کد خبر: ۶۶۸۴۹
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
معاون برنامه‌ریزی دفتر آموزشگاه‌های آزاد و مشارکت‌های مردمی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از بازنگری و اصلاح دستورالعمل اجرایی آیین‌نامه آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت: به منظور گسترش فرهنگ کار و مهارت آموزی، ضمن تفکیک فرایند کارآموزی مبتنی بر ماده ۱۱۲ قانون کار و فرایند مهارت آموزی ترویجی، امکان مهارت‌آموزی برای مخاطبان کمتر از ۱۲ سال فراهم شد.
ارائه آموزش‌های مهارتی به افراد زیر ۱۲سال

دلارام فتحی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: دستورالعمل اجرایی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای و تدوین فصلی نوین با عنوان «حقوق مؤسسان آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای» اصلاح و بازنگری شده است و این فصل که مشتمل بر ۱۵ ماده است، پس از تصویب هیات نظارت مرکزی، برای اجرا ابلاغ خواهد شد.

به گفته وی، حق نقد و نظر و نظارت همگانی، تضمین حق مصونیت از تجسس در حریم و زندگی خصوصی، حق بهره‌مندی از امنیت شغلی برای ادامه فعالیت و حق اصالت برائت مؤسس، حق فعالیت‌هایی که با اصول و مبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تعارض ندارند، حق برخورداری از محدود بودن تخلفات به حدودِ قوانین و التزام به این امر که هیچ عملی تخلف نیست مگر به صراحت قوانین و مقررات لازم‌الاجرا را نقض کرده باشد، از جمله موارد مطرح شده در دستورالعمل مذکور است.

معاون برنامه‌ریزی دفتر آموزشگاه‌های آزاد و مشارکت‌های مردمی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، ‌ طراحی الگوی ملی توسعه کمی و کیفی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آزاد با اتکا به تحلیل‌های آماری ادوار گذشته، انجام بیش از ۱۰۰ ساعت مصاحبه و نظرسنجی با فعالان عرصه اقتصاد آموزش و صاحبان تعدادی از بنگاه‌های اقتصادی، مطالعه نظام‌های موفق ارائه خدمات یادگیری و مطالعه عرضه و تقاضای خدمات یادگیری را از جمله اقدامات انجام شده در دفتر آموزشگاه‌های آزاد و مشارکت‌های مردمی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در سال جاری برشمرد.

فتحی تاکید کرد: با هدف تبیین جایگاه برند و ارزش ویژه آن، سازوکار واگذاری امتیاز آموزشگاه به شخصیت حقیقی و حقوقی واجد شرایط در هر مقطع از فعالیت آموزشگاه پیش‌بینی و در فصل جدیدی به آن پرداخته شده است.

معاون برنامه‌ریزی دفتر آموزشگاه‌های آزاد و مشارکت‌های مردمی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای افزود: مقررات تعیین نام آموزشگاه با رویکرد ایجاد فضا برای تولد، رشد و توسعه نام و نشان تجاری و نیز پیش‌گیری از سوءاستفاده افراد سودجو از نام تجاری آموزشگاه‌ها، در دستورالعمل جدید گنجانده شده است.

فتحی ادامه داد: ضمن توجه عملی به توانمندی مهارتی افراد برای اشتغال در حرفه مربی، حذف الزام به داشتن مدرک دانشگاهی و نیز کاهش سن مربی به ۱۸ سال تمام نیز در این دستورالعمل مدنظر قرار گرفته است.

وی درعین حال از تدوین رویکرد جدید برای بهادادن به شخصیت و جایگاه مربیان تعیین سطح شده و دارای «کد شناسه مربیگری» در دستورالعمل جدید خبر داد که در آن اعطای اختیاراتی از جمله تشخیص مدت زمان مورد نیاز برای اجرای دوره مهارتی، پذیرش مسئولیت و اختیارات دوره، ارتقاء تا سطح «استاد مربی»، امکان برگزاری دوره‌های بازآموزی برای مربیان عادی و نیز تعریف و اجرای مستقل دوره به سفارش بنگاه‌های اقتصادی و دانشگاه‌ها توسط شخص مربی، پیش‌بینی شده است.

فتحی گفت: با رویکرد جدید، ضمن پذیرش جایگاه و مسئولیت مؤسسان، تشخیص به‌کارگیری تمام کارکنان آموزشگاه‌ها با رعایت قواعد پایه برای احراز صلاحیت عمومی به خود مؤسسان تفویض شد.

او گفت: با هدف گسترش فرهنگ کار و مهارت آموزی، تفکیک مبنایی بین فرایند کارآموزی مبتنی بر ماده ۱۱۲ قانون کار با فرایند مهارت‌آموزی ترویجی، ایجاد و امکان مهارت‌آموزی برای مخاطبان کمتر از ۱۲ سال فراهم شد.

معاون برنامه‌ریزی دفتر آموزشگاه‌های آزاد و مشارکت‌های مردمی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور ادامه داد: با سیاست تغییر رویکرد توسعه از دولتی به مشارکتی مبتنی بر همکاری مشترک نهادهای مدنی، ساختار «ستاد مشارکت‌های مردمی توسعه خدمات یادگیری» با عضویت کانون انجمن‌های صنفی کارفرمایی آموزشگاه‌های آزاد طراحی شد.

به گفته وی این ساختار با هدف اجرای بخشی از تکالیف قانونی و مسئولیت‌های اجتماعی و توسعه استراتژی ‌اثربخش و کارآمد برای حضور مشارکت‌کنندگان از جمله خیرین، واقفین، معتمدین، سازمانهای مردم نهاد، بنیادهای خیریه، توانگران، نیک اندیشان و داوطلبان به‌عنوان یکی از مکانیسم‌های اصلی تأمین الزامات «خدمات یادگیری مهارت» موردنیاز اقشارکم درآمد و آسیب‌پذیر جامعه و گسترش کمی و کیفی فرهنگ مهارت‌آموزی، در تعامل و خرید خدمت از آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای آزاد طراحی شده است.

به گزارش ایسنا، بر اساس دستورالعمل اجرایی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای که مورد اصلاح و بازنگری قرار گرفته واگذاری امتیاز آموزشگاه به شخصیت حقیقی و حقوقی، تعیین نام آموزشگاه، حذف الزام داشتن مدرک دانشگاهی و کاهش سن مربی به ۱۸ سال تمام پیش‌بینی شده است. در حال حاضر بیش از ۱۱هزار آموزشگاه فنی و حرفه‌ای آزاد در سراسر کشور در چارچوب ضوابط و شرایط مندرج در آیین‌نامه نحوه تشکیل و اداره آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای و تحت مدیریت دفتر موسسات کارآموزی آزاد و مشارکت‌های مردمی راه‌اندازی شده که برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های آموزشی در چارچوب استانداردهای مهارتی مصوب را در دستور کار دارند.
نام:
ایمیل:
* نظر: