کد خبر: ۶۷۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانى ایران:
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانى ایران و آلمان گفت: شرکت‌هایی که سهام آن‌ها در بازار سهام و کالا‌های تولیدیشان در بورس مورد دادوستد قرار می‌گیرد، از شفافیت بسیار بالایی برخوردارند؛ در همین راستا روند عرضه سایر محصولات در زنجیره‌های مختلف تولید در این فضا می‌تواند به بسیاری از هرج و مرج‌های اقتصادی پایان دهد.
فضای مه آلود مبادلات کالایی به کمک بورس پایان می‌یابدسید رسول رنجبران، در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، با بیان اینکه کشف قیمت به صورت شفاف و واقعى از اهدف تشکیل بورس در ایران تلقى مى شود بیان کرد: راه اندازی و رونق معاملات کالا‌ها در بورس کالا باعث شده تا دیگر عده‌ای نتوانند از طریق برخی ارتباطات و سوء استفاده از فضای مه آلود اقتصاد، قیمت یک کالا را مشخص کنند؛ این اتفاق در اقتصاد ایران ارزشمند است و باید زمینه عرضه سایر کالا‌ها نیز در این فضا فراهم شود.
وی در ادامه افزود: به دلیل وجود بورس، محصولات در یک بازار شفاف و رقابتى کشف قیمت خواهند شد و مصرف کنندگانی که از آمادگى لازم جهت خرید برخوردارند مى توانند بدون حضور واسطه‌ها اقدام به خرید کالاى مورد نیاز خود کنند.
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانى ایران و آلمان با اشاره به اینکه در اکثر کشور‌ها شاهد وجود بورس‌های کالایی قدرتمند جهت بهبود روند معاملات هستیم، عنوان کرد: متاسفانه به دلیل رواج رفتار‌های غیر شفاف در اقتصاد ما، عده‌ای که توان رقابت در اقتصاد شفاف را ندارند مدام در برابر بهبود شرایط و روشن شدن آمار‌ها برای همه مقاومت می‌کنند، اما سرانجام شاهد توسعه بیشتر بورسد در کشور همانند بسیارى از کشورهاى توسعه یافته که بورس کالا در این کشور‌ها یکى از مراکز مهم داد و ستد داخلی و بین المللی است، خواهیم بود.
رنجبران اظهار کرد: استقلال بورس کالا براساس رسالت این بورس باید همواره مورد توجه قرار گیرد تا این بورس البته با همراهی دولت و سایر نهاد‌های تصمیم گیر بتواند از طریق سیاست هاى متناسب، حافظ منافع مردم و فعالان بازار باشد.
وی بیان کرد: به هر میزانى که سهم دولت از اقتصاد کمتر شود، شاهد موفقیت‌های بیشتری در اقتصادمان خواهیم بود از این رو احترام به شفافیت و صداقت در کشف قیمت کالا‌ها براساس مولفه‌های واقعی اقتصاد، از کارکرد‌های اصلی و باارزش بورس است که همه باید به آن احترام بگذاریم.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانى ایران با تاکید بر اینکه عرضه کلیه محصولات تولیدى کشور در بورس، یک ساختار شفاف اطلاعاتی و به دور از واسطه‌های پرنفوذ و قیمت‌های کاذب را به وجود می‌آورد، گفت: تاکنون معاملات هر یک از کالاهایى که به این بورس ورود پیدا کرده با موفقیت همراه بوده است؛ دلیل این ادعا مقایسه شرایط بازار آن محصول در زمان قبل و بعد از ورود به بورس کالاست.
رنجبران ادامه داد: تا قبل از راه اندازى بورس داد و ستد‌ها به شکل غیرشفاف و پشت درهاى بسته توسط متقاضیان و عرضه کنندگان صورت مى گرفت، اما زمانى که بورس راه اندازى شد، بهانه هاى مختلف جهت سواستفاده فعالان بازار از بازار گرفته شد و دیگر مجبور به معامله در یک بازارى شفاف و قانونمند به نام بورس کالا شدند.
وی با بیان اینکه بورس  کمک بسیارى را به امور مالى شرکت هایى کرده است که تابع ضوابط بورس  هستند و براساس این ضوابط کالاى خود را در بورس کالا به فروش مى رسانند، توضیح داد: ما امیدوار هستیم تا کلیه تولیدکنندگان و عرضه کنندگان به عنوان خریدار و فروشنده در این بازار ورود کنند و تحت نظارت قانون و مقررات نظامند بورس  به معاملات کالاهاى موردنظر خود بپردازند.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانى ایران خاطر نشان کرد: تمامى کالاهاى موجود در کشور به خصوص کالاى شرکت هایى که سهامشان در بازار سرمایه است باید به بورس کالا عرضه شوند، چراکه شفافیت حداکثری در فعالیت شرکت ها، سکوی پرتابی برای رشد اقتصادی کشور است.

نام:
ایمیل:
* نظر: