کد خبر: ۶۶۷۲۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۴
مدیرعامل شرکت صرافی بانک توسعه صادرات با اشاره به ریزش فراتر از انتظار قیمت ارز گفت: صعود احتمالی قیمت ها در کوتاه مدت دور از پیش بینی است و با توجه به دخالت بازارساز در کنترل نرخ ارز و ورود بانک مرکزی به بازار غیر رسمی، قیمت ها به رکوردهای قبلی نخواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات، آقای محسن بوالحسنی مدیرعامل شرکت صرافی این بانک در گفتگو با اگزیم نیوز اظهار داشت: از آنجا که پیش بینی و گمانه زنی در هر بازاری نمی تواند قطعی باشد و نباید انتظار تحقق صد درصد آن را داشت و از آنجا که تنها یک برآورد است که می تواند بنا به عوامل خارجی و داخلی قابل تغییر باشد، می توان گفت هنوز هیجان فروش از بازار به طور کامل تخلیه نشده است.
وی با تاکید براینکه تغییرات بازار به واسطه محرک های داخلی و خارجی و همچنین اخبار جدید بسیار زیاد است یادآورشد: بنابراین هیچ فردی نمی تواند به صورت قطعی پیش بینی از وضعیت بازار داشته باشد. اما نکته ای که باید به آن توجه شود این است که رکوردشکنی غیرمعمول، فزاینده و لجام گسیخته ارز در هفته های گذشته نشان می دهد که این وضعیت با واقعیت بازار مطابقت ندارد و این حباب قیمت ها نمی توانست در دراز مدت ادامه داشته باشد.
مدیرعامل شرکت صرافی بانک توسعه صادرات حواشی اظهارنظرهای مسوولان و دعواهای سیاسی را در افزون کردن التهاب بازار ارز موثر دانست و خاطرنشان ساخت : بازار ارز در این مدت جهش فزاینده ای را تجربه کرد که در مقایسه با دهه های پیش یک رکورد شکنی بی سابقه است که اگر به صورت تکنیکال و فاندامنتال به آن نگاه کنیم این عقب نشینی تا حدودی قابل پیش بینی بود. این مسئله با یک سری اخبار از قبیل خوشبینی پذیرش و تصویب احتمالی FATF در مجلس، مذاکرات ایران و اروپا برای گذر از تحریم ها و راهکارهای پیشنهادی اتحادیه اروپا و حتی اینکه بانک مرکزی اعلام کرد که علاقه مند است به بازار غیر رسمی ارز ورود کند و مجوز های لازم را هم در این زمینه از سران سه قوا گرفته است و یا بحث قیمت صعودی نفت در بازارهای جهانی همگی خبرهای خوبی بود که موجب شد نرخ ارز یک برگشت به عقب را تجربه کند.
بوالحسنی با بیان اینکه درکنار التهابات و چالش های سیاسی، بحث فرارسیدن 4 نوامبر و زمان اجرای نهایی تحریم ها نیز تا حدودی در فضا سازی این بازار تاثیرگذار بود، عنوان کرد: دو دیدگاه در این رابطه وجود دارد اول آنکه ایران با سررسید دوره دوم تحریم ها با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد و نگاه دیگر این است که اقتصاد ایران آنچه را که در رابطه با بحث تحریم، خروج امریکا از برجام و شرکت هایی که قرار است همکاری تجاری خود را با ما قطع کنند و یا کاهش دهند را تجربه کرده و آنچه که باید اتفاق بیافتد را پشت سر گذاشته است براین اصل نباید منتظر اتفاق خاصی در این زمان بود.
مدیرعامل شرکت صرافی بانک توسعه صادرات معتقد است: حرکت بازگشت ارز به قیمت های واقعی شروع شده ولی از آنجا که در این مدت حجم زیادی از تقاضای بازار به تقاضای خریداران خانگی اختصاص پیدا کرده و آنها هم بازیگران حرفه ای در این میدان نیستند و چه در زمان خرید و چه در زمان فروش هیجانی رفتار می کنند، این امر یک محرک بسیار قوی برای بازار است که افزایش و کاهش قیمت ها نیز هیجانی و منطبق بر رفتار بازار باشد. این مسئله را می توان به صورت شفاف در حضور مردم تا پاسی از شب در مراکز خرید و فروش ارز و صرافی ها دنبال کرد که حتی حاضرند به قیمت های بسیار پایین دلار خود را به فروش برسانند.
وی با اشاره به تاثیر رسانه ها و کانال های اطلاع رسانی در فضای مجازی در شدت گرفتن این رویداد، ابراز داشت: رسانه ها به عنوان یک محرک قوی چه در زمان افزایش روند ارز و چه در زمان کاهش افکار عمومی را هدایت و تهییج می کنند که در این مورد نیز موج افت قیمت و استمرار آن با ارسال اخبار و دیدگاه ها می تواند ادامه دار باشد. اما اینکه در ادامه شاهد ثبات قیمت و یا کاهش و افزایش قیمت ارز باشیم تا حد زیادی به اقدامات آتی دولت بر می گردد.
بوالحسنی در ادامه افزود: قطع به یقین با شروع فعالیت بازار در این روزها همچنان شاهد هیجان ناشی از فروش دلارهای خانگی خواهیم بود و روند نزولی ادامه خواهد داشت. اگر این روند ادامه داشته باشد و بتواند سیل فروش را در بازار حفظ کند، تا اخر هفته می توانیم شاهد افت قیمت باشیم در غیر اینصورت کف قیمت حدود13 تومان نوسان گیری لازم را انجام می دهد و بعد از آن حرکت های پاندولی خود را آغاز می کند تا اگر قرار است روند پایین تری را داشته باشد در روزهای بعدی به آن برسد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد نرخ ارز در روزهای آینده دوباره به مرز20 هزارتومان نزدیک شود؟ گفت: وقتی عقبگرد قیمتی با رقم بالا اتفاق می افتد و نه به صورت پلکانی، امکان برگشت به قیمت های رکوردی بسیار کم است. اگر با رقم کم عقب گرد قیمتی انجام می شد آن موقع باید شاهد سقف شکنی قیمت ها می شدیم به لحاظ تکنیکال، اما وقتی در رقم های پایین به یکباره قرار می گیرد حداقل در کوتاه مدت نباید منتظر گذشت از این سقف را داشت به ویژه آنکه به نظر می رسد اکنون یک همگرایی در بین قوا، مجلس، دولت و احزاب در به ثبات رساندن بازار ارز و وضعیت اقتصاد کشور شکل گرفته است .
بوالحسنی با بیان اینکه گمانه ها براین است که این سقف نباید به زودی شکسته شود زیرا ریزش ناگهانی از نقاط محافظت شده پایین تر بوده، عنوان داشت: این بحث شامل حال سکه نیز می شود زیرا سکه و ارز یک روند مشابهی را با کمی اختلاف دارند. در مقاطعی حباب آنها با یکدیگر کمی متفاوت شد و یا سیاستگذاری هایی که در ماهیت، نگاه و نگرش به خرید و فروش سکه و ارز وجود داشت شاید تفاوت هایی می کرد اما مسیر حرکت طلا، سکه و ارز یکی است.

نام:
ایمیل:
* نظر: