کد خبر: ۶۶۶۰۵
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸
عرضه سهام بر تقاضا پیشی گرفت
در طی روز گذشته و امروز با کاهش قیمت ارز در بازار، بورس تهران نیز شاهد کاهش قیمت‌ها بود. بطوریکه در بسیاری از نمادها صف‌های فروش شکل گرفت و این موضوع به سنگینی کفه عرضه به تقاضا کمک کرد.
سایه سیاه سقوط دلار روی سر بورس
امروز برای دومین روز پیاپی کفه عرضه بر تقاضا در معاملات بورس تهران سنگینی کرد و قیمت‌ها با کاهش مواجه شد.
در طی روز گذشته و امروز با کاهش قیمت ارز در بازار،  بورس تهران نیز شاهد کاهش قیمت‌ها بود. بطوریکه در بسیاری از نمادها صف‌های فروش شکل گرفت و این موضوع به سنگینی کفه عرضه به تقاضا کمک کرد.
روز گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس بیش از ۷۰۰۰ واحد افت کرد و امروز نیز این شاخص با افت ۲۷۰۰ واحدی روبرو شد و به رقم ۱۸۵ هزار و ۵۵۹ واحدی رسید. این در حالی بود که در طی هفته‌های پیش بازار سهام هر روز با بیش از ۴۰۰۰ واحد افزایش در نماگر اصلی بازار مواجه می‌شود.
در این روزها بازار ارز هدایت بازار سرمایه را بر عهده گرفته و فعالان بورسی با توجه به وضعیت بازار ارز اقدام به خرید و فروش می‌کنند. بسیاری از شرکت‌ها در بورس صادرات محور هستند و با افزایش قیمت ارز سود بیشتری را به تومان شناسایی می‌کنند. در نتیجه با افزایش قیمت دلار در طی ماه‌های گذشته شاخص کل و قیمت سهم‌ها به شدت رشد کرد. چرا که انتظار می‌رفت سود شرکت‌ها با افزایش مواجه باشد. در حال حاضر نیز کاهش قیمت سهم‌ها روندی معکوس را در بازار سهام به وجود آورده، افراد انتظار دارند با کاهش قیمت دلار سود شرکت‌ها نیز کمتر شده و در نتیجه قیمت سهم‌شان به طور طبیعی کاهش پیدا کند.
شاخص کل هم وزن امروز ۸۲۳ واحد افت کرد و تا تراز ۳۲ هزار و ۲۲۶ واحدی پایین‌ آمد. همچنین شاخص آزاد شناور با ۳۱۵۰ واحد افت رقم ۱۹۹ هزار و ۱۷۰ واحدی را تجربه کرد. در صورتی شاخص‌های بازار ارز و بازار دوم با افت ۱۶۴۷ و ۷۰۲۱ واحدی مواجه شدند.
ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین و گسترش نفت و گاز پارسیان هر یک به ترتیب ۳۱۱، ۲۱۱ و ۲۰۳ واحد در کاهش شاخص بازار سرمایه تاثیرگذار بودند و در طرف مقابل معدنی و صنعتی گلگهر، پتروشیمی جم و گروه سرمایه‌گذاری امید هر یک به ترتیب ۲۳۴، ۱۹۰ و ۱۸۶ واحد تاثیر افزاینده روی شاخص‌های بازار سهام داشتند.
امروز فلزی‌ها به جز در معدود نمادهایی یکدست با افت قیمت روبرو می‌شوند و در بسیاری از نمادهای این گروه شاهد کاهش قیمت‌ها تا مرز پنج درصد بوده‌ایم.
در گروه استخراج کانه‌های فلزی نیز روند قیمت‌ها عمدتا کاهشی بود و در برخی از نمادها بیش از چهار درصد افت قیمت مشهود بود. در کنار این گروه محصولات شیمیایی نیز با کاهش لحظه به لحظه قیمت مواجه شدند.
علاوه بر گروه‌های صادرات محور امروز خودرویی‌ها نیز با صف فروش مواجه بودند به طوریکه در بسیاری از سهم‌های شاخص ساز در این گروه افزایش عرضه بر تقاضا غالب شد و قیمت‌ها با شیب تندی شروع به کاهش کرد.
ارزش معاملات بورس تهران به عدد ۱۸۰۵ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن ۵.۷ میلیارد سهم و اوراق مالی طی ۲۹۰ هزار و ۲۸۹ نوبت داد و ستد بود.
شاخص فرابورس ایران نیز امروز ۵۱.۵۴ واحد کاهش یافت و به رقم ۲۱۱۴ واحد رسید. حجم معاملات بازار رقم ۱.۲ میلیارد سهم و اوراق مالی را پشت سر گذاشت و ارزش معاملات به رقم ۷۸۱ میلیارد تومان رسید.


نام:
ایمیل:
* نظر: