کد خبر: ۶۷۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۹
بخشنامه‌ای که بلای گوجه فرنگی را سر مرغ می‌آورد
در شرایطی که قیمت مرغ در بازار مصرف بالاتر از نرخ مصوب کارگروه تنظیم بازار به فروش می‌رسد، دولت اجازه صادرات این محصول را داد که منجر به افزایش قیمت مجدد این محصول می‌شود.
قیمت مرغ هم نجومی می شود؟!
در شرایطی که قیمت مرغ در بازار مصرف بالاتر از نرخ مصوب کارگروه تنظیم بازار به فروش می‌رسد، دولت اجازه صادرات این محصول را داد که منجر به افزایش قیمت مجدد این محصول می‌شود.
قیمت روز هرکیلوگرم مرغ گرم دربازار مصرف(تهران) حدود 10200 تومان و از سقف نرخ  8175 تومان کارگروه تنظیم بازار، بیش از 2 هزار تومان گران تر است و قیمت آن در بازار مصرف تنظیم نمی‌شود، دولت اجازه صادرات مرغ را  به گمرکات کشور ابلاغ کرد که این امر می تواند به افزایش دوباره نرخ این محصول میشود.
وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت در آخرین بخشنامه خود به گمرک با اشاره به اینکه به پیشنهاد وزارت جهاد کشاورزی صادرات گوشت مرغ و احشاء آن اعم از سرد، گرم و منجمد بلامانع است، نوشته شده است که در صورت صادرات بی رویه این محصول دوباره جلوی صادرات این محصول گرفته می شود.
بنابراین گزارش با توجه به اینکه برای تولید مرغ در کشور یارانه و ارز رسمی 4200 تومانی در بخش‌های خوراک، دارو و واکسن، سوخت، آب و برق و سوخت یارانه پرداخت میشود، صادرات آن رانتی و به شدت به صرفه خواهد بود.
قیمت جهانی هرکیلوگرم مرغ بیش از 2 دلار  یا به عبارتی حدود 30 هزار تومان است و صدور مجوز صادرات آن مانند گوجه فرنگی، باعث خالی شدن بازار از این محصول و گرانی می‌شود. پیش از این نیز با توجه با افزایش نرخ ارز ، کاهش ارزش پول ملی و به صرفه بودن صادرات گوجه فرنگی این محصول در حجم زیادی از کشور خارج شد.
 بنابر اعلام وزیر جهاد کشاورزی حدود یک میلیون تن از این محصول ظرف مدت 2 ماه از کشور خارج شد در حالی که کل تولید گوجه فرنگی کشور 5 میلیون تن است؛ که این به معنی آن است که ظرف مدت محدود، یک پنجم کل تولید کشور صادر شد.
بنابراین گزارش گمرک، پیش از این نیز در بخشنامه‌ای که در 25 مهر ماه تنها صادرات پا و پنجه مرغ را که در بازار داخلی مصرف ندارد، آزاد کرده بود، اما وزیر سابق صنعت در آخرین بخش نامه خود به یکباره ممنوعیت صادرات مرغ را نیز برداشت.


برچسب ها: مرغ ، قیمت مرغ ، مرغ منجمد
نام:
ایمیل:
* نظر: