کد خبر: ۶۶۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۶
دکتر سيد محمد غرضي در مصاحبه اختصاصي با تجارت آنلاین تاکيد کرد؛
دکتر محمد غرضي حالا و در آستانه 78 سالگي قصد دارد تا در دور جديد انتخابات نظام مهندسي ساختمان شرکت کند و تجربيات طولاني و گرانسنگ خود را در اختيار همکاران و جامعه مهندسي کشور قرار دهد. به همين مناسبت بر آن شديم تا با ايشان مصاحبه به عمل بياوريم که در ادامه مي‌خوانيد:
توسعه نظام مهندسي با مشارکت حداکثري
سوابق اجرايي و سياسي دکتر محمد غرضي در سطوح بالاي مديريتي کشور از وي چهره‌اي مطرح و با تجربه ساخته است که همواره حرف‌هاي شنيدني بسياري براي گفتن و ابراز عقيده دارد. وي در ابتداي انقلاب استاندار استان‌هاي کردستان و خوزستان، نماينده اولين دوره مجلس شوراي اسلامي‌از اصفهان، وزير نفت در دولت مهدوي کني و مير حسين موسوي و وزير پست و تلگراف و تلفن، در دولت دوم موسوي و دولت اکبر‌هاشمي‌رفسنجاني بوده است. دکتر غرضي همچنين از زمان تأسيس تا ۱۳۸۹، در پنج دوره سه ساله، رياست سازمان نظام مهندسي کشور را بر عهده داشت. وي با عالم روزنامه نگاري و رسانه هم بيگانه نيست و از جمله مؤسسين روزنامه رسالت - قديمي‌ترين روزنامه اصولگراي ايران – بوده است. او هم‌اکنون رئيس هيئت مديره و مسئول مديريت شرکت مشانير، بزرگترين شرکت مشاور وزارت نيرو، است. دکتر محمد غرضي حالا و در آستانه 78 سالگي قصد دارد تا در دور جديد انتخابات نظام مهندسي ساختمان شرکت کند و تجربيات طولاني و گرانسنگ خود را در اختيار همکاران و جامعه مهندسي کشور قرار دهد. به همين مناسبت بر آن شديم تا با ايشان مصاحبه به عمل بياوريم که در ادامه مي‌خوانيد.

*به عنوان اولين پرسش بفرماييد که دغدغه شما براي حضور در دور آتي انتخابات نظام مهندسي تهران چيست؟
 اولين نکته‌اي که در اين راستا قابل ذکر است اين است که سازمان نظام مهندسي در تهران بيش از يکصد هزار نفر عضو دارد، اما مشارکت آن‌ها در انتخابات و تصمصم گيري‌ها کم است و همين مسئله باعث خواهد شد که حقوق اکثريت فداي حقوق و منافع اقليت شود. وقتي چنين اتفاقي افتاد آن وقت گروه‌هايي در هيئت مديره‌ها به دليل نداشتن يک عقبه اجتماعي گسترده و قدرتمند، به هنگام اعمال قانون و اجراي مقررات، توانايي نفوذ و به دست آوردن اعتبار در سيتم‌هاي حاکميتي مثل دولت و مجلس و شهرداري‌ها و وزارت کشور را نخواهند داشت و نمي‌توانند کاري از پيش برند و حتي مشکلاتي را هم باعث مي‌شوند. کما اينکه در دوره‌هاي اخير مي‌بينيم که عزيزان براي خودشان و جامعه نظام مهندسي گرفتاري درست کردند و قانون فداي ارضائات شخصي بعضي‌ها شد.

*شما از بانيان و پيشگامان تشکيل سازمان نظام مهندسي بوده ايد. آيا نظام مهندسي توانسته است به اهداف اوليه خود و چشم اندازي که مورد نظر تشکيل دهندگان آن بوده است دست پيدا کند؟
هدف بانيان نظام مهندسي در آن زمان اين بود که مقررات ملي با تکيه بر تخصص‌هاي تکنيکي در جامعه و با توجه به 3 هدف 1- حفظ سرمايه 2- اشتغال حلال، و 3 – رضايت اجتماعي به منصه اجرا و ظهور برسد اما در ادامه و به خصوص در شرايط حاضر اوضاع به نحوي پيش رفت که در هر 3 هدف مورد نظر دچار مشکل شديم به نحوي که نه کارفرما و نه مصرف کننده راضي هستند و نه تکنولوژي تزريق شد و متاسفانه رزق حلال به آن صورتي که مد نظر بود تامين نشد. بنابراين سازمان نظام مهندسي نتوانسته است بر مبناي اهداف اوليه و چشم‌انداز مورد نظر حرکت کند و به پيش برود و لذا لازم است با مشارکت هرچه بيشتر اعضا، ابتدا زمينه تقويت هيئت مديره و سپس اجراي قدرتمندانه مقررات ملي فراهم آورده شود.
توسعه نظام مهندسي با مشارکت حداکثري
*از جمله مواردي که معمولا مطرح و وعده آن داده مي‌شود صدور خدمات فني – مهندسي است. با توجه به اهميت بحث اشتغال و ارزآوري که در صدور خدمات فني وجود دارد شما چه برنامه‌اي براي اين منظور داريد؟
در باره صدور خدمات فني بايد گفت اتفاقات ساليان اخير باعث شده است که توليد صورت نگيرد و واردات زياد شود و از سوي ديگر نيروي فني و انساني به صورت بي رويه از کشور خارج شود، وگرنه کشور ما به شدت ثروتمند است و تهران يکي از شهرهايي است که به لحاظ استاندارد توليد آپارتمان با کشورهاي اروپايي قابل تطبيق است. الان هم که به اندازه کافي و لازم سرمايه و نيروي کار وجود دارد. از سوي ديگر، وجود تعداد 120 هزار نفر مهندس در تهران رقم خيلي بالايي نيست و در صورتي که شرايط توليد و ساخت و ساز مهيا شود همه اين افراد در داخل همين تهران مشغول به کار خواهند شد. البته موضوع انتقال تکنولوژي خوبست و پيش از اين در زمينه‌هاي برقي و مخابراتي و نفتي اين کار را مي‌کرديم و هم اکنون نيز اين اتفاق در حال تکرار است. اما به قول معروف "چراغي که به خانه رواست به مسجد حرام است". ما بايستي براي جوان‌هاي خودمان به عنوان سرمايه‌هاي عظيم مملکت کار فراهم کنيم و تکنولوژي را به ساختمان خودمان تزريق کنيم و به اين وسيله، نيروي انساني معطل را از گرفتاري نجات بدهيم. متاسفانه در مجموع در حل مشکلات سازمان نظام مهندسي و امر ساخت و ساز و جامعه مهندسان، آن طور که بايد تلاش لازم صورت نگرفته است.

*در پايان اگر توصيه‌اي داريد بيان بفرماييد.
- همين که شما دل مي‌سوزانيد و در کاري که بر عهده داريد به سهم خودتان مي‌کوشيد، خيلي مهم است. پدران ما زحمت کشيدند و زماني حکومت سلطنتي را به مشروطه تبديل کردند که در تمام دنيا فقط در چهار کشور آمريکا، انگليس، فرانسه و بلژيک انتخابات برگزار مي‌شد و در ساير کشورهاي دنيا خبري از انتخابات نبود. نسل من و شما هم مشروطه را به جمهوري تبديل کرديم. اصل جمهوري مشارکت مردم است. جمهوريت بزرگترين دستاورد جمهوري اسلامي‌است. در صنف نظام مهندسي هم بايد همين اتفاق بيفتد و جامعه مهندسان براي ايجاد جامعه‌اي بهتر در انتخابات مشارکت کنند. البته در بعضي استان‌ها اين اتفاق افتاده است و خوشبختانه در نتيجه مشارکت 70 تا 90 درصدي مهندسان در انتخابات، وضع اشتغال و تزريق تکنولوژي بهبود پيدا کرده است. اجراي قانون در صورت مشارکت بيشتر محقق مي‌شود و مشکلات صنفي با مشارکت بيشتر برطرف خواهد شد. بدون مشارکت و نداشتن عقبه اجتماعي قوي، توسعه و پيشرفت دست نخواهد داد. هر کدام از ما بايد به تکليف شرعي، انقلابي، قانوني و فقهي خود عمل کنيم و من هم در نظر دارم تجربيات خودم را که در عرصه‌هاي مختلف فني و مهندسي به دست آورده‌ام در اختيار ديگران قرار دهم.

*سپاسگزارم


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار