کد خبر: ۶۷۳۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۸
پس از محکوم شدن عربستان در جامعه بین‌المللی در خصوص اقدام به قتل جمال خاشقجی، این کشور ادعاهای جدیدی را در خصوص این پرونده مطرح کرد.
روایت جدید عربستان از ماجرای قتل خاشقجی
پس از محکوم شدن عربستان در جامعه بین‌المللی در خصوص اقدام به قتل جمال خاشقجی، این کشور ادعاهای جدیدی را در خصوص این پرونده مطرح کرد.
به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره، یک منبع سعودی ادعا کرد طرح ربودن جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در استانبول، برای راضی کردن او به بازگشت به عربستان بود و قرار بود در صورتی که او بازگشت به عربستان را نپذیرد، آزاد شود. طرح اولیه، ربودن جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی و پنهان کردن او برای مدتی در استانبول بود.
این منبع سعودی در ادامه تاکید کرد مرگ جمال خاشقجی به این علت رخ داد که جلوی دهان او را گرفتند تا مانع داد و فریاد زدن او شوند. جسد جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار عربستانی به یک هماهنگ‌کننده محلی در استانبول داده شد تا آن را سر به نیست کند. بازجویی از هجده متهم این پرونده ادامه دارد.
این منبع اعلام کرد ماهر المطرب (محافظ شخصی محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی) با جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول گفتگو کرد و از او خواست به کشور بازگردد. المطرب در گفتگو با خاشقجی از او خواست تا به عربستان بازگردد. المطرب از اهداف ماموریت خود فراتر رفت و خاشقجی را به بیهوش کردن و ربودن تهدید کرد.
منبع رسمی سعودی افزود مصطفی مدنی یکی از اعضای تیم پانزده نفره مذاکره با جمال خاشقجی، پس از مرگ او، لباس‌هایش را پوشید و از در پشتی کنسولگری خارج شد تا اینطور جلوه دهد که خاشقجی کنسولگری را ترک کرده است. اعضای این تیم پانزده نفره، گزارشی جعلی را به مقامات عربستانی ارائه و اعلام کرده بودند به خاشقجی اجازه دادند کنسولگری را ترک کند.
گفتنی است جمال خاشقجی از تاریخ دوم اکتبر سال جاری میلادی پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شده بود. مقامات ترکیه‌ای پیشتر اعلام کرده بودند که تعدادی فایل صوتی و ویدئویی در اختیار دارند که نشان می‌دهد یک تیم امنیتی سعودی پس از ربودن خاشقجی، او را داخل کنسولگری به قتل رسانده است.
عربستان سعودی که در طول این مدت از ناپدید شدن جمال خاشقجی اعلام بی‌اطلاعی کرده بود، بامداد شنبه به ناچار اعتراف کرد که او را داخل کنسولگری به قتل رسانده است. این اعتراف عربستان، انتقاد مقامات آمریکایی زیادی را به دنبال داشت و همه آنها خواستار واکنش دولت آمریکا به این اقدام عربستان سعودی شدند.
دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم مسئولیت تصمیم‌گیری درباره تنبیه عربستان به دلیل قتل خاشقجی را به گردن کنگره این کشور انداخت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار