کد خبر: ۶۶۸۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
مشکلاتی که در حوزه ی اقتصادی بوجود آمده است گریبانگیر همه از جمله مردم و مسئولین شده است. فشارهای اقتصادی هر چند سنگین باشد نباید ما را از مسیرمنطق خارج کند.

مشکلاتی که در حوزه ی اقتصادی بوجود آمده است گریبانگیر همه از جمله مردم و مسئولین شده است.  فشارهای اقتصادی هر چند سنگین باشد نباید ما را از مسیرمنطق خارج کند. برخی بروز این مشکلات را تماماً به یک عامل نسبت میدهند در حالی که عوامل مختلفی در بروز مشکلات و معضلات اقتصادی به ویژه در شرایط اقتصادی فعلی کشور دخیل هستند که برخی از این عوامل خارج ازکنترل ماست ولی بسیاری از عوامل هستند که تحت کنترل و اراده ی داخل کشور هستند و قابل مدیریت می باشند.
به گزارش روابط عمومی بانک قوامین، دکتر تقی نتاج این مطالب را در مراسم تودیع و معارفه ی مدیرکل شعب استان ایلام در جمع مدیران ستادی و روسای شعب استان ایلام عنوان کرد.
بنابر این گزارش، در این مراسم که سردار یاری فرمانده انتظامی استان ایلام و روسای حفاظت اطلاعات و عقیدتی سیاسی فرماندهی انتظامی ایلام و فرمانده مرزبانی این استان نیز حضور داشتند، دکتر تقی نتاج ضمن بیان مطالب فوق گفت: اقداماتی که دشمنان انجام می دهند و سردار یاری نیز به آن اشاره کرده اند واقعیت عینی دارد و چنانچه بخواهیم در مشکلات اخیر این مسئله را نادیده بگیریم نشان دهنده ی این است که نسبت به محیط پیرامونی خیلی خوش بین هستیم و یا ازواقعیتهای موجود غافل شده ایم.
مدیرعامل بانک قوامین مشکلاتی  که ازناحیه دشمنان به اقتصاد ما تحمیل میشود را جزء متغیرهای غیر قابل کنترل اعلام کرده و گفتند: با این حال برخی ازعوامل قابل کنترل اند؛ مثلاً افرادی که هیچ نیازی به ارز ندارند مثلاً با خرید های ریز که در کل کشور مبلغ ارزی زیادی می شود، میتوانند به اقتصاد لطمه بزنند که اینها را می شود با فرهنگ سازی کنترل کرد.
دکتر تقی نتاج گفت : وقتی آمارها خبر میدهندکه 30 میلیارد دلار را خانواده ها خریداری کرده اند باید ببینیم این مقدار دلار چرا باید در خانه ها باشد؟ این یعنی 25 تا 30 میلیارد دلار برای کاغذ خارجی تقاضا ایجاد شده است در حالی که کل درآمد ارزی سالیانه کشور به 100 میلیارد دلارنمیرسد! اینها قابل کنترل هستند یا برخی از افراد که شرایط اخلاقی را زیر پا می گذارند و با دلال بازی کلاه میلیونها نفررا به نفع خودشان که تعداد معدودی هستند برمیدارند؛ اینها موضوعات داخلی هستند و قابل کنترل اند. اما توطئه ی دشمنان در این شرایط غیر قابل کنترل است و فقط باید هوشیاری خود را حفظ کنیم که به موفقیت توطئه ی آنها دامن نزنیم. 
مدیرعامل بانک قوامین به یک سوال تکراری که در مصاحبه های مختلف از وی می شود اشاره کرده و گفت: از من می پرسند برای کنترل این شرایط چه باید کرد؟ عملی ترین پاسخ این است که برای حل این مشکلات باید ازخودمان شروع کنیم. وقتی نیاز به ارز نداریم چرا باید ارز خریداری کرده و آنرا در خانه نگهداری کنیم؟ وقتی رسانه های دشمن ما را به خرید بی رویه ی ارز ترغیب می کنند چرا ما عامل اجرای نقشه های آنها شده و با خرید بیهوده ی ارز و ایجاد یک تقاضای کاذب راه را برای افزایش افسار گسیخته قیمت ارز هموار کنیم؟ چنانچه هر کس در اندازه ی خودش در جهت حل این مشکلات تلاش کند و یا حداقل این مشکلات را تشدید نکند این بخشی از راه حل و کمک به حل مشکل است و طبیعتاً نزد وجدان خود سر بلند خواهد بود. 
دکتر تقی نتاج به وجود آمدن مشکلات در اقتصاد کشور را یک شبه ندانست و گفت: این مشکلات ریشه درگذشته دارند پس بهتر است از بحث مشکلات ساختگی دشمن خارج شویم و به بحث خود بپردازیم چون اعتقاد داریم این مشکلات قابل حل هستند. 
مدیرعامل بانک قوامین با اشاره به سیاست گذاریهای صورت گرفته از سال 80 تا 90 در صنعت بانکی اتخاذ این سیاستها را عامل زیاندهی صنعت بانکی کشور معرفی کرد و گفت: در ابتدا این مشکلات خود را به این شکل نشان ندادند به علت امکان خلق پول توسط بانکها این مشکلات مخفی ماند و وقتی کهنه شد خود را نشان داد.
دکتر تقی نتاج ایجاد 900 تعاونی اعتبار و 6000 صندوق قرض الحسنه قبل از قانون تنظیم بازار غیر متشکل پولی در سال 83 که بخش قابل توجهی از آنها ورشکسته بودند وتحمیل آنها به یک سری بانکها بعد از تصویب قانون مذکور را یکی از دلایل بروز مشکلات عمده و عدیده برای صنعت بانکی دانست و گفت: در این میان تعاونی اعتباری اعتماد ایرانیان و صندوقهای جی، پروین و سرافرازان میهن و گنبد سبز سهم بانک قوامین شد که بانک ما هم از این مشکلات بی نصیب نماند.
نایب رئیس هیئت مدیره بانک قوامین وضعیت حاضر بانکها در بحث واسطه گری وجوه را نیز مناسب ندانست و گفت: طی چهار سال گذشته نرخ تسهیلات 18% اعلام شده و سود سپرده ها نیز 15% که البته محقق نشده است و با وجود این نرخ ها هم بانکها نمی توانند پوشش لازم را به هزینه های خود بدهند و بانکها تنها هنرشان این است که بتوانند خودشان را در نقطه ی سربه سر حفظ کنند و در عمل همه ی بانک ها زیان ده هستند و این زیاندهی ادامه دارد.
دکتر تقی نتاج به پیشنهاد 5 ساله خود در زمینه ی واگذاری بانکهای خصوصی به دولت نیز اشاره کرد و گفت: خصوصی سازی صنعت بانکی سیاست شکست خورده ای است و باید هر چه سریعتر این بانکها به دولت برگردند و اینکه بر این اشتباه اصرار کنیم و بخواهیم وضع موجود را حفظ کنیم به هیچ وجه قابل توجیه نیست پس هر چه سریعتر باید این امر اتفاق بیفتد که بحمدالله اخیراً زمزمه هایی در این خصوص به گوش می رسد.
وی ادامه داد: اینها مجموعه ی کارهایی  است که برای نجات اقتصاد کشور می توان انجام داد و این مشکلات را مدیریت کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: