کد خبر: ۶۷۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴
روایت سردار «جلالی» از شنود تلفنی مکالمات رئیس جمهور
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به ضرورت تولید گوشی‌های همراه غیرقابل شنود برای مسئولین نظام، گفت: پس از شنود اخیری که از تلفن همراه رئیس جمهور روحانی انجام گرفت تصمیم گرفتیم تا گوشی غیر قابل شنودی از طریق تلفن‌های موجود ایجاد کنیم که این هدف هنوز در دست اقدام است.
موبایل روحانی شنود می شود؟
رئیس سازمان پدافند غیرعامل با اشاره به ضرورت تولید گوشی‌های همراه غیرقابل شنود برای مسئولین نظام، گفت: پس از شنود اخیری که از تلفن همراه رئیس جمهور روحانی انجام گرفت تصمیم گرفتیم تا گوشی غیر قابل شنودی از طریق تلفن‌های موجود ایجاد کنیم که این هدف هنوز در دست اقدام است.
به گزارش ایسنا، سردار غلامرضا جلالی شب گذشته طی سخنانی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با بیان اینکه در کشورمان سازمان‌هایی که با تهدیدات بیشتری روبرو هستند، پدافند غیر عامل را جدی‌تر می دانند، گفت: شهرک‌های موشکی که به تازگی به نمایش درآمد را می‌توان از جمله دستاوردهای نظامی پدافند غیر عامل عنوان کرد. حوزه‌های رسانه ملی، انرژی و نفتی هم دیگر بخش‌های نفع برده از پدافند غیر عامل محسوب می‌شوند.
وی ادامه داد: طبق مندرجات بندهای آمده در برنامه پنجم و ششم توسعه، همه پروژه های جدید ملاحظات پدافند غیرعامل را در بر می گیرند و بر اساس آن عمل خواهند کرد. البته آن دسته از ارگان‌هایی که اعتبارات قانونی دریافت می کنند و یا از بخش‌های خصوصی خودنمایی می‌کنند معمولا امکان دَر رو از اجرای این پدافند را ایجاد می کنند.
جلالی با یادآوری این نکته که ما زمانی به حوزه ماهواره وابستگی جدی داشتیم، اظهار کرد: زمانی احتمال قطع شدن سیگنال‌های ماهواره‌ای وجود داشت اما صداوسیما این واقعیت را رد می‌کرد ولی در زمان تحریم‌ها دو مرتبه این اتفاق رخ داد و از همان زمان پیش بینی پدافند غیر عامل را مطرح و برای اجرای آن قراردادی با صداوسیما منعقد کردیم. طبق این قرارداد، جغرافیای ۹۵ درصدی کشور را تحت پوشش قرار دادیم.
وی افزود: در طیف تهدیداتی که ایران را هدف گرفته تهدیدات اقتصادی هم وجود دارد که از ساختارهای پولی و مالی و غیر بانکی و تجاری استفاده می کند، این تهدید غیر نظامی است اما در سطح ملی و بین المللی بوده و توانایی زمین زدن کشور را دارد دریغا که ایران در این حوزه از لایه‌های دفاعی¬ بالایی برخوردار است.
جلالی از انواع دیگر تهدیدات موجود به تهدید ترکیبی اشاره کرد و افزود: این تهدید می تواند شامل یک عملیات روانی باشد مانند اقدامات رسانه ای و فضای مجازی. بخش دیگر این تهدید از جنس محتوا و پیام است که اثر بر فکر مخاطب را هدف قرار می‌دهد. در این میان شبکه های اجتماعی در بستر جامعه و مردم دنبال می گیرد و بسیار مورد هدف کشورهای غربی محسوب می شود.
وی با بیان اینکه قصد داریم با نگاه مثبت به سمت انسجام ملی و حمایت و پشتیبانی از دولت پیش رفته و اجازه ندهیم هیچگونه شکافی برای سوء استفاده و یا استفاده دشمن ایجاد شود، گفت: این اقدام می‌تواند به آرامش بخشی فضای داخلی کشور کمک کند. این اقدام سبب ایجاد وحدت ملی هم می شود.
رئیس سازمان پدافند غیر عامل ادامه داد: طی ۲ ماه گذشته شیب شدیدی را برای رفع اشکال‌ها در حوزه سایبری و سیستم پدافند غیر عامل ایجاد کردیم و در قالب رزمایش این عیب یابی و رفع معایب را پیاده‌سازی می‌کنیم.
جلالی با اشاره به احتمال قطعی اینترنت کشور در شرایط تحریم ها، گفت: این موضوع بیشتر از سوی کشورهای بیگانه مطرح شده و تهدیدی برای ملت ایران تلقی شده است. البته نباید توانایی کشورهای غربی همچون آمریکا در راستای محدود سازی دسترسی های ما از فضای جست‌وجوگر گوگل را دست کم گرفت.
رئیس سازمان پدافند غیر عامل در در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت امنیتی استفاده از ارز رمزها، گفت: "ارز رمزها" شمشیر دو لبه ای است که در سیستم مالی و پولی هر کشوری به نوعی کنترل گریز هستند و می توانند اختلالاتی را در حوزه پولی و بانکی کشور ایجاد کنند.
وی افزود: اما در بُعد خارجی استفاده از آن می تواند برای ما فرصت باشد. ما می توانیم با استفاده از "ارز رمزها" برخی تحریم‌ها را دور بزنیم و انجام بسیاری از عملیات‌های بانکی را صورت دهیم به این منظور بدنبال ایجاد ارز رمز ملی در داخل کشور هستیم تا در مواقع ضروری از آن استفاده کنیم.
جلالی با اشاره به موضوع تامین سوئیفت گفت: مشکل عمده ما در این خصوص مرجعیت دلار آمریکاست زیرا آمریکا با اعمال قدرت از طریق پول ملی این کشور می‌تواند هرگونه اقدام کشورها در زمینه سوئیفت را کنترل کند پس باید وابستگی به دلار را کاهش و ارز دیگری جایگزین آن کنیم.
رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه ادامه تحریمهای آمریکایی وضعیت دلار آنها را هم دچار مشکل خواهد کرد، گفت: آنان مانند کشتی گیری شده اند که حریف را روی پل برده اما خودش هم وضعیت مناسبی ندارند. البته ما زیرساخت‌های ایجاد نرم افزاری همچون سوئیفت را داریم اما بخش مهم داستان ایجاد هماهنگی و توافق با سایر کشورها بر سر استفاده کردن از آن است.
جلالی با اشاره به ضرورت تولید گوشی‌های همراه غیرقابل شنود برای مسئولین نظام، گفت: پس از شنود اخیری که از تلفن همراه رئیس جمهور روحانی انجام گرفت تصمیم گرفتیم تا گوشی غیر قابل شنودی از طریق تلفن های موجود ایجاد کنیم که البته این هدف هنوز در دست اقدام است.


نام:
ایمیل:
* نظر: