی از سرمربیان که در فوتبال اقدام به دلالی می کنند تصورشان بر این است که طی یکی دو سال می خورند و در نهایت می روند .باز هم متاسفم و بار ها دیدم که مربیان و مدریانی برایشان حلال و حرام مهم نیست .سال گذشته به خودم من پیشنهاد دادند که در ازای یک بازی رقم 2 میلیارد تومان دریافت کنم و با این رقم من می توانستم از وضعیت مستاجری خارج شوم اما من شرافت خودم را زیر سوال نمی برم .از روزی هم که به فوتبالآمدم با فساد مبارزه کردم اما یک دست صدا ندارد .برخی مربیان هم به فساد و ظلم ورود نمی کنند اما عوامل اصلی در فساد مربیان و مدیران هستند که دلال ها را در فوتبال وارد می کنند .یک دلال یک بازیکن را از پدر و مادرش می گیرد و آن را به مربیان تحمیل می کنند و آنها رقم مورد نظر را بیت سرمربی و دلال نصف می کنند .

لطیفی ادامه داد: برخی از سرمربیان روی قرارداد های بازیکنان درصد بر می دارند .واقعا باید مربیان را محروم کنند و آنها را از لیگ برتر به لیگ یک و دو تبعید نکنند .آنها را به طور کامل از فوتبال حذف کنند .واقعا سیاست گذاری های احمقانه ای در فوتبال داریم .برخی از مربیان را دلال ها در تیم ها می گذارند .مدیر عامل باید روی سرمربیان نظارت داشته باشد .کمیته انضباطی و کمیته اخلاق و نهاد های نظارتی باید کنترل کنند .البته تر و خشک هم در این دلالی ها با یکدیگر سوختند .به طور حتم در کشور امنیتی زندگی می کنیم بنابراین باید نظارت خوبی هم در فوتبال بر پا شود تا 4 فرد فاسد از فوتبال کم شود .واقعا با امنیت خوبی که در ایران دارد جمع کردن فساد در فوتبال کاری ندارد ولی ما همت لازم را نداریم .افرادی که تا 5 سال قبل در فوتبال چیزی نداشتند و یک شبه به همه جا رسیدند را تحت کنترل قرار دهند و عابر بانک و حساب های شخصی همه اطرافیان را کنترل کنند تا ببینند این پول ها از کجا آمده است.

روشن:دلالی کل فوتبال ایران را فرا گرفته است 

آمار تکان دهنده از رواج دلالیسم در فوتبال ایران/

حسن روشن درباره رواج یافتن بحث دلالیسم در فوتبال ایران بیان کرد: دلالی کل فوتبال ایران را فرا گرفته است و دلال ها در سمت های مختلفی مانند ماساژور، تدارکات، سرمربی و مدیرعامل فعالیت می کنند. ۹۰ درصد فعالیت های فوتبال ایران از طریق دلال ها انجام می شود.

او ادامه داد: شش ماه پیش به قزوین رفته بودم که در رستوران یک نفر را دیدم که علاقه زیادی به فوتبالیست شدن داشت. به او پیشنهاد دادم در تیم پیکان تست بدهد که او اعلام کرد در تمرینات این تیم شرکت کرده و حتی مجیدجلالی بازی او را پسندیده است اما یکی از اطرافیان پیکان به آن فرد گفته بوده برای عضویت در این تیم باید ۲۰ تا ۵۰ میلیون پرداخت کند. وقتی نام فردی که چنین درخواستی از بازیکن داشت شنیدم شوکه دم چراکه پیش از آن اتفاق، او را فرد موجهی در فوتبال می دانستم. فوتبالیستهای زیادی به دلیل همکاری نکردن با دلال ها بیرون مانده اند‌.

روشن افزود: همه جای دنیا ایجنت ها به صورت قانونی فعالیت می کنند و میزان درآمد آنها از دستمزدها فوتبالیستها مشخص است اما در ایران اینگونه نیست‌.

پیشکسوت تیم استقلال تهران با اشاره به ماجرای حضور ژاکوئیس الونگ در این تیم گفت: الونگ زمان سرمربیگری پرویز مظلومی و مدیریت علی فتح الله زاده با همکاری یکی از دلالان معروف فوتبال ایران به نام"خ.م" به عضویت استقلال درآمد.‌بزرگانی مانند مرحوم ناصر حجازی و منصورپورحیدری هم شاهد این موضوع هستند که استقلال برای خالی شدن جای الونگ در فهرست این تیم یعقوب کریمی، جوان اول آن روزهای تیم ما را با ۵۰ میلیون به نفت فروخت. جالب اینجاست الونگ در یک نیم فصل ۳۵ دقیقه بازی کرد.

او افزود: برای بازگرداندن یعقوب کریمی به استقلال به صورت قرضی، مجبور شدیم ۸۰۰ میلیون به سپاهان بدهیم. این یکی از نمونه های عینی دلالی در فوتبال ایران است. باشگاه هایی که کمیته فنی و مدیرفنی ندارند به این حال و روز می افتند چراکه هربازیکنی سرمربی می گوید باید جذب شود‌. من فیلمی که مامه تیام اعلام کرده است ساشا شفر برای حضورش در استقلال از او درخواست پول کرده است دیده ام.

روشن تصریح کرد: باید برخی افراد پاکی که در فدراسیون فوتبال حضور دارند و از عاقبت پیگیری دلالی نمی ترسند کاری برای رفع این معضل انجام بدهند. با تصویب قانون استفاده از ۹ بازیکن امید در تیم ها راه برای دلالی باز تر هم شده است‌.‌اگر یک مربی خیلی فکر تیمش باشد ۱۸ بازیکن را به صورت درست جذب می کند و سایر نفرات هم با سفارش سرپرست و دلال جذب می شوند.

روشن افزود: کار به جایی رسیده که آقایان دلال راضی به دریافت نصف مبلغ قرارداد بازیکن یا کل قرارداد یک فصل هم نیستند و می گویند باید همان ابتدای کار انقدر پول بدهی.

او درباره اینکه آیا در خریدهای جدید تیم استقلال هم دلالی شده است یا خیر، گفت: پندار توفیقی بیشتر این خریدها را انجام داد که هیچ چیزی از فوتبال نمی فهمد و با مشورت دلال ها این کار را انجام داد. اطمینان دارم خود شفر هم چنین کاری می کند. اگر نیومایر خوب بود در همان اروپا بازی می کرد. در پرسپولیس هم این اتفاق رخ می دهد اما کمتر است‌. برخی بازیکنان خارجی به ایران می ایند و کلا ۲ دقیقه بازی می کنند. اگر قرار است آنها نیمکت نشین باشند چرا به جوان های ایرانی بها نمی دهیم. در کویت، قطر و امارات بازیکنان خارجی تنها بازیکنان ملی پوش خارجی جذب می شوند و همه آنها به صورت ثابت بازی می کنند."

درمورد ۲ سرمربی بزرگ خارجی فوتبال ایران هم در سال های اخیر نسبت جذب بازیکنان خارجی بی کیفیت و جنجالی حرف و حدیث های زیادی وجود دارد. حتی یکی از سرمربیان بزرگ وطنی هم با همکاری یکی از نزدیکانش که معمولا در تیم های این مربی سمت می گیرد، حضور فعالی در نقل و انتقالات دارد.

"م" از افراد بسیار نزدیک به یکی از سرمربیان  کشورمان است که بیشتر بازیکنان تیم های این مربی از طریق او جذب می شوند.

برخی از این مربیان از طریق واسطه هایشان در مذاکره با بازیکنان قید می کنند به صورت مثال قرارداد آن بازیکن با مبلغ ۵۰۰ میلیون منعقد می شود اما دست کم ۲۰۰ میلیون از این مبلغ باید به واسطه و در ادامه سرمربی تعلق بگیرد. البته برخی مواقع سرمربیان و حتی مدیران برای رد گم کردن بازیکنان ۲ تا ۳ مدیربرنامه را جذب می کنند تا از این خوان گسترده عایدی خوبی داشته باشند‌.

گاهی مواقع پیش می آید که ۲ تا ۳ بازیکن خارجی به صورت همزمان به عضویت یک تیم درمی آیند و مدیر، سرمربی و واسطه این انتقال در مجموع به درآمدی حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار دلار می رسند‌.

شنیده می شود یکی از بازیکنان موفق آفریقایی لیگ ایران در ابتدای ورودش به کشورمان در مجموع حدود ۱۲۰ هزار دلار به حساب سرمربی، یکی از بستگان سرمربی و یکی از کارمندان روابط عمومی باشگاه واریز کرده است.

گاهی مواقع پیش می آید برخی مدیران برنامه برای آزادسازی بازیکن خود، به مدیران باشگاه ها پیشنهاد می دهند در ازای این اقدام یکی از بازیکنان باکیفیت تیم که ساز جدایی کوک کرده است و از قضا با آن مدیربرنامه همکاری می کند در تیم حفظ می کنند و البته شرایطی فراهم می آورند بازیکنی که باشگاه او را در فهرست مازاد جای داده با شرایط بهتری فروش برود. مانند کاری که امسال در یکی از تیم های محبوب ایران رخ داد و مدیربرنامه یکی از ستارگان جوان لیگ برای لژیونر شدن او شرایط ادامه فعالیت ستاره ملی پوش اما ناراضی تیم را فراهم کرد و البته در این میان تعهد داد بازیکن با اخلاق و کم حاشیه تیم که در فهرست مازاد قرار گرفته بود با مبلغی مناسب به یک تیم شهرستانی بفرستد‌.

در فصل نقل و انتقالات لیگ هجدهم اتفاق عجیبی برای یکی از بازیکنان شاخص فوتبال ایران رخ داد و مدیربرنامه های زیادی زمینه جدایی او از تیم بزرگ کشورمان را فراهم کردند. سرمربی مطرح این تیم به مدیربرنامه اش در یک کشور خارجی اعلام کرده بود بازیکن موردنظر برای ادامه حضور در ایران باید مبلغ زیادی به او پرداخت کند. البته شنیده می شود بازیکن باتجربه تیم محبوب در جدایی ستاره خارجی نقش بسیار پررنگی داشته چراکه این بازیکن را مجاب کرده است با یک مدیربرنامه ایرانی ساکن خارج از کشور همکاری کند. جالب اینجاست ستاره سابق تیم محبوب زمان عقد قرارداد با باشگاه آسیایی و درحالیکه زمینه این امر را فرد دیگری مهیا ساخته است تاکید می کند قراردادش را تنها در صورت حضور مدیربرنامه سفارش شده از سوی مدافع ملی پوش آن تیم امضا می کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار