کد خبر: ۶۶۶۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳
مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن (Call Center) با کاهش معنادار تعداد تماس‌های صورت گرفته با این مرکز در آخرین ماه تابستان روبرو شد.
ردپای رکود در رفتار مشتریان بانک مسکن

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از پایگاه خبری بانک مسکن-هیبنا، رشد چشمگیر قیمت مسکن در ماه‌های اخیر سبب شده بسیاری از متقاضیان خرید مسکن پس از هفته‌های پیاپی جست‌ و جو برای یافتن آپارتمان متناسب با بودجه، شرایط و سلیقه خود، ناکام مانده و از خرید منصرف شوند. این ناهمخوانی میان بودجه متقاضیان مسکن و قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان در بازار سبب شده عملا متقاضیان مصرفی مسکن که اغلب از تسهیلات بانک مسکن برای خانه‌دار شدن استفاده می‌کنند به حاشیه بازار رانده شده و دلالان و سوداگران به خریداران و فروشندگان اصلی بازار کنونی تبدیل شوند.
تحقیقات میدانی هیبنا از بازار مسکن حاکی است فروش آپارتمان به کسانی که قصد استفاده از تسهیلات بانک مسکن را دارند، با اما و اگر از سوی فروشنده‌ها روبرو می‌شود و به همین خاطر میل به استفاده از تسهیلات بانکی برای خانه‌دار شدن در هفته‌های اخیر کاهشی بوده است.
رد پای این کاهش را می‌توان در تنزل یک درصدی آمار تماس‌های مخاطبان بانک مسکن با مرکز ارتباط با مشتریان جست‌ و جو کرد. طی شهریور ماه 97 حدود 13 هزار و 200 تماس تلفنی با این مرکز برقرار شد که نسبت به ماه مشابه سال گذشته، یعنی زمانی که بازار مسکن هنوز در فاز پیش‌ رونق قرار داشت نیز یک درصد کاهش دارد.
نکته قابل توجه این است که تکرار روند رشد ماهانه قیمت مسکن از ابتدای امسال تا کنون سبب شد در مرداد ماه نیز آمار تماس‌های دریافتی مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن با یک درصد کاهش نسبت به ماه میانی تابستان 96 روبرو شود. این در حالی است که تعداد تماس‌های ماهانه با این مرکز از ماه‌ها قبل تا پیش از مرداد امسال، همسو با رونق گرفتن معاملات همواره افزایشی بوده است.
در ماه گذشته پرتکرارترین پرسش‌های مخاطبان مرکز ارتباط با مشتریان بانک مسکن به ترتیب به پیشنهادهایی درباره تغییر شرایط تسهیلات از محل صندوق پس‌انداز مسکن یکم، اطلاع از سقف و شرایط اعطای تسهیلات از محل اوراق حق‌ تقدم ویژه زوجین و در نهایت شرایط پرداخت اوراق در ازای سپرده‌گذاری در حساب‌های ممتاز به دلیل تبلیغ بانک مسکن در خصوص این نوع حساب طی ماه‌های اخیر بوده است.
پیشنهاد افزایش سن بنا در شرایط اعطای تسهیلات صندوق یکم و نیز افزایش سقف تسهیلات پرداختی خرید مسکن از این محل، در صدر درخواست‌های مطرح شده از سوی مخاطبان بانک مسکن در شهریور ماه بوده است.
بانک مسکن همچنین در آخرین ماه تابستان از طریق سامانه صندوق صوتی و پیام الکترونیکی (ایمیل) نیز با مخاطبان خود در ارتباط بود. در شهریور ماه تعداد تماس‌های مشتریان و مخاطبان بانک مسکن با صندوق صوتی با رشد 178 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته روبرو شد و به 442 تماس رسید.
همچنین در این مدت تعداد ایمیل‌های دریافتی بانک مسکن رشد 184 درصدی را نسبت به شهریور ماه پارسال تجربه کرد و از 119 ایمیل در شهریور 96 به 338 ایمیل در تیر ماه امسال رسید. ماه گذشته نیز تعداد ایمیل‌های دریافتی مرکز ارتباط با مشتریان با 285 درصد رشد روبرو شد که با توجه به ورود بازار مسکن به فاز رونق و افزایش تقاضای خرید در مقایسه با سال گذشته، این رشد چشمگیر طبیعی به نظر می‌رسد.
به گزارش هیبنا، شهروندان تهرانی جهت برقراری ارتباط با این مرکز می‌توانند همه روزه از ساعت 7:30 تا 16 و پنج‌شنبه‌ها تا ساعت 13 با شماره تلفن 1830 و هموطنان ساکن در سایر شهرها نیز می‌توانند ‌با شماره 02161088 تماس بگیرند.

نام:
ایمیل:
* نظر: