کد خبر: ۶۷۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱
موافقت شواری هماهنگی اقتصادی سران قوا با گران شدن خودرو
بعد از اعلام دو خودروساز بزرگ برای پیش فروش خودروهایشان، تب و تابی در میان دلالان خودرو برای فروش شکل گرفت که باعث کاهش قیمت خودرو شد. این در حالی است که با وجود موافقت شواری هماهنگی اقتصادی سران قوا با افزایش قیمت خودرو باید کاهش قیمت خودرو در روزهای اخیر را آرامش پیش از طوفان نامید.
قیمت خودرو دو برابر می شود؟!
بعد از اعلام دو خودروساز بزرگ برای پیش فروش خودروهایشان، تب و تابی در میان دلالان خودرو برای فروش شکل گرفت که باعث کاهش قیمت خودرو شد. این در حالی است که با وجود موافقت شواری هماهنگی اقتصادی سران قوا با افزایش قیمت خودرو باید کاهش قیمت خودرو در روزهای اخیر را آرامش پیش از طوفان نامید.
بازار خودرو طی روزهای گذشته با اعلام خبر آغاز پیش فروش ها از سوی دو خودروساز بزرگ با عکس العمل های جدی از سوی دلالان و افرادی مواجه شده است که طی ماه های گذشته با تلاطم بازار خودرو از این کالای مصرفی به عنوان محلی برای سرمایه گذاری استفاده کرده بودند اما اکنون وارد میدان شده و با اصرار در انتشار آگهی‌های متعدد بنا را بر فروش خودروهای خود گذاشته اند.
بر این اساس، این روزها بازار خودرو با افزایش عرضه مواجه شده و به نظر می رسد به مرور تقاضاهای کاذب از بازار حذف شده و مصرف کنندگان واقعی به سمت این بازار هدایت شوند.
بررسی های میدانی از آگهی های فروش خودرو در سایت ها و نیازمندی روزنامه ها حکایت از آن دارد که آگهی ها برای فروش هر چه سریعتر خودروها افزایش یافته و مصرف کنندگان واقعی اعم از افرادی که خودرو را به عنوان ابزار کار یا مصرف واقعی خود نیاز دارند وارد بازار شده و خریدار شده اند. به این ترتیب قیمت های کاذب در بازار خودرو شکسته شده و اگر چه هنوز هم این بازار با حباب مواجه است اما نرخ ها تا حدودی به سمت واقعی شدن پیش رفته است.
تب و تاب فروش برای خودروهایی که با هدف کسب سود خریداری شده بود، به این دلیل بالا گرفته است که دو خودروساز اصلی اعلام کرده اند که طرح های پیش فروش را به زودی آغاز خواهند کرد. این افراد نگران هستند با انجام این پیش فروش ها، حاشیه سودشان بیش از قبل تقلیل رفته و حتی ضرر کنند.
گزارش های میدانی از بازار خودرو حکایت از آن دارد که قیمت طی یکی دو روز گذشته با کاهش بیشتری مواجه شده و در برخی مدل های خودروهای داخلی بین ۵ تا ۷ میلیون تومان کاهش را تجربه کرده است، ضمن اینکه فروشندگان در هر آگهی جدیدی که منتشر می کنند، تلاش دارند تا قیمت را کاهش بیشتری دهند تا بلکه سریعتر خریدار پیدا کنند. بر این اساس، پیش بینی می شود طی روزهای آینده بازار خودرو کاهش نرخ بیشتری را تجربه کند .

*نرخ خودرو در کارخانه و بازار
در حال حاضر، قیمت پراید ۱۱۱ در کارخانه ۲۲ میلیون و ۴۹۲ هزار تومان و در بازار ۳۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، پراید ۱۳۱، ۲۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان در کارخانه و ۳۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازار، پراید ۱۵۱ در کارخانه ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در بازار قیمت خورده است.
همچنین نرخ هر دستگاه خودروی تیبا ۲ در کارخانه ۳۰ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان و در بازار ۴۱ میلیون تومان، چانگان در نمایندگی ۷۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان و در بازار ۱۲۳ میلیون تومان معامله می شود، در حالی که هر دستگاه پژو ۴۰۵ در کارخانه ۳۲ میلیون و ۹۴۶ هزار تومان و در بازار ۴۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو SLX در کارخانه ۳۵ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۹۰۰ تومان و در بازار ۵۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پژو ۴۰۵ دوگانه سوز در کارخانه ۳۴ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۲۰۰ تومان و در بازار ۵۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است.
خودروسازان هر دستگاه پژو پارس را ۴۰ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۷۰۰ تومان می فروشند، در حالی که این خودرو در حاشیه بازار ۶۴ میلیون تومان قیمت می خورد، ضمن اینکه هر دستگاه پژو پارس TU۵ در کارخانه ۴۲ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان و در بازار ۷۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در کارخانه ۳۶ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان و در بازار ۵۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۵ در کارخانه ۴۱ میلیون و ۹۴۲ هزار تومان و در بازار ۶۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و خودروی ۲۰۶ صندوق دار V۸ در کارخانه ۴۲ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۱۰۰ تومان و در بازار ۶۶ میلیون تومان است.
در خانواده سمند، هر دستگاه سمند LX در کارخانه ۳۳ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۴۰۰ تومان و در بازار ۵۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، سمند EF۷ در کارخانه ۳۴ میلیون ۳۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان و در بازار ۵۳ میلیون تومان، سمند دوگانه سوز در کارخانه ۳۶ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان و در بازار ۵۵ میلیون تومان است، ضمن اینکه دنا دنده ای ۴۶ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۴۰۰ تومان در کارخانه و ۷۴ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در بازار قیمت خورده است.
هر دنا پلاس اتومات نیز در کارخانه ۵۳ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۸۰۰ تومان و در بازار ۹۵ میلیون تومان و هر دستگاه ۲۰۷ دنده ای در کارخانه ۴۷ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان و در بازار ۸۱ میلیون تومان است.
در نهایت خودروسازان برلیانس ۳۳۰ اتومات را ۶۶ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان می فروشند و خریداران در حاشیه بازار بین ۱۰۶ تا ۱۰۹ میلیون تومان برای آن قیمت گذاشته اند. هر برلیانس ۳۲۰ اتومات نیز در کارخانه ۶۳ میلیون و ۷۴۱ هزار تومان بوده که در بازار بین ۱۰۱ تا ۱۰۶ میلیون تومان نرخ می خورد.

*قیمت خودرو دوبرابر می شود؟
این موج تازه کاهش قیمت ها و رقابت برای فروش خودرو در حالی اتفاق می افتد که برخی از فعالان بازار معتقدند پشت پرده بازار اتفاق دیگری در جریان است و بازار در یکی دو هفته آینده با موج تازه ای از گرانی خودرو مواجه می شود که این بار برخلاف موج قبلی نه از سوی دلالان که از سوی خودروسازان و به صورت رسمی گرانی خودرو را در پی خواهد داشت.
شاهد مثال آنها هم خبر دیروز رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع بود که از موافقت برای گران شدن رسمی قیمت خودرو خبر داد. آنان بدترین سناریو را رشد دو برابر شدن قیمت خودرو به خاطر تاثیر نرخ ارز بر قطعه سازان و صنعت خودرو می دانند و معتقدند چون احتمالا دلار تخصیص داده شده به خودروسازان از 3800 تومان به بیش از 6 هزار تومان جهش خواهد داشت پس باید منتظر دو برابر شدن قیمت تمام شده تولید خودرو باشیم. هر چند بسیاری این اتفاق را بدبینانه ترین شکل ممکن می دانند و معتقدند در صورت گران شدن این افزایش قیمت بیش از 15 درصد نخواهد بود.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به موافقت شواری هماهنگی اقتصادی سران قوا با افزایش قیمت خودرو گفت: اجازه داده شد قیمت بر اساس آنچه سازمان حمایت تعیین می‌کند و ستاد تنظیم بازار آن را تصویب می‌کند، اجرایی شود.
منصور معظمی موضوع خودرو را یک موضوع کلیدی دانست و گفت اگر به این موضوع توجه درست نشود ممکن است ایجاد مشکل کند.
وی افزود: امروز به دلیل تغییرات در نرخ ارز به طور قطع قیمت تمام شده خودروسازان بسیار افزایش پیدا کرده است و خودروسازان درخواست جدی برای اصلاح قیمت ها دارند.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: نکته مهم‌تر این است که خودروسازان ما قراردادهایی با قطعه سازان دارند که بر اساس قیمت های ارز 3200 تومان و 3800 تومان است و امروز با افزایش 3 برابری قیمت ارز در سامانه نیما اگر قیمت قطعه سازان اصلاح نشود بسیاری از آنها دچار گرفتاری جدی می شوند.
وی افزود: ما پیشنهاد تعیین قیمت تمام شده را به رئیس جمهور دادیم و در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح شد و اجازه داده شد قیمت بر اساس آنچه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان تعیین می‌کند و ستاد تنظیم بازار آن را تصویب می‌کند، اجرایی شود.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران تاکید کرد: با این حال خودرو‌سازان نمی‌توانند و حق ندارند که قیمت‌های خود را خودسرانه افزایش دهند.
وی گفت: وزارت صنعت متعهد شده است که از نظر میزان تولید نیاز داخل را تامین کند و اگر اتفاق خاصی رخ ندهد به طور قطع تولید مورد نیاز را تا پایان سال می توانیم تامین کنیم.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان پیشنهاد خود را برای اصلاح قیمت خودروها داده و منتظر تصمیم‌گیری ستاد تنظیم بازار هستیم .
وی افزود: زمان اعلام اصلاح قیمت‌ها بستگی به ستاد تنظیم بازار دارد که بعد از اعلام می تواند اجرایی شود و تا قبل از آن زمان بر اساس قیمت‌های قبلی باید خودروسازان عمل کنند اگر چه قیمت‌های فعلی به طور یقین خودروسازان را دچار مشکل جدی می کند.
معظمی گفت: اگر اصلاح قیمت ها اعلام شود برای نیمه دوم امسال خواهد بود.
وی افزود: قانون این اختیار را به سازمان حمایت داده و این سازمان نیز جلسات متعددی را با خودروسازان داشته است و پیشنهادی را مطرح کرده‌اند تا مراجع ذیربط آن را تصویب و ابلاغ کنند .
در پایان باید گفت با توجه به  این اظهار نظر صریح با وجود کاهش قیمت برخی از مدل ها در روزهای گذشته شاید باید این کاهش قیمت را آرامش پیش از طوفان در بازار خودرو نامید و منتظر بود تا روزهای آینده خبرهای ناخوشایندی از گران شدن خودرو در بازار به گوش برسد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار