کد خبر: ۶۷۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳
یک خبرنگار فرانسوی که پابه‌پای زائران ایرانی از مهران تا کربلا حرکت می‌کند، مشاهدات خود را از این راهپیمایی باشکوه منتشر کرده است.
روایت خبرنگار فرانسوی از حضور میلیونی در راهپیمایی اربعین
یک خبرنگار فرانسوی که پابه‌پای زائران ایرانی از مهران تا کربلا حرکت می‌کند، مشاهدات خود را از این راهپیمایی باشکوه منتشر کرده است.
امسال نیز مانند سال‌های گذشته همزمان با اربعین حسینی، حضور میلیونی زائران و عزاداران حسینی در عراق -نه آنگونه که باید ولی- مورد توجه رسانه‌های جهان قرار گرفته است.
طی روزهای گذشته میلیون‌ها ایرانی به قصد حضور در مراسم اربعین حسینی در کربلا و پیوستن به کاروان زائران حسینی از گذرگاه مرزی ایران و عراق عبور کردند. خبرنگار خبرگزاری فرانسه (AFP) که به گفته خودش پابه‌پای زائران ایرانی از مهران تا کربلا حرکت می‌کند، مشاهدات خود از این راهپیمایی باشکوه را در قالب یک گزارش منتشر کرده است.
در آغاز گزارش این خبرنگار فرانسوی آمده است: در مهران، شهری مرزی بین عراق و ایران، اقیانوس مواجی از زائرانی دیده می‌شود که برای حضور در یکی از بزرگترین تجمعات مذهبی در جهان، در حال عبور از این گذرگاه مرزی هستند. بنا به گزارش‌های نهادهای رسمی در سال جاری بیش از 1.8 میلیون روادید برای زائران ایرانی صادر شده است. بسیاری از این افراد مسیر مرز تا بارگاه امام حسین (ع) در شهر مقدس کربلا را با پای پیاده طی می‌کنند تا روز سه‌شنبه در مراسم اربعین (حسینی) شرکت کنند. همه قشری از ملت اسلامی ایران در این راهپیمایی دیده می‌شود؛ از مرد و زن تا پیر و جوان در این مسیر در حال حرکت هستند، کودکان در کالسکه و سالخوردگان بر روی ویلچر نیز همراه آنهایند.
روایت خبرنگار فرانسوی از حضور میلیونی در راهپیمایی اربعین
خبرنگار خبرگزاری فرانسه در ادامه با برخی از این زائران نیز گفتگو کرده است. «مرتضی تقی‌خانی» 39 ساله و کارگر یک شرکت خودروسازی با اشاره به اینکه این سفر ششمین سفر زیارتی او به کربلا است، به خبرنگار فرانسوی می‌گوید: «آمده‌ام چون قلبم این را از من خواسته است، به خاطر عشق امام حسین (ع) آمده‌ام». همسر و فرزندان خردسال «مرتضی» نیز در این سفر او را همراهی می‌کنند و به گفته مرتضی «گرچه این سفر مشکلاتی دارد، آنها به آمدن اصرار داشتند، و تا الان خیلی به آنها خوش گذشته است.»
در مسیر زائران، چادرهایی برپا شده که به آنها «موکب» گفته می‌شود. موکب‌ها با غذاهای ساده‌ای مانند نیمرو و شلغمِ آب‌پز از زائران پذیرایی می‌کنند. ظهر و عصر نیز وعده‌های غذایی کامل دارند. گذرگاه مرزی 24 ساعته باز است، اما کسانی که نیاز به استراحت دارند می‌توانند از پتوها و موکب‌های مستقر در مسیر استفاده کنند.
روایت خبرنگار فرانسوی از حضور میلیونی در راهپیمایی اربعین
صحنه‌ دیگری از این مسیر که توجه خبرنگار فرانسوی را به خود جلب کرده، حضور کفاشانی است که عاشقانه و رایگان کفش زائران حسینی را واکس می‌زنند. او اینگونه این صحنه را گزارش می‌کند: هر چند متر یک کفاش مجانی (صلواتی)  دیده می‌شود و هنگامی که زائران کفش‌هایشان را برای واکس‌زدن درمی‌آورند، کفاش پاهای آنها را با احترام خاصی می‌بوسد. از دیدگاه شیعیان راهپیمایی اربعین از چنان قداستی برخوردار است که خدمت به هر زائری اجر معنوی دارد. این زائران برای سوگواری شهادت امام حسین (ع) آمده‌اند.
به نوشته خبرگزاری فرانسه، امام حسین (ع)، نوه حضرت محمد (ص) پیامبر اسلام، در سال 680 میلادی (61 قمری) در مخالفت با حکومت غاصب یزید قیام کرد و همراه با پیروانش به شهادت رسید. از این تاریخ به بعد، شیعیان جهان با مراسمهای باشکوه در شهادت امام حسین (ع) سوگواری می‌کنند و هم‌اکنون ایستادگی و پایداری امام حسین (ع) به نمادی قدرتمند از ایثار و قاطعیت در برابر ظلم و جور تبدیل شده است. این تصویر [از ایثار و از خودگذشتگی امام حسین (ع)] به عنصری اساسی در مذهب و سیاست ایرانی‌ها تبدیل شده و حتی با اینکه مدرنیته شکل‌وشمایل ایران را تغییر داده، ماندگاری بی‌کم‌وکاستِ سفر اربعین، اهمیت چشمگیر حادثه عاشورا در فرهنگ ایران را نشان می‌دهد.
روایت خبرنگار فرانسوی از حضور میلیونی در راهپیمایی اربعین
«سجاد انتظار» جوان 23 ساله ایرانی اعتقاد دارد که «این راهپیمایی به جهان استکبار نشان می‌دهد این ملت مسلمان شکست‌ناپذیر است و با هیچ ابزار سیاسی، نظامی و اقتصادی نمی‌توان آن را شکست داد.»
«خدیجه مهرجو» از شهری کوچک در مرکز ایران می‌گوید هیچ نگرانی بابت روزها و شب‌های طولانی راه‌رفتن نداشته و حتی کوچکترین نگرانی نیز نسبت به مسائل امنیتی در عراق ندارد، چرا که او باور دارد «هیچ نگرانی نباید داشت، خودِ امام حسین حافظ ماست». «مهرجو» نفسِ این راهپیمایی میلیونی را مهمترین ابزار برای شکست هر تهدیدی علیه آن می‌داند. او می‌‎افزاید «این راهپیمایی اتحاد و همبستگی ایجاد می‌کند، اگر ما دست‌به‌دست هم بدهیم، پیروز می‌شویم، ما دشمنان اسلام را شکست می‌دهیم.»
روایت خبرنگار فرانسوی از حضور میلیونی در راهپیمایی اربعین
خبرنگار خبرگزاری فرانسه در پایان گزارش خود آورده است: 40 روز پس از شهات امام حسین (ع) را «اربعین» می‌گویند، و در این رویداد مقدس، زائران تمام یا بخشی از مسیر کربلا را پیاده‌روی می‌کنند. این مراسم باشکوه برای سالهای زیادی در دوران حکومت صدام، دیکتاتور سابق عراق، ممنوع شده بود. اما با سرنگونی صدام در سال 2003 و شکل‌گیری ساختار نظام جدید عراق که در آن نخست‌وزیری شیعه بر مسند قدرت قرار گرفت، بار دیگر مراسم اربعین به یکی از بزرگترین و مردمی‌ترین مراسم‌های مذهبی جهان تبدیل شد. حتی هنگامی که در سال 2014 تروریستهای داعش بخش عظیمی از خاک عراق را اشغال کردند و به 70 کیلومتری شهر کربلا رسیدند، شعیان نه‌تنها این مراسم را برگزار کردند بلکه این اتفاق موجب سیل میلیونی جمعیت آنها در این مراسم بزرگ شد.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار