کد خبر: ۶۷۳۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۸
سوابق و عملکرد گزينه‌هاي رييس جمهور نشان می دهد؛
سرانجام و پس از انتظار فراوان حسن روحاني رييس جمهور طي نامه‌اي گزينه‌هاي مورد نظر خود را براي 4 وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت»، « امور اقتصادي و دارايي»، «راه و شهرسازي» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعي» به بهارستان معرفي کرد؛ اين 4 گزينه عبارتند از محمد شريعتمداري، محمد اسلامي، رضا رحماني و فرهاد دژپسند.
دست خالي روحاني در معرفي وزرا
تجارت آنلاین: سرانجام و پس از انتظار فراوان حسن روحاني رييس جمهور طي نامه‌اي گزينه‌هاي مورد نظر خود را براي 4 وزارتخانه «صنعت، معدن و تجارت»، « امور اقتصادي و دارايي»، «راه و شهرسازي» و «تعاون، کار و رفاه اجتماعي» به بهارستان معرفي کرد؛ اين 4 گزينه عبارتند از محمد شريعتمداري، محمد اسلامي، رضا رحماني و فرهاد دژپسند. هرچند قضاوت در خصوص گزينه‌هاي پيشنهادي رييس جمهور هنوز زود به نظر مي‌رسد اما يک نگاه اجمالي و مراجعه به برخي اظهار نظرهاي صاحب نظران و کارشناسان مويد اين ادعا است که آرايش جديد تيم اقتصادي دولت، حتي با اين تصور هم که شنبه آينده بتوانند از مجلس راي اعتماد بگيرند نخواهند توانست انتظارات را برآورده کنند. در يکي از همين اظهار نظرها، علي تاجرنيا فعال سياسي اصلاح طلب در گفتگو با ايلنا گفته است: « استفاده از چهره‌هاي تکراري و عوض کردن جاي مهره‌ها کمک‌کننده نيست و اين نشان مي‌دهد دست دولت خالي است». وي در همين راستا افزوده است: « اين‌که تاکيد کنيم بايد از آدم‌هايي که بيست سال پيش وزير بودند، بهره‌گيري کنيم نشان‌دهنده تجربه نيست نشان دهنده اين است که دولت چقدر دستش خالي است که نمي‌تواند چهره‌هاي جديدتري را معرفي کند..همچنان نسل اول انقلاب چسبيده به قدرت و پست‌ها هستند و اين امکان را فراهم نمي‌کنند که ديگران هم در جايگاه و پست‌هاي مختلف حضور پيدا کنند». اگر مؤلفه‌هاي مديريتي را در سه اصل 1- قدرت قانوني 2- قدرت فني و 3- قدرت کاريزماتيک افراد خلاصه کنيم و با همين معيار 4 گزينه اخير روحاني را ارزيابي کنيم به نتايج بهتري دست پيدا مي‌کنيم. تجارت نيز بر همين اساس به ارزيابي پرداخته است.

*محمد اسلامي؛ وزارت راه و شهرسازي

آنچنان که سوابق گزينه پيشنهادي وزارت راه و شهرسازي نشان مي‌دهد، محمد اسلامي‌اولا به محض قرائت نامه رييس جمهور در مجلس و ذکر نام وي با فرياد « دو، دو» برخي نمايندگان همراه شد که نشان از مخالفت اين تعداد از وکلاي ملت با انتخاب چنين فردي براي تصدي وزارتخانه مورد اشاره هستند. از نظر قدرت فني نيز محمد اسلامي‌بر اساس رزومه و کارنامه‌اي که دارد و در رسانه‌ها منتشر شده است از سابقه و پيشينه چندان چشمگير و مطرحي برخوردار نيست و به نظر نمي‌رسد که توان ساماندهي و رتق و فتق امور وزارتخانه عريض و طويل راه و شهرسازي و ميراث تلخ عباس آخوندي را داشته باشد. اسلامي‌همچنين در حوزه رهبري چهره شناخته شده‌اي نيست و سابقه‌اي که نشان دهد در اين حوزه از محبوبيت خاصي برخوردار باشد در دست نيست، لذا از اين منظر هم گزينه مطمئني بهنظر نمي‌رسد.

*محمد شريعتمداري؛ تعاون، کار و رفاه اجتماعي
سوابق کاري و رزومه کم و بيش امنيتي محمد شريعتمداري به همراه پيشينه پرحاشيه وي در هنگام تصدي وزارت صنعت به خوبي نشان مي‌دهد که وي از همه نظر نمي‌تواند گزينه و وزير مطلوبي براي وزارتخانه «تعاون، کار و رفاه اجتماعي» باشد. ذکر نام وي نيز همچون محمد اسلامي‌با فرياد « دو، دو» نمايندگان همراه شد و همين امر نشان از شکننده بودن قدرت قانوني شريعتمداري دارد. در مرحله بعد او با حوزه و وزارتخانه پيشنهادي و ماموريت‌هاي آن آشنايي ندارد و به همين دليل هم نمي‌تواند از قدرت فني در اين عرصه برخوردار باشد. دست آخر اين که شريعتمداري به دليل اين که از دل جامعه کارگري برنخاسته است لذا نمي‌تواند همدلي و همراهي قابل قبولي با کارکنان وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعي» داشته باشد و حتي در صورت کسب راي اعتماد از مجلس حضور او در راس آن وزارتخانه چندان اثربخش نخواهد بود. خاطرنشان می‌سازد شریعتمداری روز گذشته ودر مراسم روز ملی صادرات به نوعی به ناتوانی خود اذعان کرد و اظهار داشت: «من که دیگر نیستم، هیچ جای دیگری هم مرا به کار نگیرید چون اگر این روند ادامه یابد وجود من کارایی ندارد.»

*فرهاد دژپسند؛ وزارت امور اقتصادي و دارايي

برخي نقل قول‌ها حاکي از اين است که رحمت ا... اکرمي‌سرپرست وزارت اموراقتصادي و دارايي، فرهاد دژپسند را بهعنوان گزينه اين وازرتخانه به رييس جمهور معرفي کرده است. يک نقل قول نيز علي طيب نيا و نقل قولي ديگر محمدباقر نوبخت را واسطه اين معرفي مي‌دانند. در هر حال فرهاد دژپسند براي اين که به خيابان باب همايون نقل مکان کند شنبه آينده به بهارستان خواهد رفت تا نمايندگان را در خصوص برنامه‌هاي خود متقاعد کند. همه سوابق دژپسند اما در منحصر به معاونت وزارت بازرگاني در دولت هشتم، معاونت برنامه‌ريزي سازمان برنامه و بودجه، و در حال حاضر نيز رياست مرکز پژوهش‌هاي توسعه و آينده نگري است. بنا براين نمي‌توان از وي به عنوان يک چهره شناخته شده اجرايي ياد کرد، هرچند از سوابق علمي‌همچون دارا بودن مدرک دکتراي اقتصاد و استادياري دانشگاه شهيد بهشتي برخوردار بوده و از اين نظر با محل پيشنهادي ماموريت خود همخواني دارد. فرهاد دژپسند نيز ممکن است بتواند راي اعتماد نمايندگان را به دست بياورد اما از اين منظر که در ابعاد فني و کاريزماتيک نيز بتواند نقش آفرني کند محتاج گذر زمان خواهد بود.

*رضا رحماني؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت
هر اندازه که نمايندگان مجلس در مخالف با وزراي پيشنهادي کار و راه و شهرسازي فرياد «دو، دو» سر دادند و اعلاغم مخالفت کردند، اما در عوض به وحض اعلام نام رضا رحماني به عنوان گزينه پيشنهادي وزارت صنعت، معدن و تجارت ابراز رضايت کردند و اين ابراز رضايت را با سر دادن فرياد «چهار، چهار» اعلام نمودند. سوابق رضا رحماني در مجموع نشان از برخورداري وي از 3 مولفه مورد اشاره مديريت، يعني: قدرت قانوني، قدرت فني و قدرت کاريزماتيک و محبوبيت در نزد مجموعه تحت امر خواهد داشت. اما در اين مورد هم 2 نکته قابل ذکر است؛ اول اين که ارزيابي بهتر و بيشتر عملکرد رضا رحماني به گذشت زمان و جلوس وي بر اريکه وزارت بستگي خواهد داشت و در ثاني رييس جمهور نشان داد که با انتخاب امثال رضا رحماني اعتقاد چنداني به نيروهاي تازه نفس و چرخش نخبگان ندارد و به تعبير علي تاجرنيا که در فراز آغازين اين گزارش به آن اشاره شد اين نوع انتخاب بيش از همه چيز بيانگر دست خالي حسن روحاني در داشتن و معرفي گزينه‌هاي جديد است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار