کد خبر: ۶۷۶۹۸
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۲
یک اتفاق خوب در بازار خودرو
دنده معکوس قیمت در مورد خودروهای داخلی کشیده شده و نرخ‌ها رو به کاهش است، به نحوی که قیمت برخی خودروها، حداقل دو میلیون تومان پایین آمده است.
اجرای طرح فروش فوری به قیمت کارخانه از سوی خودروسازان
دنده معکوس قیمت در مورد خودروهای داخلی کشیده شده و نرخ‌ها رو به کاهش است، به نحوی که قیمت برخی خودروها، حداقل دو میلیون تومان پایین آمده است.
به گزارش مهر، بازار خودرو ایران کم کم به خواب زمستانی می‌رود، گویا رکود باز به بازار برگشته است. کشش قیمتی هم البته بیش از این نیست و به همین دلیل، بسیاری از خریداران و فروشندگان متقاعد شده‌اند که باید قیمت‌ها را به سطح متعادل و معقول خود برگردانند. اینجا است که روند منطقی حاکم می‌شود و خریداران هم به امید اینکه قیمت کاهش بیشتری پیدا می‌کند، اکنون دست نگاه داشته‌اند و خرید نمی‌کنند؛ البته انتظارشان هم درست است. قیمت خودرو در بازار حداقل نسبت به هفته گذشته دو میلیون تومان کاهش را تجربه کرده است، به خصوص در مورد برخی مدل‌های خودرو که بی پروا افزایش قیمت را برای خود رقم زده‌ بودند، قیمت بیش از همه کاهش یافته است و همین امر، نویدبخش روزهای آرامی در صنعت خودرو است.
اکنون خریداران به این نتیجه رسیده‌اند که بالا رفتن قیمت با توجه به ارزش ذاتی برخی از مدل‌های خودرو، امکان پذیر نیست و بنابراین با توقف تقاضا برای برخی از انواع خودروهایی که نرخ‌هایشان ترمز بریده بود، عرضه‌کنندگان بیشتر شده اند و بنابراین پیشی گرفتن عرضه از تقاضا، خود به خود کاهش قیمت در بازار را رقم زده است. گزارش میدانی مهر حاکی است که تعداد فروشندگان خودرو بسیار زیاد است و در مقابل، شکل‌گیری انتظارات کاهشی در بازار این کالای مصرفی، آن را از شکل سرمایه‌ای خارج کرده و بیشتر، افرادی وارد بازار شده‌اند که واقعا نیاز به خرید خودرو به عنوان یک کالای مصرفی دارند.
نکته حائز اهمیت این است که اکنون افرادی وارد بازار خرید خودرو می‌شوند که دلشان می‌خواهد بی‌واسطه خرید کنند و اسیر و گرفتار دلالان در بازار نشوند، بنابراین اگر عرضه‌کننده ای هم وجود داشته باشد که قصد فروش خودرویش را داشته باشد، حتما به این توجه می‌کند که به فردی خودرویش را بفروشد که مصرف‌کننده واقعی است، چراکه دلالان قطعا در چنین فضایی، بر سر مال او زده و قیمت را به شدت می‌شکنند؛ تا با فروش آن به فرد بعدی، سودی برای خود حاصل کنند.
گزارش‌های میدانی مهر از بازار خودرو حکایت از آن دارد که تعداد افرادی که عرضه کننده خودرو با قیمت‌های بالا هستند، بسیار زیاد شده؛ به گونه‌ای که میزان عرضه بیش از تقاضای واقعیِ مصرفی است ؛ بنابراین عرضه کنندگان به تدریج ناچار می شوند که نرخ‌ها را بشکنند . به همین دلیل طی یک هفته تا ده روز گذشته، قیمت برخی از انواع خودروها، حداقل دو میلیون تومان کاهش یافته است؛ این موضوع البته در مورد خودروهای پرتقاضا در بازار، نمود بیشتری دارد.
از سوی دیگر، طرح فروش فوری خودرو نیز که در دست بررسی است و در آن خودروساز قرار است با قیمتی در حدود بینابین قیمت فعلی کارخانه و بازار آزاد با حداکثر زمان تحویل یک هفته تا ده روز، خودرو را عرضه کنند نیز دهان به دهان در بازار پیچیده و همین امر برخی را به این نتیجه رسانده است که باید زودتر خودروی خود را بفروشند. این طور می‌شود که خودرو به دست مصرف‌کننده واقعی می‌رسد و البته در این حالت نیز سوداگران مجبور هستند قیمتها را تا سطح فروش فوری کارخانجات پایین بیاورند.
به هرحال اکنون روند کاهشی در بازار خودرو شروع شده و به نظر هم می‌رسد که این کاهش قیمت، همچنان ادامه داشته باشد تا قیمت خودروهای داخلی پرتقاضا نیز به نرخ معقول نزدیک شود.

ردیف نوع خودرو قیمت کارخانه قیمت بازار
۱ پراید ۱۱۱ ۲۲ میلیون و ۴۹۲ هزار تومان ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
۲ پراید ۱۳۱ ۲۲ میلیون و ۷۹۰ هزار تومان ۳۱ میلیون تومان
۳ پراید ۱۵۱ ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
۴ تیبا۲ ۳۰ میلیون و ۳۸۹ هزار تومان ۴۱ میلیون تومان
۵ چانگان ۷۴ میلیون و ۹۵۲ هزار تومان ۱۲۲ میلیون تومان
۶ پژو ۴۰۵ ۳۲ میلیون و ۹۴۴ هزار و ۶۰۰ تومان ۴۹ میلیون تومان
۷ پژو SLX ۳۵ میلیون و ۱۰۵ هزار و ۹۰۰ تومان ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
۸ پژو ۴۰۵ دوگانه‌سوز ۳۴ میلیون و ۷۴۵ هزار و ۲۰۰ تومان ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
۹ پژو پارس ۴۰ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۷۰۰ تومان ۶۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
۱۰ پژو پارس TU۵ ۴۲ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان ۷۳ میلیون تومان
۱۱ ۲۰۶ تیپ دو ۳۶ میلیون و ۲۸۶ هزار تومان ۵۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
۱۲ پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ۴۱ میلیون و ۹۴۲ هزار تومان ۶۶ میلیون تومان
۱۳ ۲۰۶ صندوقدارV۸ ۴۲ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۱۰۰ تومان ۶۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان
۱۴ سمند ال ایکس ۳۳ میلیون و ۵۳۵ هزار و ۴۰۰ تومان ۵۰ میلیون تومان
۱۵ سمند EF۷ ۳۴ میلیون و ۳۳۸ هزار و ۲۰۰ تومان ۵۳ میلیون تومان
۱۶ سمند دوگانه سوز ۳۶ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان ۵۵ میلیون تومان
۱۷ دنا دنده ای ۴۶ میلیون و ۹۸۹ هزار و ۴۰۰ تومان ۷۳ میلیون تومان
۱۸ دنا پلاس اتوماتیک ۵۳ میلیون و ۲۶۵ هزار و ۸۰۰ تومان ۹۴ میلیون تومان
۱۹ ۲۰۷ دنده ای ۴۷ میلیون و ۱۲۸ هزار و ۳۰۰ تومان ۸۲ میلیون تومان
۲۰ برلیانس ۳۳۰ اتوماتیک ۶۶ میلیون و ۴۸۱ هزار تومان ۱۰۹ میلیون تومان
۲۱ برلیانس ۳۲۰ اتوماتیک ۶۳ میلیون و ۷۴۱ هزار تومان ۱۰۵ میلیون تومان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار