کد خبر: ۶۷۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
۳ علت کاهش قیمت طلا و سکه چیست؟
سکه در یک هفته گذشته بیش از 300 هزار تومان کاهش قیمت داشته و برخلاف ماه های قبل آبان را با افت محسوس قیمت اغاز کرده است. این اتفاق در حالی رخ می دهد که در بازارهای جهانی قیمت طلا به رکوردی تازه دست یافته است.
هفته سیاه سکه و طلا در بازار
سکه در یک هفته گذشته بیش از 300 هزار تومان کاهش قیمت داشته و برخلاف ماه های قبل آبان را با افت محسوس قیمت اغاز کرده است. این اتفاق در حالی رخ می دهد که در بازارهای جهانی قیمت طلا  به رکوردی تازه دست یافته است.
سکه طرج جدید در اولین روز آبان ماه در بازار تهران با ۱۰۰ هزار تومان کاهش ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان معامله شد. این کاهش قیمت در روزهای بعد هم ادامه پیدا کرد تا با سقوط محسوس قیمت ها آخر روزهای آخر مهر و هفته اول ابان ماه برای سکه بازها هفته ای سیاه نام بگیرد.
این روند کاهشی قیمت تا امروز پنج شنبه هم ادامه یافت و امروز رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران گفت: با اینکه نرخ جهانی طلا شاهد افزایش ۵ دلاریست اما سکه امروز 60 هزار تومان ارزان تر شده است.
محمد کشتی آرای، رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف با اشاره به تاثیر کاهش نرخ ارز در بازار سکه افزود: امروز با توجه به اینکه نرخ جهانی طلا افزایش پیدا کرده و به 1.133 دلار رسیده است اما بازار سکه امروز شاهد کاهش قیمت است. انتظار داریم در هفته آینده، روند کاهش نرخ سکه و طلا ادامه پیدا کند.
وی  در تشریح قیمت مسکوکات در بازار امروز گفت: سکه طرح جدید با کاهش 60 هزار تومانی به 4 میلیون و 266 هزار تومان، نیم سکه با کاهش 60 هزار تومانی به 2میلیون و 90 هزار تومان، ربع سکه با افزایش 10 هزار تومانی به 1 میلیون و 130 هزار تومان نیز با افزایش 10 هزار تومانی به 670 هزار تومان رسید.
وی افزود: هم چنین هر مثقال طلا به قیمت 1 میلیون و 742 هزار تومان و هر گرم طلا 18 عیار کارنشده 402 هزار تومان معامله شد.
کشتی آرای کاهش قیمت ارز، کاهش داد و ستد در بازار و همچنین کاهش تقاضا را مهمترین عوامل ریزش قیمت طلا و سکه اعلام کرد.
محمد کشتی آرای در خصوص چرایی کاهش قیمت طلا و سکه در بازار آزاد طی روزجاری اظهار داشت: کاهش قیمت ها در این بخش سه علت مهم دارد که مربوط به کاهش قیمت ارز، کاهش تقاضا  و کاهش داد و ستد می شود.
وی با تاکید براینکه بازار در حالت عادی است، افزود: هم اکنون بازار ثبات قیمت دارد و نوسانات به حداقل خود رسیده است. این وضعیت البته درحالیست که قیمت جهانی طلا افزایش یافته ولی بازار داخلی کاهش یافته است.
در همین رابطه قیمت طلا روز پنج شنبه تحت تاثیر سقوط بازارهای سهام جهانی که تقاضا برای این فلز ارزشمند به عنوان دارایی مطمئن را تقویت کرد، به بالاترین حد خود در بیش از سه ماه گذشته رسید.
هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۳ درصد افزایش یافت و به ۱۲۳۷.۰۴ دلار رسید. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در دسامبر ۰.۷ درصد افزایش یافت و به ۱۲۳۹.۷۰ دلار رسید.
بورس‌های آسیایی پس از این که افت سهام فناوری، بزرگترین افت روزانه وال استریت از سال ۲۰۱۱ را رقم زد و رشد شاخص‌های آن از ابتدای سال تاکنون را معکوس کرد، کاهش پیدا کردند.
بازارهای سهام جهانی هفته جاری به دلیل نگرانی‌ها نسبت به درآمدهای آمریکا، مشکلات مالی دولت ایتالیا، تنش‌های تجاری و افزایش فشار بر عربستان سعودی بر سر قتل یک خبرنگار منتقد دولت، افت شدیدی را متحمل شدند.
به گفته تحلیلگران گروه بانکی ای ان زد، ضرر بازارهای سهام جهانی همچنان به تقویت قیمت طلا کمک کرده است؛ به طوری که صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت پشتوانه طلا شاهد جریان قوی ورود سرمایه هستند.
بر اساس گزارش رویترز، طلا که به دلار معامله می‌شود، در شرایط ابهام سیاسی و اقتصادی به عنوان دارایی مطمئن با افزایش تقاضای خرید روبه‌رو می‌شود. قیمت طلا پس از این که اواسط اوت به ۱۱۵۹.۹۶ دلار - که پایین‌ترین قیمت خود از ژانویه سال ۲۰۱۷ بود - سقوط کرد، بیش از شش درصد رشد کرده است.
در پایان باید گفت هر چند بیشتر کارشناسان به ادامه روند کاهش قیمت طلا و سکه در بازار تاکید می کنند اما سکه بازهایی که تا یک ماه قبل رکوردشکنی سکه 5 و نیم میلیون تومانی را در بازار به چشم دیده اندامیدوارند تحولات بازار از سقوط آزاد قیمت سکه جلوگیری کرده و بیش از این به آنان زیان نرساند.

برچسب ها: سکه ، طلا ، قیمت سکه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار