کد خبر: ۶۷۰۵۲
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۵
طی پنج ماهه نخست امسال حدود ۲.۵ میلیون برچسب پرداخت الکترونیک عوارض توسط بانک مسکن فروخته شد که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۲ درصد رشد داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از  بانک مسکن-هیبنا، تاثیر پرداخت الکترونیک عوارض در کاهش اتلاف وقت مسافران سبب شده اقبال به بهره‌مندی از مزایای سامانه پرداخت الکترونیک عوارض موسوم به «ETC» با افزایش همراه باشد. خرید برچسب ETC و نصب آن روی خودرو موجب می‌شود مسافران بتوانند بدون فوت وقت برای پرداخت عوارض، از خطوط مخصوص دارندگان این برچسب در ایستگاه‌های عوارضی مجهز به سامانه مذکور عبور کنند. این امکان همچنین در کاهش مصرف سوخت به دلیل کاهش طول صف انتظار پرداخت دستی عوارضی موثر است.
آمارهای احصا شده از چهار ایستگاه عوارضی مجهز به سامانه ETC حاکی است، امسال در تمام این مبادی شاهد رشد میزان استفاده از این برچسب‌های شارژی برای پرداخت خودکار عوارض تردد در معابر مذکور بوده‌ایم. طی 5 ماهه اول سال جاری 595 هزار و 177 تردد از خطوط ویژهETC عوارضی بعد از فرودگاه در ورودی شهر قم به شکل مجاز انجام شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 23.5 درصد رشد دارد. در مقابل آمار ترددهای غیرمجاز از خطوط ETC این ایستگاه در یک روند کاهشی از حدود 90 هزار مورد به 60 هزار تردد رسیده است. این آمارها نشان می‌دهد اقبال به استفاده از امکان پرداخت الکترونیک عوارض امسال روند افزایشی داشته است.
تعداد ترددهای مجاز از خطوط ویژه دارندگان ETC در ایستگاه عوارضی اهواز – بندر امام نیز با رشد 7.5 درصدی همراه بوده است،‌ طوری که در 5 ماهه نخست امسال 192 هزار و 93 تردد در این خطوط ثبت شده است. البته در این ایستگاه عوارضی 25 هزار و 282 تردد غیرمجاز نیز ثبت شده که آمار این ترددها توسط خودروهای فاقد ETC، حدود 3 درصد افزایش داشته است.
میزان رشد تردد دارندگان برچسب ETC از ایستگاه عوارضی پردیس نیز در پنج ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال 25.8 درصد بوده است. به این ترتیب از ابتدای فروردین تا پایان مرداد سه میلیون و 176 هزار و 570 تردد خودروهای دارای برچسب از این ایستگاه ثبت شده است. این در حالی است که ترددهای غرمجاز از خطوط ویژه پرداخت الکترونیک در این ایستگاه نیز با افزایش بیش از 33 درصدی به 219 هزار و 107 مورد رسیده است.
همچنین در عوارضی قم به تهران طی 5 ماهه اول امسال یک میلیون و 944 هزار و 137 تردد مجاز ثبت شده که رشد 12.6 درصدی آن نسبت به مدت مشابه پارسال حاکی از اقبال بیشتر مسافران به برخورداری از امکان سهل‌الوصول پرداخت الکترونیک عوارض است. در عین حال 10.7 درصد بر آمار ترددهای غیرمجاز از این ایستگاه نیز افزوده شده و 164 هزار و 570 تردد توسط خودروهای فاقد برچسب از خطوط ویژه ETC عوارضی قم به تهران ثبت شده است.
به گزارش هیبنا، خودروهای عبوری از خطوط مجهز به تجهیزات پرداخت الکترونیکی عوارض در صورت عدم برخورداری از برچسب یا فقدان اعتبار کافی در برچسب خود، از سوی اداره راهنمایی و رانندگی 30 هزار تومان جریمه می شوند. اما این جریمه بلافاصله اعمال نخواهد شد و دارندگان برچسب یا حتی کسانی که هنوز برچسب نخریده‌اند، می‌توانند تا 72 ساعت پس از عبور از آزادراه نسبت به خرید برچسب و شارژ اعتبار اقدام کنند تا این جریمه اعمال نشود. به این ترتیب نفع ترددکنندگان غیرمجاز از این خطوط در خرید برچسب ETC و نیز شارژ به موقع آن است.
آمار فروش برچسب‌های ETC حاکی است، طی 5 ماهه اول امسال 2 میلیون و 480 هزار و 140 فقره برچسب فروخته شده که نسبت به مدت مشابه پارسال 42 درصد افزایش داشته است. همچنین ماه میانی تابستان همزمان با موج سفرهای تابستانی، پررونق‌ترین دوره تقاضای این برچسب‌ها بوده،‌ طوری که در این ماه بیش از 52 هزار و 200 برچسب به متقاضیان فروخته شد.

نام:
ایمیل:
* نظر: