کد خبر: ۶۷۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶
ثبات قیمت ها در بازار خودرو
همه چیز از چند ماه قبل آغاز شد که خبر رسید قرار است خودرو گران شود. برخی سایت‌های خرید خودرو هم به این شایعه دامن زدند. پیامد آن، سیل سرمایه‌های کوچک سرگردان به سوی بازار خودرو بود تا آنجا که هیجان بازار جای منطق را گرفت.
منتظر کاهش قیمت ها در بازار خودرو باشیم؟!
همه چیز از چند ماه قبل آغاز شد که خبر رسید قرار است خودرو گران شود. برخی سایت‌های خرید خودرو هم به این شایعه دامن زدند. پیامد آن، سیل سرمایه‌های کوچک سرگردان به سوی بازار خودرو بود تا آنجا که هیجان بازار جای منطق را گرفت.
دلالان و سوداگران که زمینه را مساعد دیدند، بازار آزاد را به دست گرفتند و نتیجه آن شد که قیمت برخی خودروها به دو تا دو و نیم برابر قیمت کارخانه رسید.
با بالارفتن قیمت‌ خودرو، متقاضیان بیشتری برای خرید خودرو صف کشیدند و برخی فضا را به این سمت هدایت کردند که 'بعضی از این خودروها دیگر قرار نیست تولید شود، کارخانه قیمت را بالا می‌برد و خلاصه اینکه اگر می‌خواهید فردا به حسرت امروز نباشید، همین حالا برای خرید خودرو دست به جیب شوید؛ اگر هم دنبال یک سرمایه‌گذاری کم‌دردسر پرسود هستید، اینجا جای خوبی برای شماست. خودرو بخرید، یکی‌دو ماه پول‌تان را بخوابانید و بعد چند میلیون سود ببرید.'
این روند هیجانی در بازار خودرو تا مدتی تب پیش خرید خودرو را هم بالا برد اما اکنون مشاهدات بازار نشان می‌دهد که وقت این بی‌سامانی به پایان رسیده است.
به عنوان نمونه چند روز است در بازار معاملات خرید و فروش خودرو قیمت اکثر خودروهای داخلی با تغییرات زیادی روبه رو نیست به نحوی که پژو پارس با قیمت 65 میلیون تومان، پژو206 تیپ 5 با قیمت 68 میلیون و 500 هزار تومان و سمندال‌ایکس با قیمت52 میلیون و 500 هزار تومان فروخته می‌شود.
امروز هم گزارش بازار خودرو حکایت از ثبات قیمت ها در بازار دارد.
بر اساس گزارش های رسیده در بازار امروز معاملات خرید و فروش خودرو قیمت اکثر خودروهای داخلی با تغییرات زیادی روبه رو نیست به نحوی که پژو پارس با قیمت 65 میلیون تومان، پژو206 تیپ 5 با قیمت 68 میلیون و 500 هزار تومان و سمندال‌ایکس با قیمت52 میلیون و 500 هزار تومان فروخته می‌شود.
پژو207 اتوماتیک با قیمت 105 میلیون تومان، پژو206 تیپ 2 با افزایش 500 هزار تومانی با قیمت 58 میلیون تومان، پژو405 GLX با قیمت50 میلیون و 800 هزار تومان و پژو206 صندوق‌دار با قیمت 69 میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.
فعالان بازار این ثبات قیمت ها در بازار خودرو را به فال نیک گرفته و معتقدند نزدیک شدن بازار خودرو به نرخ تعادلی، خبر خوب برای خریداران واقعی و چشم دوخته به بازاری است که افسارگسیخته به سوی قیمت‌های نجومی می‌رفت .
در همین راستا یک عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران معتقد است: قیمت خودرو در بازار اشباع شده و کشش افزایش بیشتر را ندارد.
«امیرحسن کاکایی» می گوید: اکنون سقف قیمت گذاری ها در اختیار دلالان و واسطه هاست و مردم نیز مطابق برآوردی که از ارزش پول دارند، به خرید یا فروش خودرو به عنوان یک کالای سرمایه ای اقدام می کنند.
وی تاکید می کند: هرچه در مسائل کلیدی مرتبط با این صنعت به ویژه قیمت‌گذاری و اعلام قیمت جدید خودروها تعلل شود، بر وضعیت کنونی بازار بیشتر دامن زده و سود بیشتری نصیب دلالان می شود.
کاکایی می افزاید: افزایش قیمت کارخانه خودروها، از اعدادی که در کف بازار می شنویم پایین تر خواهد بود، اما اگر اعداد و ارقام در صنعت خودرو منطقی شوند کشش قیمتی وجود خواهد داشت.
وی به افزایش هزینه ها در مقابل ثابت ماندن درآمدها اشاره و پیش بینی کرد که در کوتاه مدت خرید خودرو از سوی مردم کم شود.
این استاد دانشگاه پیش بینی کرد حتی اگر دولت در قیمتگذاری جدید خودروها به موقع تصمیم گیری کند و رونق به تولید بازگردد، دستکم تا پایان شهریورماه 98 با چالش هایی همچون نبود تعادل در عرضه و تقاضا، قیمت، قیمتگذاری و کاهش تقاضای واقعی مردم مواجه خواهیم بود.
برخی معتقدند این کاهش تقاضا که رکود را در بازار حاکم می کند سبب سرخوردگی دلالان  و واسطه گران و ارزان تر شدن قیمت خودرو در بازار خواهد شد. هر چند در این میان هیچ چیز قطعی نیست و تجربه نشان داده بازار ایران گاه به سمت و سویی نامعلوم و غافلگیرکننده سوق پیدا می کند.
در پایان قیمت خودروهای داخلی در بازار امروز را مشاهده می کنید:
منتظر کاهش قیمت ها در بازار خودرو باشیم؟!

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار