کد خبر: ۶۷۱۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد:
نخستین نشست شورای راهبردی محیط زیست با ارائه نظر کارشناسان، صاحبنظران و متخصصین حوزه محیط زیست برگزار شد و موارد محیط زیستی شهر مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
آماده دریافت رویکردهای نوین جهت اداره شهر از سوی صاحبنظران هستیم

به گزارش پایگاه خبری تجارت آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار نخستین جلسه شورای راهبردی محیط زیست  درزمینه بحث و تبادل نظر در خصوص برنامه پنج ساله سوم با حضور صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی، یزدانی معاون خدمات شهری و محیط زیست، صدرالدین علی پور مدیر کل مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و جمعی از اساتید، نخبگان و صابنظران حوزه محیط زیست برگزار شد .
در این نشست صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در قالب کارگروه های تخصصی تر باید موضوعات محیط زیستی پیش برود تا قابلیت عملیاتی تر شدن در شهر داشته باشد و این جلسات نمایشی و شعاری نیست، گفت: در بحث محیط زیست به 10 مساله مهم شهر پرداخته شود و همه موارد باید قابلیت اجرا سنجش و اندازه گیری داشته باشند. 
وی در ادامه گفت: در شرایط موجود باید از ظرفیت و فرصت ها نهایت بهره را ببریم، ایده آل فکر کردن خوب است اما نباید صرفا حرف و شعار باقی بماند. امروز در شهرداری تهران قدرت محدود داریم چون مدیریت واحد شهری اتفاق نیفتاده و قطعا شهردار تهران شهردار نیویورک نیست. 
نوری اظهار کرد: در شهرتهران در ۱۰ سال گذشته  ۱۲۸ هکتار از فضای سبز تهران برای یک درصد از تامین درآمدها  تغییر کاربری داد. سیاست شورای پنجم  شهرفروشی نیست،  امروز فروش تراکم را کنار گذاشتیم و منابع شهرداری کاهش یافت، در حال حاضر ۵۴ هزار میلیارد تومان شهرداری تهران بدهی دارد و باید در این زمینه  کار شود تا بدهی ها وصول گردد. متاسفانه برخی قوانین شهرداری ها را تحت فشار قرارمی دهد مثلا طرحی در مجلس به نام مالیات برارزش افزوده است که اگر تصویب شود دیگر شهرداری ها درآمدی ندارند.
صدرالدین علی پور با اظهار اینکه برای تدوین یک برنامه موفق باید هر دو گروه اجرایی و تخصصی در کنار هم قرار گیرند، گفت: امیدوارم با برگزاری و تداوم این نشست و بهره گیری از پتانسیل حوزه تحقیقات و اجرا نقش تاثیر گذاری در ارائه برنامه های مطلوبتر در جهت ارتقاء شاخص های محیط زیستی کلانشهر تهران در برنامه سوم داشته باشیم .
در این نشست موضوعاتی از قبیل اینکه  شهر یک فرایند است و فرآوره نیست و باید الگوها تغییر کند و بر اساس سلامت، عدالت اجتماعی الگوها به سمت یک حرکت عمومی تاثیرگذار پیش رود و همچنین در این شرایط مسائل شهر تهران با یک حالت رویه و گفتگو حل نمی شود و باید با یک برنامه که ضمانت اجرایی قوی تری داشته باشد مسائل آن حل شود پیش رفت و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
در ادامه دیگر اعضاء بر تعاملات بین بخشی، مطالعات بین المللی، اصلاح الگوی مصرف و مدیریت آن، حفاظت از فضای طبیعی به عنوان ریه های تخصصی شهر و خارج شدن از نگاه سنتی به آن، حفاظت از تنوع زیستی، کاهش سرانه تولید زباله، آموزش و فرهنگ سازی با استفاده از متدهای روز جهت اثر بخشی بیشتر، تغییر نحوه نگرش به اداره شهر اشاره شد.
از دیگر موارد مهم در این نشست که همگی اعضا به آن تاکید داشتند رد شدن توان اکولوژیکی شهر و بارگذاری بیش از اندازه جمعیت به دلیل مهاجرتهای محیط زیستی و عدم برنامه مشخص بوده و اذعان داشتند باید برنامه های شهر، هدف، چشم-انداز و شاخص های کمی روشنی داشته باشد و بدون در نظر گرفتن اقدامات مثبت برنامه قبلی نمی شود اقدام جدیدی انجام داد.
در پایان جلسه مقرر شد اساتید و صاحبنظران در فرصت اعلام شده نظرات کارشناسی محیط زیستی  خود را جهت بهبود تدوین برنامه سوم اعلام نمایند و نشست شورای راهبردی هر یک ماه با حضور اساتید و صاحبنظران برگزار شود.
نام:
ایمیل:
* نظر: