کد خبر: ۶۶۸۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱
آخرین گمانه‌زنی‌ها درباره وزرای کار، اقتصاد، صمت و راه و شهرسازی
با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد این هفته وزرای پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌ها به مجلس معرفی شوند، با اعلام نمایندگان مجلس این پروسه به بعد از تعطیلات مجلس موکول شده است. گمانه‌زنی‌ها درباره گزینه‌های احتمالی ادامه دارد.
مهره های جدید کابینه را بشناسید
با وجود اینکه پیش‌بینی می‌شد این هفته وزرای پیشنهادی دولت برای وزارتخانه‌ها به مجلس معرفی شوند، با اعلام نمایندگان مجلس این پروسه به بعد از تعطیلات مجلس موکول شده است. گمانه‌زنی‌ها درباره گزینه‌های احتمالی ادامه دارد.
به گزارش اقتصادنیوز؛ با وجود گذشت مدت زیادی از رأی عدم اعتماد نمایندگان مجلس به علی ربیعی، وزیر کار و رفاه اجتماعی و مسعود کرباسیان، وزیر امور اقتصادی و دارایی، این دو وزارتخانه همچنان تحت نظر سرپرست اداره می‌شود و دولت هنوز گزینه‌های پیشنهادی خود را برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی نکرده است.

*وزارت کار و رفاه اجتماعی
شنیده‌های اقتصادنیوز حاکی از انتقال محمد شریعتمداری از وزارت صنعت به وزارت کار است؛ که با وجود انتقادات به عملکرد وی در وزارت صنعت، رأی اعتماد مجدد مجلس به او در سمت وزیر کار در هاله‌ای از ابهام است.

*وزارت صنعت، معدن و تجارت
از سوی دیگر گفته می‌شود که رضا ویسه جایگزین محمد شریعتمداری در وزارت صنعت، معدن و تجارت خواهد شد.
رضا ویسه زاده ۱۳۳۴ در کرج و معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور است. وی ریاست هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) را بین سال‌های ۱۳۸۰ تا ۱۳۸۴ بر عهده داشته است. وی در این پروژه، فاز یک و فازهای شش، هفت و هشت پارس جنوبی را انجام داد. در دوره ریاست ویسه بر ایدرو، وابستگی خودروسازان به این سازمان زیاد شد و او در پی دولتی‌تر کردن صنعت خودرو بود.
در سال ۱۳۷۹ او نشان دولتی درجه سوم کار و تولید را از هیأت وزیران ایران دریافت کرد و در دولت هشتم به عنوان معمار اصلی صنعت خودرو ایران شناخته شد.

*وزارت مسکن، راه و شهرسازی
با قوت گرفتن احتمال کناره‌گیری عباس آخوندی از وزارت مسکن، راه و شهرسازی، از دو گزینه به عنوان جانشین وی در وزارت مسکن مطرح شده است.
منابع آگاه روز گذشته از مذاکرات رئیس‌جمهوری با علیرضا رزم‌حسینی، استاندار پیشین کرمان و از چهره‌های نزدیک به قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه برای تصدی پست وزارت مسکن خبر دادند.
پیش از این گفته می‌شد «علی اکبر حاج‌محمدی» که تا پیش از این مشاور عالی سازمان برنامه و بودجه کشور در امور زیربنایی و عمرانی بوده است، از سوی برخی مشاوران و معاونان حسن روحانی به وی برای  تصدی پست وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شده بود. حاج محمدی در آذر ماه سال پیش، از سوی «محمدباقر نوبخت» به عنوان رئیس امور پایش، ارزیابی و اطلاعات مدیریت سازمان برنامه و بودجه منصوب شده بود. طبق اطلاعات موجود این چهره از دانشجویان محمدباقر نوبخت نیز بوده است.

*وزارت امور اقتصادی و دارایی
با کنار رفتن مسعود کرباسیان از وزارت اقتصاد، رحمت‌الله اکرمی سرپرستی این وزارتخانه را به عهده دارد. فرهاد دژپسند، گزینه محتمل برای معرفی به عنوان وزیر اقتصاد است.
فرهاد دژپسند دارای مدرک دکترا در رشته اقتصاد از دانشگاه آزاد اسلامی و استادیار دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی تهران می باشد. وی در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد اقتصاد ایران و اقتصاد بخش عمومی تدریس می کند. بسیاری او را از طیف اقتصاددانان با گرایش اقتصاد اسلامی می شناسند.
دژپسند در دوران سیدمحمد خاتمی معاون برنامه ریزی اقتصادی وزارت بازرگانی بود و در تهیه قانون تجارت و قانون تجارت الکترونیکی نقش عمده ای را ایفا کرد. سپس با انتصاب فرهاد رهبر به ریاست سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان معاون تولید و برنامه ریزی برگزیده شد. در اردیبهشت ماه سال 1385 دژپسند اعلام کرد که ارتباط منسجمی بین برنامه و اقدامات اجرایی دولت نمی بیند و سرانجام در مهر ماه 1385 از سمت خود استعفا داد.
در دوره اول ریاست جمهور روحانی وی به عنوان معاونت امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه منصوب شد و حدود چهار سالی در این سمت مشغول به فعالیت بود تا اینکه در مورخه 22 شهریور 1396 طی حکمی از سوی محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه از این سمت کنار گذاشته شد و به عنوان مدیر مرکز آموزش و پژوهش‌ های توسعه و آینده ‌نگری منصوب شد. همچنین وی که به عنوان دبیر ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی نیز مشغول به فعالیت بود، در مورخه 4 مهر 1396 طبق تصمیم اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری و رئیس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی از این سمت کنار رفت و جای خود را به سیدحمید پورمحمدی داد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار