کد خبر: ۶۷۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲
دهن کجی بازار ارز به تحریم های امریکا
نرخ فروش هر دلار آمریکا در تابلوی اعلانات صرافی‌ها در محدوده ۱۴ هزار تومان تا ۱۴ هزار و سیصد تومان درج شده که نشان از بی توجهی بازار ارز به تحریم های آامریکا و آرامش روانی در جامعه دارد.
کاهش قیمت دلار بازار را غافلگیر کرد
نرخ فروش هر دلار آمریکا در تابلوی اعلانات صرافی‌ها در محدوده ۱۴ هزار تومان تا ۱۴ هزار و سیصد تومان درج شده که نشان از بی توجهی بازار ارز به تحریم های آامریکا و آرامش  روانی در جامعه دارد.
پس از افزایش ناگهانی نرخ انواع ارز در اواسط هفته گذشته و افزایش نرخ دلار به کانال ۱۵ هزار تومان و هر یورو به کانال ۱۷ هزارتومان، از اواخر هفته گذشته شاهد عقب‌نشینی این نرخ بودیم.
این کاهش تا امروز شنبه نیز ادامه داشته است به طوری که نرخ فروش هر دلار آمریکا در تابلوی اعلانات صرافی‌ها در محدوده ۱۴ هزار تومان تا ۱۴ هزار و سیصد تومان درج شده است.
همچنین نرخ فروش دیگر ارز پرتقاضا یعنی یورو در بازه قیمتی ۱۶هزارو دویست تومان و ۱۶ هزار و چهار صد تومان است.
این کاهش در شرایطی است که بسیاری از کارشناسان افزایش قیمت ارز را برای هفته جاری پیش‌بینی می‌کردند. استدلال این گروه ایجاد جو روانی آغاز تحریم‌های اقتصادی آمریکا از ۱۳ آبان و افزایش تقاضای مردم برای تبدیل دارایی‌ها برای در امان ماندن از کاهش ارزش آن بود.
کاهش قیمت دلار را بسیاری ادامه روند نزولی نرخ ارز می دانند که از روز پنجشنبه آغاز شد. در آخرین روز هفته گذشته، دلار نتوانست بالای مرز مقاومتی ۱۵ هزار تومانی باقی بماند و افزایش فروش‌ها قیمت را یک کانال عقب‌تر برد. روز پنج‌شنبه، شاخص بازار ارز ۷۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و با نزول از کانال ۱۵ هزار تومانی تا سطح ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان پایین رفت. میزان افت روز پنج‌شنبه در یک ماه اخیر سابقه نداشت و زمینه‌ساز غافلگیری افزایشی‌های بازار شد. آخرین بار دلار ۱۴ مهر چنین ریزشی را تجربه کرده بود. البته با وجود افت قیمت دلار در روز آخر، این ارز در هفته گذشته در مجموع ۷/ ۴ درصد افزایش قیمت را به ثبت رساند. دلار دو هفته پیش کاهش ۷/ ۰درصدی را تجربه کرده بود.
البته در این میان تنها نکته عجیب این بود که بانک ها با وجود کاهش قیمت دلار در صرافی ها دلار را گران‌تر از هفته پیش می خریدند.
ایسنا در این خصوص نوشت: بانک‌ها امروز دلار و یورو را با قیمت بالاتری نسبت به روزهای اخیر خریداری می‌کنند.
تا لحظه مخابره این گزارش (ساعت ۱۵ شنبه ۱۲ آبان)، نرخ خرید دلار در شعب ارزی بانک‌ها با افزایش حدود ۳۰۰ تومانی نسبت به چهارشنبه هفته گذشته به ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.
از سوی دیگر نرخ خرید یورو در شعب ارزی بانک‌ها نیز رو به افزایش است و بانک‌ها امروز هر یورو را تا ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان خریداری می‌کنند.
این در حالی است در روز چهارشنبه هفته گذشته نرخ خرید دلار و یورو در بانک‌ها به ترتیب ۱۱ هزار و ۹۰۰ و ۱۳ هزار و ۴۹۰ تومان بوده است.
با وجود این افزایش محسوس قیمت خرید دلار در بانک ها در بازار دلارفروشان و صرافی ها آنچه به چشم می خورد بی توجهی به اغاز تحریم های امریکا است ان گونه که بسیاری از فعالان بازار برخلاف پیش بینی ها که حاکی از احتمال افزایش قیمت دلار در روزهای اغاز تحریم های امریکا بود حالا از ارامش موجود در بازار و کاهش نرخ ارز غافلگیر شده و معتقدند بازار برخلاف گذشته دیگر به خبرهای سیاسی واکنش نشان نداده و نباید منتظر شوک قیمتی در راسته صرافی ها و دلارفروشان باشیم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار