کد خبر: ۶۷۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۸
شارژ صدهزار تومانی جواب تورم افسار گسیخته را نمی‌دهد؛
تجارت آنلاین: نوسانات نرخ ارز در هفته‌هاي گذشته و چند برابر شدن قيمت ارزاق و کالاها آثار خود را بر معيشت مردم برجا گذاشت و باعث شد سفره‌هاي خانوارها هر روز از روز قبل کوچکتر شود.
انتقاد از وضعیت معیشتی مردم

نوسانات نرخ ارز در هفته‌هاي گذشته و چند برابر شدن قيمت ارزاق و کالاها آثار خود را بر معيشت مردم برجا گذاشت و باعث شد سفره‌هاي خانوارها هر روز از روز قبل کوچکتر شود. همين مسئله به نوبه خود موجب اعتراض و انتقاد نمايندگان مجلس در نقد سياست‌هاي اقتصادي دولت شد. از جمله اين نمايندگان بايستي از سيد ناصر موسوي لارگاني عضو کميسيون اقتصادي و علي محمد شاعري عضو هيات رييسه کميسيون کشاورزي نام برد که از وضعيت معيشتي مردم گلايه کرند و از دولت خواستند راهکار عاجلي براي رفع مضايق معيشتي مردم بينديشند. گفتني است که چندي پيش رهبر معظم انقلاب نيز در جلسه مشترک با سران سه قوه دستور رسيدگي عملي و جدي در خصوص رفع مشکلات اقتصادي را صادر فرموده و به مسئولان نظام توصيه نمودند در اين جهت از ديدگاه‌هاي صاحبنظران و دلسوزان دانشگاهي بهره گيرند.

    شارژ صدهزار تومانی جواب تورم را نمی‌دهد

به گزار ش ایلنا یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: قشر پائین جامعه امروز توانایی خرید ۳۵۰قلم کالا ندارد و سفره‌شان روز به روز خالی‌تر می‌شود. چرا قیمت یک کیلو گوجه فرنگی باید سرسام آور باشد؟ قطعا با ماهی صد هزار تومان مشکل مردم حل نمی‌شود. سید ناصر موسوی لارگانی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره شرایط کنونی کشور و افزایش روز افزون قیمت‌ها گفت: معتقدم به دلیل عدم نظارت کافی، بعضی از این مشکلات برای مردم ایجاد شده است که نه ربطی به تحریم دارد و نه به ارز، بلکه به دلیل عدم برخورد با متخلفین، سودجویان،دلالان و واسطه‌هاست که هرکسی به هر طریقی که دوست دارد کالا را به مردم می‌فروشد. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: باید برای جلب رضایت و اعتماد مردم این نظارت‌ها جدی شود. وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی باید در این موقعیت از یک‌سری کارهای روزمره فاصله بگیرد؛ به طور مثال بعضی از لوایح و طرح‌هایی که شاید اولویت مردم نباشد کنار بگذارد و یک برنامه ریزی جدی برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم انجام دهد. لارگانی خاطر نشان کرد: لازم است دولت و مجلس در کنار یکدیگر برای رفع مشکلات مردم چاره‌ای بیاندیشند. وی درباره جایگزینی بسته‌های حمایتی به جای یارانه‌ها، گفت: مجلس یک طرح دو فوریتی را پس از ساعت‌ها کار کارشناسی برای رفع مشکلات مردم ارائه داد، اما متاسفانه نماینده دولت اعلام کرد ما خودمان یک بسته حمایتی داریم که می‌تواندمشکلات را حل کند. نماینده مردم فلاورجان ادامه داد: صحبت‌هایی که نمایندگان دولت می‌کنند گره‌گشای مشکلات مردم نیست؛ هر چند ماه یک بار صد هزار تومان کارت‌هایی را برای خرید کالا شارژ کنیم جواب نمی‌دهد!

    ضرورت طراحی سازوکار دولت در حمایت از مصرف کننده

در خبری دیگر عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، گفت: دولت باید مکانیزمی را برای حمایت از تولید و ساز و کاری را همزمان برای حمایت از مصرف کننده به مرحله اجرا دربیاورد تا قیمت محصولات کشاورزی به تعادل لازم برسد. علی محمد شاعری در گفت و گو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به اینکه تلاطمی که اخیرا در بازار ایجاد شده ناشی از افزایش بی رویه نرخ ارز است، گفت: قیمت هایی که در بازار می بینیم قیمت های صادراتی هستند و دولت بایستی جلوی افزایش قیمت های بی رویه را با بسته های حمایتی که به مصرف کننده اختصاص می دهد، بگیرد. نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه راه حل ایجاد تعادل در بازار ممنوعیت صادرات نیست، اضافه کرد: برای مثال اگر ظرفیت تولید مرغ در کشور روزی سه میلیون تن است نباید جلوی صادرات مرغ گرفته شود و یا ممنوعیت صادرات گوجه و سیب زمینی راه حل مشکلات در بازار نیست. عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، افزود: راه حل اساسی واقعی کردن قیمت ها و حمایت از مصرف کننده با ارایه بسته های حمایتی از سوی دولت برای اقشار کم درآمد و آسیب پذیر جامعه و همچنین اتخاذ ساز و کارهای مناسب به منظور افزایش درآمد سبد خانوار است.

نام:
ایمیل:
* نظر: