کد خبر: ۶۷۸۱۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
فتاحی عضو هیئت‌مدیره بانک توسعه تعاون گفت: رسالت و محور اصلی فعالیت‌های بانک توسعه تعاون طبق اساسنامه توسعه تعاونی‌هاست.

فتاحی عضو هیئت‌مدیره در جلسه‌ای که با حضور برخی فعالین اقتصادی برگزار شد بابیان این مطلب خاطرنشان کرد: بانک توسعه تعاون به‌عنوان تنها بانک تخصصی بخش تعاون 70 درصد تسهیلات خود را به بخش تعاون و 30 درصد را به خارج از این بخش پرداخت می‌کند.
وی بابیان این مطلب که تأسیس بانک‌های توسعه‌ای توسط دولت‌ها با اهدافی حمایتی صورت می‌گیرد افزود: این نگاه حمایتی علاوه برتأسیس، در دوران فعالیت بانک‌ها نیز باید ادامه‌دار باشد تا آن‌ها بتوانند درمسیرتوسعه‌ای خود باقی بمانند و به سمت تجاری شدن حرکت نکند.
فتاحی با تأکید بر اینکه بانک‌های توسعه‌ای با رویکرد برکیفی سازی، عهده‌دار نقش و مسئولیت‌های دولت در بخش و یا موضوع خاص هستند گفت: هر جا که دولت به‌عنوان سیاست‌گذار بر اساس نیازسنجی و استراتژی کلان ضرورت تکمیل خلأهای کیفی و توسعه‌ای را پیش‌بینی می‌نماید در قالب برنامه ابلاغی و با استفاده از تعریف ظرفیت و سازوکار مناسب و تزریق منابع کافی این ظرفیت را فراهم می‌سازد و در همین راستا بر اساس ابلاغیه اصل 44، بانک توسعه تعاون نقش توسعه‌ای و کیفی بخش تعاون را عهده‌دار شده است.
وی بابیان این مطلب که فلسفه وجودی بانک‌ها به‌عنوان یک بنگاه اقتصادی انتفاعی و سودآوری است خاطرنشان کرد: به‌طورکلی بانک‌های توسعه‌ای در فضایی بین کسب سود و حمایت از بخش باقی‌مانده‌اند و این فاصله و شکاف را دولت‌ها با افزایش سرمایه این بانک‌ها ترمیم می‌نمایند.
عضوهیئت‌مدیره بابیان این مطلب که بانک توسعه تعاون از ابتدای تأسیس تاکنون میزان اندکی افزایش سرمایه داشته است خاطرنشان کرد: این بانک دولتی باهدف حمایت از بخش تخصصی تعاون تأسیس گردید اما متأسفانه افزایش سرمایه بانک هنوز صورت نگرفته است  
فتاحی با اشاره به الزامات نقش‌آفرینی بانک‌های توسعه‌ای خاطرنشان کرد: تقویت سرمایه پایه به‌منظور افزایش تسهیلات دهی، کاهش سپرده قانونی، معافیت از پرداخت سود دولت و مالیات، انتشار اوراق بهادار با نرخ سود پایین و امکان خرید آن توسط بانک‌های تجاری از محل بخشی از سپرده قانونی سوددهی و بهره‌مندی از خطوط اعتباری ازجمله این الزامات به شمار می‌آید.

نام:
ایمیل:
* نظر: