کد خبر: ۶۶۸۵۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴

سیده فاطمه ذوالقدر
نماینده مجلس

پیام و پیام‏رسانی به‏ عنوان یک نیاز اجتماعی، از آغاز زندگی شهرنشینی، همواره مطرح بوده و پست به‏منزله تأمین‏کننده این نیاز، از دیرباز نقش تعیین‏ کننده‏ای در زندگی اجتماعی انسان داشته است. بی‌گمان یکی از اهداف تعیینِ عنوان روزجهانی پست، آگاهی بخشیدن به آحاد جامعه از نقش این نهاد خدمتگزار در زندگی روزمره آنان و سهم آن در توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهاست. این شبکه عظیم انسانی در میهن ما به دلیل برخورداری از کارکنانی متعهد و دلسوز با ارائه خدمات متنوع، روزآمد و فراگیر و بهره‌مندی تمامی اقشار جامعه از آن به یکی از مردمی‌ترین سازمان‌های ارتباطی کشور تبدیل گشته و دلیلی روشن بر حضور موثر، توانمند و باکیفیت پست در عرصه تعاملات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور است. امروزه شبکه‌های پستی به عنوان گسترده‌ترین شبکه ارتباطات فیزیکی در کشورهای پیشرفته دنیا با عرضه خدمات مختلف پستی متکی بر فن‌آوری‌های نوین ارتباطی، موفق شده‌اند متناسب با نیازهای جامعه خود، به بهترین نحو خدمات عمومی را گسترش دهند. ساختار اصلی این صنعت را، نیروی انسانی تشکیل می‌دهد و در این بین اعتماد و اطمینان خاطر مردم به کارکنان پست، پشتوانه‌ای محکم برای این شبکه به شمار می‌رود که هیچ سازمان و یا دستگاهی تاکنون از آن برخوردار نبوده است.
 پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تحولی عظیم در صنعت پست ایران روی داد و فعالیت‌هایی در بخش‌های مختلف پست از جمله بهره‌برداری از خدمات جدید پستی، ارتقای کمی و کیفی خدمات، حذف ساختار سنتی پست و اجرای مکانیزاسیون و اتوماسیون شبکه پستی صورت گرفت. شرکت پست به منظور تحقق سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی گسترش خصوصی سازی، توسعة رقابت‌پذیری و آزادسازی فعالیت‌های پستی، بسترسازی مناسب برای حضور و مشارکت فعال بخش غیردولتی و تعاونی را در زمره اولویت‌های اساسی خود قرار داده است.
گرچه خدمات پستی کشورمان کماکان با معیارهای کنونی اتحادیه پستی جهانی و سایر کشورهای توسعه یافته در زمینه خدمات پستی فاصله دارد، لکن با نگاه به افق‌های دوردست و پررنگ‌‌تر نمودن نقش فناوری در ایجاد خدمات مطلوب‌تر می‌تواند اثرگذاری بیشتری در کلیه شئونات اقتصادی و اجتماعی جامعه داشته باشد.
پست در بسیاری از کشورها عامل تحولات عظیمی بوده که نقش بی بدیلی درجامعه ایفا می‌کند و بر همین اساس ایجاد و توسعه زیرساخت‌ها، تلاش برای کسب بازارهای جدید، بهره مندی از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بخش خصوصی، حرکت درجهت تأمین نیازها و خواسته‌های مردم و آموزش در رده‌های مختلف سازمانی همواره باید در دستور کار مسئولین شرکت پست قرارگیرد. همچنین مسئولان و برنامه ریزان صنعت پست باید به جبران عقب ماندگی‌های گذشته پرداخته و با خلاقیت و نوآوری، برسرعت حرکت به سمت پست نوین و ارائه خدمات جدید با بهره گیری از فناوری‌های نوین بیافزایند.
خوشبختانه طی چند سال اخیر، با ایجاد تغییرات اساسی درساختار سازمانی و ارائه سرویس‌ها و خدمات مبتنی بر فناوری در پست تا حدود زیادی مشکلات را پشت سرگذاشته و به ثبات نسبی دست یافته است.  با وجود توانمندی‌ها و ظرفیت‌های بالای این صنعت مهم ارتباطی و جایگاه والایی که داراست، هنوز بسیاری از خدمات همچنان به صورت بالقوه باقی و نامکشوف باقی مانده که لازم است با برنامه‌ریزی اصولی و منسجم، نیازهای عمومی و الگوهای جوامع پستی موفق را شناسایی کرده، با بومی‌سازی آن، خدمات پستی نوین را در همه جا و برای همه سطوح جامعه ایجاد و گسترش داد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار