کد خبر: ۶۶۳۷۷
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱
قیمت نفت برنت رکورد ۴ ساله جدیدی ثبت کرد
قیمت نفت بازهم بیش از ۱ درصد جهش کرد؛ تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت ایران را کاهش داده و عرضه در بازارهای جهانی را با کمبود مواجه کرده است.
تحریم ایران بازار نفت را آتش می زند
قیمت نفت بازهم بیش از ۱ درصد جهش کرد؛ تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت ایران را کاهش داده و عرضه در بازارهای جهانی را با کمبود مواجه کرده است.
به گزارش رویترز، روز جمعه، قیمت نفت بیش از ۱ درصد جهش کرد؛ حتی با وجود این که تولیدکنندگان کلیدی نفت خام تولیدات خود را افزایش داده‌اند، تحریم‌های آمریکا، صادرات نفت ایران را کاهش داده و عرضه در بازارهای جهانی را با کمبود مواجه کرده است.
قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، یک دلار جهش کرد و در ۸۲.۷۲ دلار بسته شد. در معاملات روز جمعه، قیمت نفت خام برنت رکورد ۸۲.۷۸ دلار را ثبت کرد که بالاترین نرخ آن از ۱۰ نوامبر ۲۰۱۴ تا کنون است.
نفت برنت در ربع سوم امسال ۴ درصد گران شده است.
قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۱.۱۳ دلار جهش کرد و در ۷۳.۲۵ دلار بسته شد. در معاملات روز جمعه ، نفت آمریکا تا رکورد ۷۳.۷۳ دلار هم بالا رفت که بالاترین سطح آن از ۱۱ جولای تا کنون است.
دابلیوتی‌آی این ماه ۵ درصد رشد کرده است ولی ربع سوم سال را با ۱ درصد افت به پایان رساند.
تحریم‌های جدید ضد ایرانی آمریکا علیه بخش نفت این کشور، که سومین صادرکننده بزرگ اوپک است، از ۴ نوامبر اجرایی خواهد شد.
منابع آگاه خبر دادند که سینوپک چین، واردات نفت خود از ایران را تحت فشار آمریکا تعلیق کرده است.
تحلیل‌گران می‌گویند که سایر تولیدکنندگان اوپک، تولید خود را افزایش داده‌اند، اما همچنان میزان ذخایر نفت انبارهای جهان در حال افت هستند.
ایران در اوج صادرات خود در می ۲۰۱۸ بیش از ۲.۷۱ میلیون بشکه در روز صادر می‌کرد که حدود ۳ درصد از کل تقاضای نفت جهان را تامین می‌کرد.
در همین رابطه رئیس بخش تحقیقات کالایی بانک استاندارد چارترد گفت، تحریم ها علیه ایران ممکن است موجب ایجاد یک «شکاف ناخوشایند» در بازار در پایان سال ۲۰۱۸ شود و قیمت نفت را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.
پل هورنسل، رئیس بخش تحقیقات کالایی بانک استاندارد چارترد گفت، تحریم ها علیه ایران ممکن است موجب ایجاد یک «شکاف ناخوشایند» در بازار در پایان سال شود و قیمت نفت را به 100 دلار در هر بشکه برساند، اما احتمالا این قیمت های بالا مدت زمان زیادی پابرجا نخواهد بود.
وی افزود، برقراری مجدد تحریم های آمریکا علیه ایران در ماه نوامبر احتمالا موجب کاهش حدودا 1.4 میلیون بشکه ای صادرات نفت ایران تا پایان سال خواهد شد.
وی گفت، با توجه به اینکه هند هیچ معافیتی دریافت نکرده، بعید است این کشور در ماه نوامبر یا دسامبر نفتی از ایران وارد کند. در هر صورت، زمان برای ثبت سفارش در حال تمام شدن است.
این تحلیلگر نفتی افزود: «متوسط کاهش صادرات نفت ایران در سال آینده 1.4 میلیون بشکه نخواهد بود، زیرا بخشی از فروش نفت ایران باز خواهد گشت.» وی خاطر نشان کرد که ایران قبلا هم راه های جایگزینی را برای صادرات نفت خود یافته بود.
«این شکاف ناخوشایند برای سه ماهه پایانی سال و به ویژه ماه دسامبر پیش بینی می شود و بخشی از آن نیز در سه ماهه نخست سال آینده خود را نشان خواهد داد.»
هورنسل گفت: «آیا متوسط قیمت نفت در سال آینده 100 دلار خواهد بود؟ نه. شرایطی در سه ماهه پایانی امسال رخ می دهد که ممکن است بازار را به شدت بترساند و قیمت ها به صورت موقت به ارقام بسیار بالا نظیر بالای 90 دلار برسد. قیمت 100 دلار هم خیلی دور از ذهن نیست.»
بانک انگلیسی استاندارد چارترد هفته گذشته با اشاره به تحریم های آمریکا علیه ایران و احتمال کند شدن رشد تولید نفت شیل آمریکا، پیش بینی خود از قیمت نفت برنت در سال آینده میلادی را 3 دلار افزایش داد و به 78 دلار رساند. این بانک همچنین پیش بینی خود از قیمت نفت در سال 2020 را 7 دلار افزایش داد و به 85 دلار رساند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار