کد خبر: ۶۶۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳



اقبال محمديان
نماينده رامهرمز در مجلس شوراي اسلامي‌


از روزي که تحريم‌ها جدي تر شده و ترامپ بر رفتارهاي غير منطقي خود بيشتر اصرار دارد، حساسيت مديريت در کشور نيز بالاتر رفته است. يکي از مواردي که نيازمند توجه بيشتر است، ترخيص به موقع کالاهايي است که تمامي‌مراحل را طي کرده و پس از تامين اعتبار، خريد، بارگيري، حمل و نقل، پياده شدن در بنادر کشور، در گمرکات کشور زمين گير مي‌شود زيرا به يکي از دلايل نامعلوم در انبارهاي گمرک رسوب کرده است. اين در حالي است که ترخيص سريع

مواد اوليه و ماشين آلات مورد نياز توليد از گمرکات کشور بايد در اولويت قرار گيرد به ويژه که در شرايط کنوني تحريمها به هيچ وجه درست نيست کالاي مورد نياز توليد در انبارهاي گمرک رسوب شود.

البته يکي از دلايل استيضاح کرباسيان وزير سابق امور اقتصاد و دارايي همين رسوب شدن کالاها در انبارهاي گمرک بود. مدتها بود که نمايندگان نسبت به رسوب کالا در گمرکات تذکر کتبي و شفاهي مي‌دادند و چون توجهي به آنها نمي‌شد، در سوالات وزير اقتصاد مطرح شد. اکنون نيز سرپرست وزارت امور اقتصاد و دارايي بايد مشکلات گمرک را در سرلوحه کارهاي خود قرار دهد.اينکه کالاهاي بسياري در گمرکات کشور دپو شود و مردم نيز به آن کالاها نياز داشته باشند، مي‌تواند براي گمرکات کشور حاشيه ساز باشد.

بي شک رويکرد جديد گمرک جاي خوشحالي دارد زيرا گمرک تصميم گرفته کالاهاي وارد شده به گمرک را به سرعت ترخيص کند. آنچه نمايندگان مجلس از دولتمردان مي‌خواهند، رفع مشکلات مردم است و همين قدر که کالاها در گمرک انبار نمي‌شود و باعث زيان واردکنندگان نمي‌شود، گام بسيار بزرگي است.

اما لازم است بين سودجويان با توليدکنندگان و کساني که کالاهاي اساسي مورد نياز مردم را وارد مي‌کنند تفاوت قايل شويم. اينکه عده‌اي خودروي لوکس وارد مي‌کنند و انتظار دارند به سرعت ترخيص شود، هرگز مطالبه مجلس نيست. قرار نيست عده‌اي ارز مورد نياز کشور را براي واردات کالاهايي اختصاص دهند که براي اقشار خاص جامعه است.

در اين شرايط شاهد رفتار سوال برانگيزي از سوي مردم هستيم و مي‌بينيم که مردم براي خريد کالاهاي اساسي به فروشگاهها هجوم مي‌برند که باعث نگراني است. امروزه تحريمها باعث شده تا مردم نگران باشند و متاسفانه ميزان خريد مردم از نيازهاي اوليه بيشتر شده در حالي که جمعيت کشور رشدي بدين اندازه که خريد را بالا ببرد نداشته است. بنابر اين انتظار داريم گمرکات کشور نسبت به ترخيص کالاهاي اساسي مورد نياز مردم جديت بيشتري به خرج دهند.

در اين بين بخش مواد اوليه و ماشين آلات مورد نياز توليد بسيار مهم است. اکنون که با تهديد جدي تحريم‌ها رو به رو هستيم، بايد به توليد داخلي اهميت بيشتري بدهيم و هر آنچه که باعث وابستگي کشور مي‌شود را به سرعت توليد کنيم.

اکنون شاهد مراجعه بسياري از توليدکنندگان به نمايندگان مجلس هستيم. اين توليدکنندگان بابت اينکه مواد اوليه و ماشين آلاتشان را با مکافات بسيار وارد کرده‌اند اما در گمرک زمين گير شده، گلايه دارند در صورتي که مي‌توان با ترخيص سريع اين بخش از کالاهاي وارداتي، به رفع مشکلات توليد و توليدکنندگان کمک کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار