کد خبر: ۶۷۱۸۴
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۵
سیم‌کارت‌های رند همپای قیمت یک آپارتمان معامله می شود
سیم کارت‌ها در بازار ایران در حالی به خرید و فروش می‌رسند که قیمت بر خی از آن‌ها معادل قیمت یک آپارتمان است. جالب است بدانید قیمت این سیم‌کارت‌ها گاهی تا ٨٠٠‌ میلیون تومان می‌رسد. البته جالب است بدانید که سیم‌کارت‌های همراه اول مشتریان پروپاقرص‌تری دارند و قیمت این سیم‌کارت‌ها در بازار ایران رکورددار است.
ظهور سیم کارت های 800 میلیون تومانی در بازار!
ایرانی‌ها ٨٨‌میلیون سیم‌کارت دارند. در واقع تعداد سیم‌کارت‌ها ٨‌میلیون بیشتر از جمعیت کشور است. با این وجود هنوز بازار خریدوفروش سیم‌کارت داغ است و گاهی قیمت برخی سیم‌کارت‌ها به اندازه قیمت خانه می‌رسد. فعالان بازار سیم‌کارت می‌گویند گران‌ترین سیم‌کارت‌ها در بازار آزاد سیم‌کارت‌هایی هستند که صفر و یک بیشتری دارند.
جالب است بدانید قیمت این سیم‌کارت‌ها گاهی تا ٨٠٠‌ میلیون تومان می‌رسد. البته جالب است بدانید که سیم‌کارت‌های همراه اول مشتریان پروپاقرص‌تری دارند و قیمت این سیم‌کارت‌ها در بازار ایران رکورددار است.

*٥ اپراتور و ٢٧ پیش‌شماره

درحال حاضر ٥ اپراتور تلفن‌همراه در ایران فعالیت می‌کنند و سیم‌کارت‌های خود را با چیزی حدود ٢٧ پیش‌شماره به متقاضیان واگذار می‌کنند.
اپراتور اول یا همراه اول سیم‌کارت‌های خود را با پیش‌شماره‌های ٩١٠، ٩١١، ٩١٢، ٩١٣، ٩١٤، ٩١٥، ٩١٦، ٩١٧ و ٩١٨ و ٩١٩ واگذار کرده است. علاوه بر این، همراه اول به تازگی سیم‌کارت‌هایی با پیش‌شماره ٩٩١ واگذار می‌کند. این پیش‌شماره‌ها در واقع پیش‌شماره سیم‌کارت‌های دایمی همراه اول است و پیش‌شماره‌های اعتباری همراه اول به جز این موارد، پیش‌شماره‌های ٩١٩ و ٩٩٠ را هم شامل می‌شود.
- پیش‌شماره‌های دایمی و اعتباری ایرانسل هم ٩٣٠، ٩٣٣، ٩٣٥، ٩٣٦، ٩٣٧، ٩٣٨، ٩٣٩، ٩٠٢، ٩٠١ و ٩٠٥ است.
- مشترکان دایمی رایتل سیم‌کارت‌هایی با پیش‌شماره ٩٢٠ دارند و پیش‌شماره مشترکان اعتباری این اپراتور ٩٢١ و ٩٢٢ است.
- مشترکان تالیا هم سیم‌کارت‌هایی با پیش‌شماره ٩٣٢ دارند.
- به جز این، اپراتور شاتل به‌عنوان نخستین اپراتور مجازی تلفن‌همراه سیم‌کارت‌هایش را با پیش‌شماره ٩٩٨ وارد بازار کرده است. اپراتورهای مجازی زیرساخت‌های مخابراتی را از اپراتورهای بزرگ اجاره می‌کنند و سوددهی شان بابت خدماتی است که به مشترکان می‌دهند.

*سیم‌کارت‌هایی به قیمت خانه!
از میان ٥ اپراتور سیم‌کارت‌های همراه اول همچنان پرمشتری‌ترین است. گرچه همراه اول سیم‌کارت‌های جدید دایمی را تنها با قیمت ١٦٠‌هزار تومان به مشترکان واگذار می‌کند اما این تمام ماجرا نیست و بازار مکاره سیم‌کارت داغ‌داغ است. بازاری که قیمت‌ها در آن از ١٦٠هزار تومان شروع شده و به بیشتر از نیم‌میلیارد تومان هم می‌رسد.
در این بازار داغ، سیم‌کارت‌ها با شماره‌های رند که راحت‌تر در خاطر می‌مانند، بهایی بالاتر از حد معمول دارند و قیمت برخی از این شماره‌ها به چندصد‌میلیون تومان هم می‌رسد، اما اینکه تعیین قیمت برای این خطوط از چه قاعده و قانونی پیروی می‌کند، موضوعی است که شاید پاسخ چندان روشنی برای آن وجود نداشته باشد؛ هرچند در این زمینه از سوی رگولاتوری مصوباتی نیز ابلاغ شد و فعالان بازار موبایل نیز بر این نکته تأکید دارند که این تعرفه‌گذاری براساس تجربیات و وضع بازار
انجام می‌شود.

*از ٨٠٠‌هزار تا ٨٠٠‌میلیون
وقتی به سایت‌های اعلامی بهای سیم‌کارت مراجعه می‌کنی، قیمت‌های عجیب و غریبی را می‌بینی. از ٨٠٠‌هزار تومان گرفته تا ٨٠٠‌میلیون تومان. قیمت‌هایی که گویی هیچ نظارتی روی آنها صورت نمی‌گیرد و براساس نظام عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.
محمدی یکی از فعالان بازار سیم‌کارت به «شهروند» می‌گوید: برخی از شماره‌های رند و کدهای ١ و ٢ نوعی کالای لوکس تلقی می‌شود که متقاضیانش هزینه آن را پرداخت می‌کنند. به گفته او، از آنجایی که ارایه خط‌های تلفن ٠٩١٢ درحال اتمام است، قیمت این سیم‌کارت‌ها از ١٤٥‌هزار تومان که قیمت رسمی آن است، به بالای ٤٠٠‌هزار تومان رسیده است.
آنگونه که این فعال بازار توضیح می‌دهد، سیم‌کارت‌هایی که در آن عدد ٠ یا ١ در آن پرتکرارتر باشد، آن سیم‌کارت برای مشتریان جذاب‌تر و قیمتش هم بیشتر است. همچنین اگر اعداد رندی مانند ١٠٠٠ یا ٢٠٠٠ در آن وجود داشته باشد، قیمت سیم‌کارت گران‌تر هم می‌شود.
اپراتور همراه اول پیشتر در این‌باره به ایسنا گفته بود: سیم‌کارت‌های صفر یا کارکرده موجود در بازار، توسط فروشندگان سیم‌کارت عرضه شده و به علت محدودبودن و تقاضای بالا، با قیمتی بالاتر به فروش می‌رسند و همراه اول نقشی در قیمت‌گذاری آنها ندارد.

*مظنه چقدر؟

آنگونه که فعالان بازار می‌گویند: تقاضا برای سیم‌کارت‌های قدیمی بیشتر برای سیم‌کارت‌های کد یک تا ۳ است. قیمت‌های سیم‌کارت‌های کد یک در سایت‌های خرید و فروش از ٣میلیون و ۳۰۰‌هزار تا ٤‌میلیون تومان شروع می‌شود. سیم‌کارت‌های کد ۲ با ۵۰۰‌هزار تومان اختلاف ارزان‌تر و سیم‌کارت‌های کد ۳ با یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان کاهش قیمت نسبت به سیم‌کارت‌های کد یک عرضه می‌شوند. البته اینها قیمت‌های حداقلی است و در بازار، سیم‌کارت‌های تا چند صد‌میلیون تومانی هم وجود دارد.
در این بازار گاهی قیمت‌های نجومی برای شماره‌های رند پرداخت می‌شود. برای برخی سیم‌کارت‌ها با شماره‌های خاص اصلا نمی‌توان قیمت مشخصی را تعیین کرد. قیمت سیم‌کارت‌های دایمی و معمولی با پیش‌شماره ٠٩١٢ کد یک، از ٣‌میلیون و ٦٠٠‌هزار تومان آغاز می‌شود و تا ٥‌میلیون و ٢٠٠‌هزار تومان نیز می‌رسد. در همین رده شماره‌ای، کدهای ١٧٧ با قیمت ٣‌میلیون و ٨٠٠‌هزار تومان، کدهای ١٣٠ با قیمت ٤‌میلیون و ٣٠٠‌هزار تومان، کدهای ١١٤ با قیمت ٥‌میلیون و ٦٠٠‌هزار تومان و کدهای ١١٥ با قیمت ٥‌میلیون و ٤٠٠‌هزار تومان خرید و فروش می‌شوند. اما استقبال از سیم‌کارت ایرانسل با شماره‌های رند به مراتب کمتر بوده و قیمت‌های پیشنهادی برای آنها حداکثر ٥٠‌میلیون تومان است.

*سیم‌کارت‌های جدید چند؟
سیم‌کارت‌های جدید دایمی به قیمت دولتی ١٦٠‌هزار تومان عرضه می‌شوند. البته اگر روی شماره سیم‌کارت خود حساسیتی ندارید، می‌توانید سیم‌کارت‌های اعتباری همراه اول را به قیمت ٥‌هزار تومان از باجه‌های پیشخوان تهیه کنید. دریافت شماره در این سیم‌کارت‌ها به صورت رندوم است و گاهی به دلیل اینکه در ابتدای فروش خود قرار دارند، شماره‌های رندی به متقاضیان داده می‌شود. البته اگر قصد دارید که خودتان شماره دلخواهتان را انتخاب کنید، باید سرکیسه را کمی شل کنید و از سایت همراه اول به قیمت ٢٣‌هزار تومان شماره دلخواه خود را خریداری کنید، اما سیم‌کارت‌های اعتباری ایرانسل این روزها به قیمت ١٠‌هزار تومان و دایمی آنها به قیمت ٦٠‌هزار تومان فروخته می‌شود. سیم‌کارت دایمی انتخابی رایتل هم با پیش‌شماره ٠٩٢٠ به قیمت ١٢٠‌هزار و سیم‌کارت‌هایی که شماره‌هایش به صورت رندم انتخاب می‌شود، ٦٠‌هزار تومان فروخته می‌شود.

*مزایده سیم‌کارت توسط اپراتورها
با این وجود خرید و فروش سیم‌کارت به بازار آزاد محدود نشد و اپراتورها هم به بهانه کنترل قیمت‌ها تصمیم گرفتند سامانه‌هایی راه‌اندازی کنند و به صورت مستقیم خودشان سیم‌کارت‌های لاکچری و رند را بفروشند.
در حال حاضر شماره‌های رند از طریق «سامانه حراج» همراه اول به نشانی rond.mci.ir به صورت روزانه و در مناسبت‌های مختلف به حراج گذاشته می‌شود. سایر افرادی که اقدام به فروش سیم‌کارت می‌کنند، به صورت شخصی عمل کرده و ارتباطی با شرکت ارتباطات سیار ایران ندارند.
اما اگر خواهان خرید شماره‌های رند ایرانسل هستید، با مراجعه به سایت rond.irancell.ir و شرکت در مزایده‌های فروش شماره‌های رند می‌توانید شماره دلخواه خود را خریداری کنید. در این مزایده، شماره‌های رند ایرانسل در چهار دسته‌بندی مختلف با عنوان پلانیتیوم، طلایی، نقره‌ای و برنزی عرضه شده است.
هر مشترک جهت شرکت در مزایده باید حداقل ۲۰‌درصد از مبلغی را که تمایل دارد با آن وارد مزایده شود، از طریق درگاه اینترنتی موجود در پورتال ایرانسل به حساب معرفی‌شده واریز کند. این مبلغ به‌عنوان ضمانت شرکت در مزایده، تا تعیین تکلیف مزایده‌هایی که مشترک در آنها شرکت کرده، در این حساب نگهداری خواهد شد. هر مشترک در مجموع تا سقف پنج برابر سپرده مذکور، امکان ارایه پیشنهاد خواهد داشت. در صورتی‌که مشترک جزو برندگان مزایده نباشد، سپرده شرکت در مزایده ظرف هفت روز کاری از زمان درخواست استرداد سپرده به او برگشت داده می‌شود.

*دایمی بخریم یا اعتباری؟
تعرفه مکالمه با سیم‌کارت‌های دایمی کمتر از تعرفه مکالمه با سیم‌کارت‌های اعتباری است. بر این اساس تعرفه مکالمه همراه اول و ایرانسل برای هر دقیقه مکالمه برای سیم‌کارت دایمی ٥٩٩ریال و برای سیم‌کارت اعتباری ۸۹۹ ریال است و تعرفه‌های رایتل همچنان بدون تغییر مانده و از همه اپراتورها ارزان‌تر است.
با این وجود نگاهی به آمارهای خرید و فروش سیم‌کارت نشان می‌دهد میزان تقاضای خرید سیم‌کارت‌های اعتباری حداقل ٥برابر سیم‌کارت‌های دایمی است؛ تقاضایی که می‌توان ریشه آن را در ارزان بودن قیمت سیم‌کارت‌ها دانست، همچنین در برخی موارد مربوط به مدیریت هزینه مکالمات، بسیاری از دارندگان سیم‌کارت‌های دایمی سراغ سیم‌کارت‌های اعتباری می‌آیند.

*چند سیم‌کارت به نام شماست؟

اگر سیم‌کارتی به نام شما ثبت شده باشد، اما دیگری آن را مورد استفاده قرار دهد، مسئولیت حقوقی سنگینی روی دوش شما می‌افتد، به همین دلیل طرح ساماندهی مالکیت سیم‌کارت‌ راه‌اندازی شد. کاربران با مراجعه به این سامانه می‌توانند از تعداد خطوطی که به نام آنهاست، آگاه شده و نسبت به غیرفعال کردن خطوطی که از آنها استفاده نمی‌کنند، اقدام کنند.
طرح ساماندهی سیم‌کارت‌های بی‌نام و نشان از نیمه ‌سال ۹۳ با اجرای فاز اول آغاز شد، همچنین سامانه استعلام تعداد خطوط مشترکان تلفن همراه روی پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از مهر ۹۴ راه‌اندازی شد. تمامی مشترکان می‌توانند با مراجعه به پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در بخش خدمات الکترونیک یا در نشانی اینترنتی mobilecount.cra.ir به این سامانه مراجعه کرده و از تعداد سیم‌کارت‌هایی که با کدملی آنان ثبت شده است، مطلع شوند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار