کد خبر: ۶۶۴۹۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷
کاهش ۱.۵ میلیون تومانی قیمت‎ خودروهای پرتیراژ در بازار
با موج تازه گران شدن خودروهای داخلی و رد شدن قیمت قریب به اتفاق محصولات خودروسازان از مرز 45 میلیون تومان شورای رقابت به صورت رسمی با قیمت گذاری خودرو خداحافظی کرده است.
گرانی خودرو پرونده شورای رقابت را بست
با موج تازه گران شدن خودروهای داخلی و رد شدن قیمت قریب به اتفاق محصولات خودروسازان از مرز 45 میلیون تومان شورای رقابت به صورت رسمی با قیمت گذاری خودرو خداحافظی کرده است.
یک عضو شورای رقابت در این خصوص گفت: این شورا با قیمت‌گذاری خودرو خداحافظی کرده و ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت، مجددا این مسئولیت را به عهده گرفته‌اند.
محسن بهرامی ارض اقدس گفت: از این پس شورای رقابت فقط چارچوب قیمت‌گذاری خودروهای داخلی و خودروهای مصداق تسلط و انحصار در بازار را مشخص و به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌کند، اما میزان افزایش و قیمت‌ نهایی هر خودرو با مجوز این ستاد و در سازمان حمایت تعیین و به‌ خودروسازان ابلاغ خواهد شد.
عضو شورای رقابت افزود: تاکنون شورای رقابت بر مبنای اینکه چه خودروهایی دارای قیمت‌های مسلط، وضعیت تهاجمی و بازار انحصاری هستند، برخی محصولات زیر 45میلیون تومان دو خودروساز بزرگ را که در بازار رقیب ندارند، مشمول قیمتگذاری کرده بود. سهم این خودروها از بازار داخلی بیش از 85 درصد بود و کاملا وضعیت مسلطی در بازار داشتند اما افزایش قیمت، بسیاری از خودروها را از فهرست قیمتگذاری شورا حذف کرد.
وی تصریح کرد: با اعلام نرخ تورم بخشی و نرخ پایه ارز و میزان ارزبری خودروهای تولید داخل توسط بانک مرکزی، شورای رقابت با سرعت دامنه تغییر قیمت‌ها و خودروهایی را که مصداق وضعیت مسلط در بازار هستند، به ستاد تنظیم بازار ارائه می‌کند و این ستاد درصورتی که افزایش قیمت این خودروها را لازم بداند، مجوز افزایش قیمت را به سازمان حمایت می‌دهد اما عدد میزان افزایش قیمت محصولات خودروسازان در سازمان حمایت تعیین می‌شود.
افزایش احتمالی قیمت خودروها به صورت رسمی و با مجوز برای بار دوم در سالجاری در حالی رخ خواهد داد که این روزها بازار با گرانی لجام گسیخته خودروهای داخلی و وارداتی مواجه است.
این گرانی در حالی بازار را به سیطره خود درآورده است که اجرای برنامه های ویژه مدیریت بازار نظیر پیش فروش گسترده خودرو هم نتوانسته از گران شدن خودرو جلوگیری کند.
هر چند این پیش فروش ها که هم اکنون از سوی ایران خودرو و سایپا انجام می گیرد به صورت مقطعی و در حد چند صد هزار تومان از قیمت ها می کاهد اما دلال بازی و حضور کسترده خردیداران واسطه گر و انبوه سبب شده تا خودرو به دست مصرف کننده واقعی نرسد و قیمت خودرو گران تر شود.
در همین راستا گزارش امروز قیمت خودرو از کاهش یک تا یک و نیم میلیون تومانی قیمت برخی از خودرو‌ها حکایت دارد که برخی آن را تاثیر پیش فروش ایران خودرو و سایپا می دانند.
در معاملات امروز بازار خرید و فروش انواع خودروهای داخلی پژو پارس با کاهش 1.5 میلیون تومانی با قیمت 69 میلیون تومان،  پژو 405 GLX با کاهش 500 هزار تومانی با نرخ 55 میلیون تومان، پژو 206 وی8 با افت یک میلیون‌ تومانی حدود 72 میلیون تومان و در نهایت سمند EF7 نیز با کاهش 500 هزار تومانی  فروخته می‌شود.
همچنین خودرو سمند ال ایکس با  کاهش 1 میلیون تومانی با قیمت 58 میلیون تومان،  پژو 207 اتوماتیک با کاهش 1 میلیون تومانی با نرخ 110 میلیون تومان، پراید 111 با افت 500 هزار تومانی با قیمت 37 میلیون  تومان و پژو 206 تیپ 5 با کاهش 1.5 میلیون تومانی حدود 72 میلیون و 500 هزار تومان معامله می‌شود.
قیمت خودروهای داخلی در بازار امروز به شرح زیر است:
گرانی خودرو پرونده شورای رقابت را بست


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار