کد خبر: ۶۷۷۱۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰
تلاش مذبوحانه برای تخریب چهره ایران در آستانه 13 آبان؛
تجارت آنلاین: دانمارک در اقدامي‌بي اساس، تهران را به دست داشتن در طرح‌ريزي برنامه ترور يک ايراني در اين کشور متهم کرد. ادعايي که براي اثبات آن مدرکي ارائه نکرده و ايران آن را به شدت تکذيب کرد.
سناریوی دانمارک؛ بازی نخ‌نمای موساد
کورش شرفشاهي: دانمارک در اقدامي‌بي اساس، تهران را به دست داشتن در طرح‌ريزي برنامه ترور يک ايراني در اين کشور متهم کرد. ادعايي که براي اثبات آن مدرکي ارائه نکرده و ايران آن را به شدت تکذيب کرد. اما اين اظهارات با استقبال دشمنان ايران و برجام رو به رو شد و همين امر اثبات مي‌کند که برجام در زميني بازي مي‌کند که از سوي آمريکا برنامه ريزي شده است. در اين رابطه نخست‌وزير دانمارک از همکاري با کشور‌هاي اروپايي براي واکنش منسجم عليه ايران در رابطه با ادعاي دست داشتن تهران در طرح ريزي يک عمليات تروريستي، خبر داد. «لارس لوکه راسموسن» در نشست اوسلو گفت: کپنهاگ با کشور‌هاي اروپايي درباره وضع تحريم‌هاي احتمالي عليه ايران مذاکره مي‌کند.راسموسن گفت: «طي روز‌هاي آتي با متحدان اروپايي خود براي انتخاب واکنشي مناسب ارتباط برقرار مي‌کنيم.»«ترزا مِي» نخست‌وزير بريتانيا در اين نشست حمايت خود را از دانمارک اعلام کرد.

*مواضع بي اساس
از سوي ديگر وزير خارجه آمريکا با تکرار برخي مواضع بي‌اساس گفت: «چند روزي بيشتر تا اعمال تحريم‌ها عليه ايران نمانده است؛ تحريم‌هايي که دولت پيشين آن‌ها را به حالت تعليق درآورده بود. تحريم‌ها تاثير عمده‌اي بر رهبري سياسي در ايران دارد. اين امر از اهميت بالايي برخوردار است. همين يکي دو روز پيش بود که مقام‌هاي دانمارک از دستگير يک تروريست ايراني در کشورشان خبر دادند. «مايک پمپئو»، مدعي شد: ايران بزرگ‌ترين کشور حامي‌تروريسم در جهان است. مقام‌هاي ايران پول مردم خود را خرج اين رفتارهاي بي‌معنا مي‌کند و هدف ما اين است که اين رفتار را تغيير دهيم.وي مدعي شد: مورد دانمارک سومين اقدام تروريستي ايران در اين مدت اخير بود. ايران عامل اصلي اين رفتارهاي خصمانه در اروپا است و اين نوع رفتارها بايد متوقف شوند. ما به اروپايي‌ها پيشنهاد کرده‌ايم که براي جلوگيري از اين اتفاق‌ها با آن‌ها همکاري کنيم. پمپئو در رابطه با توافق هسته‌اي و رويکرد کشورهاي اروپايي به اين توافق گفت: تا اينجاي کار اروپايي‌ها در توافق مانده‌اند. البته ما تقريبا هر روز در اين رابطه با آن‌ها گفت‌وگو داريم و تلاش داريم درباره وقايعي چون آنچه در دانمارک روي داد به آن‌ها توضيح دهيم که چرا نگاه ما به ايران با آن‌ها بسيار متفاوت است. پمپئو گفت: ما حاضريم با مقام‌هاي ايران گفت‌وگو کنيم. حاضريم همچو ديگر اعضاي جامعه جهاني با آن‌ها رفتار کنيم، اما آن‌ها بايد رفتار خصمانه خود در جهان و منطقه را تغيير دهند.

*اقدام کينه توزانه
در همين رابطه وزير امور خارجه گفت: اقدامات انحرافي و کينه توزانه موساد، تنها تعهد ما به برقراري ارتباط سازنده با جهان را تقويت مي‌کند.به گزارش ايلنا، محمدجواد ظريف تاکيد کرد: اقدامات انحرافي و کينه توزانه موساد (که بعدا به آن خواهم پرداخت) تنها تعهد ما به برقراري ارتباط سازنده با جهان را تقويت مي‌کند.وي با اشاره به برنامه سفر خود در پاکستان نوشت: امروز در پاکستان مذاکرات مهمي‌داشتم؛ يک روز پيش از آن هم نشست سه جانبه با ترکيه و آذربايجان برگزار کرديم. اولويت ما روابط مستحکم با همسايگان است.

*ادعاي بي تاثير دانمارک
همچنين سخنگوي موگريني گفت که ادعاي دانمارک عليه ايران، تاثيري در پايبندي اين اتحاديه به برجام نگذاشته است.به گزارش از اسپوتنيک، «مايا کوچيانچيک» افزود: «معتقديم برجام، که هدف مشخصي دارد، براي برقراري امنيت بايد همچنان اجرا شود. همزمان ساير مسائل بايد با جديت کامل مورد برسي قرار گيرد.»سخنگوي موگريني تاکيد کرد که کميسيون اروپايي در اسرع وقت گزارشي درباره اتهام‌هاي مطرح شده عليه ايران از مقام‌هاي امنيتي دانمارک دريافت خواهد کرد.وي تاکيد کرد: اتحاديه اروپا با تمام قوا در کنار دانمارک ايستاده و با جديت کامل با اين مساله برخورد خواهد کرد.

*دم خروس در جيب دانمارک
از سوي ديگر ‌حسام الدين آشنا مشاور رييس‌جمهور در توئيتر خود نوشت: بعد از شکست طرح «الف» (۷ آبان) کيس‌سازي براي همراه کردن اروپا با تحريم غيرقانوني آمريکا با بهانه تروريسم کليد خورد.اعتراف موساد و تبريک زود هنگام پمپئو دم خروس را نشان داد.خلاص کردن عربستان از فشار بين المللي قتل خاشقجي هدف ديگر اين توطئه است؛ غافل از آنکه دست ايران پر است و موساد کيس سوخته را حراج کرده است.

*نروژ سفير ايران را احضار کرد
اما برخي از کشورهاي ديگر نيز در زمين دانمارک وارد بازي شدند به نوعي که وزارت خارجه نروژ اعلام کرد که سفير ايران در اسلو را به دنبال «توطئه سوءقصد» در خاک دانمارک احضار کرده است.به گزارش ايلنا از رويترز، «اينه اريکسن سوريده» وزير خارجه نروژ پس از احضار سفير ايران در بيانيه‌اي اعلام کرد: «در جريان اين نشست ما مشخص کرديم اين اقدام که در دانمارک تحقيقات درباره آن در جريان است، غيرقابل قبول است».در ادامه آمده است: «ما اين مساله که در دانمارک رخ داده را بسيار جدي مي‌دانيم و به ويژه اينکه يک شهروند نروژي با تبار ايراني در اين موضوع متهم است».

*سناريوي تکراري تخريب
از سوي ديگر سخنگوي وزارت امور خارجه با رد اتهام‌زني‌هاي مقامات دانمارکي عليه جمهوري اسلامي‌ايران گفت: مسئولان اتحاديه اروپا و سران کشورهاي اروپايي نبايد دچار فريب دغل‌کاراني شوند که دشمن روابط ايران و اتحاديه اروپا بوده و مي‌خواهند ايران را به جاي ديگراني قرار دهند که در عرصه جهاني با بدنامي‌روبه‌رو شده و در افکارعمومي‌جهاني منزوي شده‌اند.بهرام قاسمي‌در گفت‌وگو با ايلنا با بيان اينکه هيچ محکمه و دادگاهي درخصوص اين اتهام يا فرد مشخصي، حکمي‌را صادر نکرده گفت: در اين ماجرا سخن از فردي مطرح مي‌شود که نامي‌از وي برده نشده و در واقع، فرد مدنظر آنها، تاکنون شخصي موهوم و ناشناخته است. اين موضوع شبيه داستان فيلم‌هاي‌هاليوودي است. بايد از برخورد دولت دانمارک، متاسف بود زيرا اقدام مذکور، اقدامي‌مشکوک و حساب شده يا سناريويي از پيش‌نوشته شده در ادامه سناريوهاي تکراري است که طي ماه‌هاي اخير توسط برخي از محافل غيراروپايي در جهت تخريب روابط رو به گسترش ايران و اتحاديه اروپا طراحي و مطرح شده است.
اين ديپلمات عالي‌رتبه کشورمان گفت: علاوه بر کشورهاي آسيايي و بسياري از کشورهاي ديگر، اتحاديه اروپا به عنوان يک قطب مهم سياسي و اقتصادي - که يکي از شرکاي مهم اقتصادي ايران نيز محسوب مي‌شود – وارد مذاکره‌اي جدي در چارچوب چندجانبه‌گرايي براي يافتن سازوکارهاي دقيق و مشخص شد تا بتوانند همکاري اقتصادي ايران و اروپا را تداوم بخشد و اين چارچوب، حتي بتواند محوريت همکاري‌ها در سازوکار گروه ۱+۴ و ساير کشورها را نيز تحت پوشش قرار دهد. اين موضوع خود فراتر از برجام و خروج امريکا از توافق هسته‌اي تلقي مي‌شود و مي‌تواند حرکتي جهاني مبتني بر چندجانبه‌گرايي عليه يکجانبه‌گرايي امريکا محسوب شود. سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره آنچه در دانمارک مطرح شده ابراز داشت: به نظر مي‌رسد متاسفانه برخي از سياستمداران اين کشور ناخودآگاه عليرغم روابط خوبي که با ايران تاکنون داشته‌اند، دستخوش القائات يا اطلاعات نادرست و جهت‌دار از سوي معانداني شده‌اند که درصدد تخريب مناسبات ايران با دانمارک و اروپا و همچنين تحت شعاع قرار دادن همکاري‌هاي ايران و اتحاديه اروپا در آستانه اجرايي شدن همکاري‌هاي نوين اقتصادي و همچنين سازوکار ويژه مالي ميان طرفين است. قاسمي‌با فراخواندن دولت دانمارک و ساير کشورهاي اروپايي به هوشياري هرچه بيشتر در رويارويي با حوادثي که تخريب مناسبات طرفين را نشانه گرفته است، بيان کرد: اميدوارم دانمارک و ساير کشورهاي اروپايي هرچه زودتر به اين نکته مهم توجه داشته باشند که در برهه کنوني و با توجه به شکست‌هاي پي در پي ايالات متحده در قبال ايران، برجام و اراده اکثريت دولت‌هاي جهان در مخالفت با يکجانبه‌گرايي، نبايد اجازه دهند که ديگران بر روابط ايران و اتحاديه اروپا تاثيري منفي بگذارند.


برچسب ها: دانمارک ، سناریو ، موساد
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار