کد خبر: ۶۶۴۳۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۱
بررسي تجارت آنلاین از عملکرد عباس آخوندي نشان مي‌دهد؛
عملکرد دکتر عباس آخوندي در وزارت راه و شهرسازي طي ماه‌هاي اخير مورد نقد بسياري از کارشناسان حوزه مسکن و اقتصاد و مسئولان و نمايندگان مجلس قرار گرفته است تا جايي که از لزوم استيضاح و برکناري وي از وزارتخانه متبوعش سخن به ميان آورده مي‌شود. اما به راستی استیضاح وزیر راه فرصت است یا تهدید؟
استيضاح، فرصت یا تهدید؟!
عملکرد دکتر عباس آخوندي در وزارت راه و شهرسازي طي ماه‌هاي اخير مورد نقد بسياري از کارشناسان حوزه مسکن و اقتصاد و مسئولان و نمايندگان مجلس قرار گرفته است تا جايي که از لزوم استيضاح و برکناري وي از وزارتخانه متبوعش سخن به ميان آورده مي‌شود. اما به راستی استیضاح وزیر راه فرصت است یا تهدید؟

*برکناري آخوندي جدي است
به گزارش مهر يک نماينده مجلس گفت: به نظر مي‌رسد، تصميم رئيس جمهور براي برکناري آقاي آخوندي جدي است؛ پيش از اين نيز اختلاف رئيس جمهور با آقاي آخوندي مشخص بود. احمد عليرضابيگي با اشاره به جلسه سه شنبه هفته قبل کميسيون عمران مجلس براي بررسي استيضاح عباس آخوندي وزير راه و شهرسازي اظهار داشت: آقاي آخوندي به بهانه کسالت در اين جلسه حضور نيافت. وي ادامه داد: به نظر مي‌رسد تصميم رئيس جمهور براي برکناري آقاي آخوندي جدي است؛ پيش از اين نيز اختلاف رئيس جمهور با آقاي آخوندي مشخص بود. نماينده مردم تبريز در مجلس افزود: در راستاي نوسازي بافت‌هاي فرسوده، بايد رئيس جمهور از جانب خود به وزير راه و شهرسازي نمايندگي مي‌داد، اما آقاي ترکان را به عنوان نماينده خود براي اجراي اين پروژه منصوب کرد. اين انتصاب نشان مي‌دهد که رئيس جمهور با آقاي آخوندي اختلافات زيادي دارد و ايشان را قبول ندارد.

*آیا برکناري چاره کار است؟
برخي کارشناسان نيز عقيده دارند در خصوص عملکرد عباس آخوندي بايستي با واقع بيني اظهار نظر کرد. يک کارشناس ارشد اقتصاد مسکن در گفتگو با تجارت عنوان کرد: تعبير من از عباس آخوندي اين است که او «ظريف» وزارت راه و مسکن است. به اين معني که از آخوندي بيشتر به عنوان يک سياستگذار و نظريه پرداز که تم سياست گذاري دارد و در هيئت دولت و نظام جايگاه قابل توجهي دارد و مي‌تواند نظرات مهم و تعيين کننده‌اي داشته باشد بايد ياد کرد. دکتر منصور غيبي ادامه داد: بر همين اساس به نظر مي‌رسد که شايد بهتربود به جاي آخوندي از يک کارشناس مسکن در جايگاه وزير استفاده مي‌شد تا با اشراف عملي و قدرت اجرايي بهتر بتواند ماموريت محوله را به انجام برساند. غيبي افزود: زماني که بحث تفکيک وزارت و شهرسازي مطرح بود من در جايي عنوان کردم که بهتر است اين تفکيک انجام شود و يک وزارتخانه خاص مسکن و شهرسازي راه اندازي شود، چون در آن صورت يک وزير مي‌تواند با فراغ بال بيشتري به امر مسکن بپردازد و تاثيرگذاري بيشتري داشته باشد. کارشناس ارشد اقتصاد مسکن تصريح کرد: به نظر مي‌رسد آقاي روحاني بايد سعي کند جايگاه وزارت راه را بازتعريف کند تا اينکه به فکر تغيير وزير باشد تا به اين ترتيب نتيجه بهتري حاصل شود. اين استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از آنجا که بازار مسکن يک بازار مستعد سوداگري است دکتر آخوندي سعي زيادي کرد تا سوداگري و دلالي را در بازار مسکن کنترل کند. اقدام ديگر او اين بود که سعي کرد تا مسکن را به يک کالاي مصرفي تبديل کند. آخوندي همينطور سعي کرد تا در مذاکرات مربوط به خريد هواپيما خوب عمل کند. دکتر غيبي در پايان گفت : شايد معدل عملکرد عباس آخوندي يک معدل مطلوب نباشد، اما در حال حاضر که وزارت راه و شهرسازي ماموريت‌هاي مختلفي دارد و مثلا وزير براي تاخير يک ساعته يک هواپيما بايد عذرخواهي کند و همينطور بايد در باره مسائل ديگري در حوزه‌هاي ريلي و جاده‌اي و دريايي و خيلي حوزه‌هاي ديگر پاسخگو باشد، لذا با توجه به اين حوزه وسيع و ماموريت‌هاي پرشمار، هر کس ديگري هم به جاي آخوندي بود شايد در اين شرايط تحريمي‌نمي‌توانست بهتر عمل کند.

*جمع بندي
با اشاره به آنچه که در بالا آمد به نظر مي‌رسد بهتر بود از وجود عباس آخوندي در سمت‌هاي مشاوره‌اي و جايگاه نظريه پردازي استفاده مي‌شد و امر خطير و حساس وزارت راه و شهرسازي به فردي که داراي قابليت و مانور اجرايي لازم باشد سپرده مي‌شد. بر اين اساس چنانچه قرار بر استيضاح و برکناري وزير راه و شهرسازي باشد، فرصت مناسبي دست خواهد داد تا گزينه بعدي اين وزارتخانه به نيرويي با مشخصاتي که به آن‌ها اشاره شد تحويل شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار