کد خبر: ۶۶۶۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۸
مشاور عالى رئیس اتاق تهران با اشاره به این که اقتصاد ایران با رفتار بازار سرمایه چندان مانوس نیست و سازگارى و مطابقت دقیق اقتصاد با فرهنگ بورس زمان‌بر است گفت: با راه‌اندازی بورس کالا شاهد شفافیت اقتصادی در کشور هستیم.
توسعه بورس کالا به نفع اقتصاد کشور است
ابراهیم بهادرانىدر گفتگو با خبرگزاری تسنیمگفت: یکی از اصلی‌ترین کارکردهای بورس کالا ایجاد شفافیت در روند دادوستد کالاها، قیمت و میزان تولید محصولاتی است که در بورس عرضه میشوند؛ در واقع به واسطه تقویت بورس کالا و افزایش شمار شرکت‌ها و کالاهای عرضه در این بورس طی سال‌های اخیر، امروز فعالان صنایع و تولیدکنندگان به راحتی آمارهایی در اختیار دارند که به آنها قدرت پیش بینی و تصمیم‌گیری می‌دهد.

مشاور عالى رئیس اتاق تهران همچنین به ضعف‌های ساختاری اقتصاد ایران اشاره کرد و افزود: باید قبول کنیم که اقتصاد ایران با رفتار بازار سرمایه چندان مانوس نیست و سازگارى و مطابقت دقیق اقتصاد با فرهنگ بورس زمان بر است؛ از این رو گذشت 11 سال از تاسیس بورس کالا زمان زیادى نیست و می‌توان این دوره را بیشتر، دوره شکل‌گیرى و آغاز اصلاحات اقتصادی نامید.

وی اظهار داشت: بررسی عملکرد بورس کالا در همین دوران، بیانگر جهش‌های روبه جلو و ایجاد شفافیت مناسب در فعالیت شرکت‌های تولیدی است به عبارتی همین که اقتصاد ملى به دنبال وفق دادن خود با زمینه‌های شفافیت و اصلاحات است و شاهد افزایش کارکردهای بورس کالا در بازار کالای کشور هستیم، به عنوان یک موفقیت تلقى مى‌شود.

مشاور عالى رئیس اتاق تهران با اشاره به اینکه با وجود همه گام‌های در مسیر پیشرفت، بورس کالا در آغاز مسیر طولانی خود در اقتصاد ایران است، گفت: اقتصاد ایران برخلاف دیگر کشورها به عنوان اقتصاد طبیعى و کاملا آزاد تلقى نمى‌شود و همیشه با مشکلات خاصى دست و پنجه نرم کرده است، به طوری‌که در شرایط مختلف شاهد نوعى از حاکمیت بحران در کشور بودیم، به همین دلیل نباید از نهادی همچون بورس کالا برای پیاده سازی اقتصاد بازار بدون توجه به وضع اقتصادی توقع داشت و در برهه هایی این بورس نیز خود را با شرایط اقتصادی وفق می دهد.

بهادرانی گفت: با همه این تفاسیر، بورس کالا در این سال‌ها به شیوه‌ای مطلوب به وظایف خود همچون ایجاد بستری شفاف و عادلانه برای کشف قیمت کالاها عمل کرده و توسعه این بازار به نفع اقتصاد کشور است.
نام:
ایمیل:
* نظر: